۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۷۲۳۸۵۰
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

معنای جهاد کبیر در اندیشه رهبر معظم انقلاب

معنای جهاد کبیر در اندیشه رهبر معظم انقلاب
حجت الاسلام والمسلمین کیوانی گفت: جهاد کبیر، همراهی نکردن دشمن است یعنی در پازل دشمن بازی نکنیم و در طراحی ها و برنامه های دشمن و تبلیغات او نقش آفرینی نداشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالله کیوانی در تبیین معنای جهاد کبیر در اندیشه رهبر معظم انقلاب گفت: ما در مواجهه با دشمن با دو جریان روبه‌رو هستیم؛ جریان آشکار و جریان پنهان. جریان آشکار همان کفار و بغاة هستند و جهاد اصغر که همان قتال است در مقابله با حملات این دو گروه است، اما مهمتر از اینها جریان پنهان و حملات پنهانی دشمن در قالب جنگ نرم است که جهاد کبیر در مقابله با این جریان است‌.

وی افزود: تنها جهادی که در قرآن صریحا آمده است، جهاد کبیر است لذا جهاد کبیر یک اصطلاح قرآنی است. خداوند متعال می‌فرماید:"فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا كَبِيرًا"[۱] یک بحثی که در ذیل این آیه مطرح شده مرجع ضمیر "به" است؛ مرجع ضمیر بنا بر ترتیب اولویت اسم مذکور، معنا و سیاق است. بزرگانی مانند علامه طباطبایی و دیگر مفسرین مرجع ضمیر را"قرآن" می‌دانند به این معنا که "با قرآن با آنها جهاد کن"؛ اما مقام معظم رهبری مرجع ضمیر را "عدم الاطاعة" می‌دانند که اسم ماخوذ از "فَلَا تُطِعِ الْكَافِرِين" است. و باید گفت که نظر صحیح این است زیرا تا معنا هست نوبت به سیاق نمی‌رسد، بنابراین جهاد کبیر به این معناست که در پازل دشمن بازی نکنیم و در طراحی ها و برنامه های دشمن و تبلیغات او نقش آفرینی نداشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این نکته که شاید بتوان گفت جهاد کبیر مهمتر از همه مجاهدت ها است تا جائی که در جهاد اصغر و اکبر هم باید اهل این جهاد باشیم عنوان کرد: جهاد کبیر در دل جهاد اصغر به اینصورت است که در حال جنگ در طراحی دشمن حرکت نکنیم چنانچه در باب دفاع مقدس ما همین ضربه را خوردیم؛ زمانی که در جنوب فاو را گرفته بودیم و مستقر شده بودیم آقای هاشمی رفسنجانی در خطبه ها تحلیل کرد و گفت: "اگر می‌خواهیم جنگ تمام شود باید بغداد در خطر باشد و در غرب ما به بغداد نزدیک تر هستیم." در حالی که در جنگ مهم‌ترین مساله بعد از امکانات، موانع است و در غرب تمام موانع طبیعی بر علیه ما و به نفع دشمن است، با این حال با تمام مخالفت ها عملیات انجام شد که برای فتح هر ارتفاع چندین شهید دادیم و بسیاری از پیکرها جاماند و در همین حین دشمن به فاو حمله کرد و آن را پس گرفت لذا جهاد کبیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

[۱] سوره فرقان آیه ۵۲

ارسال نظرات