۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۲۵۸۰۶

«ام آی فایو» جوانان انگلیسی بیشتری را تحت نظر می‌گیرد

«ام آی فایو» جوانان انگلیسی بیشتری را تحت نظر می‌گیرد
تعداد جوانان زیر ۲۴ سال انگلیسی که تحت نظر «ام آی فایو» قرار دارند رو به افزایش است و مقامات برلین درخصوص افراط‌گرایان به این سازمان هشدار دادند.

پایگاه اینترنتی سی بی اس گزارش داد مقامات انگلیس درباره پیوستن جوانان به گروه‌های راست افراطی در این کشور هشدار دادند.

در این گزارش آمده است: قانونگذاران انگلیسی روز سه شنبه در ارتباط با تهدید فزاینده ناشی از فعالیت‌های افراط گرایان راست‌گرا هشدار دادند و از ارتش و پلیس انگلیس خواستند بررسی‌های پیشینه افراد را شدت بخشند. کمیته اطلاعات و امنیت مجلس انگلیس در گزارش سالانه خود اعلام کرد این پدیده از سال ۲۰۱۷ به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و مردان جوان مسلط بر بخش فناوری سبب افزایش این پدیده شده اند.

در این گزارش همچنین آمده است: شمار فزاینده‌ای از جوانان زیر ۲۴ سال اکنون توسط سرویس امنیت داخلی انگلیس موسوم به «ام آی فایو» زیر نظر قرار دارند، نهادی که در ارتباط با تروریسم راست افراطی تحقیق می‌کند.

از ۲۵ حمله‌ای که سرویس‌های امنیتی و پلیس ضد تروریسم انگلیس بین مارس سال ۲۰۱۷ و ژانویه سال ۲۰۲۰ از آن‌ها جلوگیری کردند، هشت مورد با انگیزه ایدئولوژی تروریسم راست گرایان افراطی بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تهدید جدید ناشی از تروریسم راست گرایان افراطی پراکنده و پیچیده است، به صورت فزاینده‌ای توسط اینترنت هدایت می‌شود و مشخصه آن جمعیت شناسی آگاهانه از نظر فناوری ناشی از مردان عمدتاً جوان است که بسیاری از آن‌ها هنوز در سنین نوجوانی به سر می‌برند و معمولا «تروریست‌های خودسر» هستند.

این پایگاه اینترنتی اعلام کرد تعداد کمی از افراد مظنون به گروه‌های سازمان یافته تعلق دارند و در نتیجه شناسایی و نظارت بر آن‌ها کاری دشوار است.
نمایندگان پارلمان انگلیس تاکید کردند: انگیزه این افراد با توجه به شرایط شخصی خاص می‌تواند نشأت گرفته از ماهیت نارضایتی‌ها و تصوراتشان از توانایی‌های خود باشد. تعیین و تشخیص این که آن‌ها چگونه، چرا و چه زمانی ممکن است حمله کنند، به صورتی ویژه چالش برانگیز است.

نمایندگان پارلمان انگلیس که کار سازمان‌های اطلاعاتی را بررسی می‌کنند، اعلام کردند ارتش و پلیس باید برای از بین بردن پیروان راست افراطی واقعی و بالقوه اقدامات بیشتری انجام دهند. افراط گرایان راست افراطی اغلب به فرهنگ نظامی، تسلیحات و نیرو‌های مسلح یا سازمان‌های مجری قانون علاقه نشان می‌دهند یا به آن‌ها می‌پیوندند یا سعی می‌کنند از میان آن‌ها عضوگیری کنند.

این کمیته همچنین اعلام کرد: با این حال، نیرو‌های مسلح انگلیس دستورالعمل واضح و روشنی را به پرسنل خود در ارتباط با عضویت در هیچ سازمانی ارائه نمی‌دهند، چه رسد به سازمانی افراطی. با توجه به نقش‌های حساس بسیاری از پرسنل نیرو‌های مسلح، این رویکرد تا حدی خطرناک به نظر می‌رسد.

همچنین گفته شده است نگرانی‌های خاصی درباره خطر مشابه در نیروی پلیس وجود دارد، زیرا این بخش شاهد عدم بررسی کامل سوابق افراد است.

روز سه شنبه، جولیان لوئیس رئیس این کمیته در سخنانی اعلام کرد «عمیقاً ناامید کننده است» که دولت اطلاعاتی را به موقع برای بررسی دقیق ارائه نکرده است. تأخیر در این روند توانایی این کمیته را برای ارائه نظارت‌های قانونی با مشکل مواجه کرده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات