۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۷۲۹۸۲۰
آیت الله اعرافی بیان کرد؛

نقش هوش مصنوعی در توسعه مرزهای علوم اسلامی

نقش هوش مصنوعی در توسعه مرزهای علوم اسلامی
آیت الله اعرافی با اشاره به نقش هوش مصنوعی در توسعه مرزهای علوم اسلامی، گفت: منابع و مصادر علوم اسلامی باید به صورت دسترسی آزاد ارائه شوند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در اولین گردهمایی ملی هوش مصنوعی و علوم انسانی در سخنانی نکات مهمی را پیرامون این دانش به‌روز بیان کرد و افزود: در ابتدا جای دارد که از مدیران و پژوهشگران کلان‌پروژه و روحیه چشم‌گیر صرفه‌جویی سازمانی و تمامی نهادها و دستگاه‌هایی که به نحوی مساعدت یا همراهی یا مساهمت داشته‌اند تقدیر و تشکر داشته باشم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر سیاست دستری آزاد به اطلاعات افزود: از همه دستگاه‌های فعال در این حوزه انتظار می رود، برای اختیارگذاری محصولات به نحو رایگان، عمومی و با تنوع بسترهای نرم‌افزاری به‌ویژه در منابع و مصادر اصلی علوم اسلامی اهتمام داشته باشند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از همه نهادهای عالی و مؤسسات حوزوی و مراکز دانشگاهی برای همکاری در این طرح بزرگ دعوت می شود، بیان داشت: باید با فراخوانی، جامعه حوزوی از طلاب، فضلا، اساتید و پژوهشگران حوزه و نیز دانشجویان و اساتید دانشگاه برای بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و نقد و نظر و پیشنهاد برای ارتقاء آن‌ها برای کیفی شدن محصولات استفاده کرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه برای همکاری و هم‌افزایی در این زمینه در چارچوب رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و نظرات مراجع عظام تقلید و سیاست‌گذاری‌های شورای عالی حوزه آمادگی لازم را دارد و این حرکت به‌عنوان نمادی از تعامل علم و دین و حوزه و دانشگاه و تأکید بر استمرار و ارتقاء آن خواهد بود.

آیت الله اعرافی، با اشاره به ده‌ها محور تحول یکصد سال اول باز تأسیس حوزه علمیه قم از جمله بهره‌گیری از فناوریهای نوین و گامهای آغازین در بهره‌گیری از هوش مصنوعی گفت: انتظار نقش‌آفرینی تحول‌آفرین هوش مصنوعی در تحولات آغاز سده دوم بازتأسیس حوزه مورد توجه جدی قرار گرفته است و انتظار می رود توجه حداکثری به ارزش‌های دینی و اصالت، سنت‌ها و شئون حوزوی و لزوم به‌کارگیری نهایت دقت و مراقبت توسط محققان و پژوهشگران در تحقیقات و تولیدات وجود داشته باشد.

امام جمعه قم اظهار کرد: امروزه ضرورت دارد، توجه بشر به معارف اسلامی به‌ویژه در حوزه معرفةالنفس برای جهت‌گیری صحیح تمدنی فناوری و حسن عاقبت بشر با نگاه فناورانه هوشمند بعنوان آغاز یک حرکت ماندگار و باقیات الصالحات تمدنی و شرایط تحقق آن، صورت پذیرد.

وی گفت: دو فصل تأثیرپذیری و تأثیرگذاری علوم دینی و هوش مصنوعی بر یکدیگر و محورهای این تأثیر، تأثر، افاده و استفاده میان آن‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و توجه به هوش مصنوعی و علوم اسلامی در سه سطح (الف) معارف اسلامی و تبیین، ترویج، گفتمان‌سازی و پیاده‌سازی در آن؛ (ب) حوزه علوم اسلامی و پژوهش‌های مرتبط با آن و (ج) حوزه تحلیل منابع و مصادر اسلامی شامل کتاب و سنت باید در دستور کار قرار داشته باشد.

آیت الله اعرافی اذعان کرد: امروز نقش هوش مصنوعی در توسعه مرزهای علوم اسلامی علاوه بر نقش آن در کمک به تسریع و تدقیق تولید علم در مرزهای موجود بر کسی پوشیده نیست و نفی هرگونه نگاه جانشینی هوش مصنوعی و فرآیند اجتهاد و تحقیق در علوم اسلامی و تأکید بر نقش دستیاری این فناوری برای فقها و متفکران علوم اسلامی باید در عمل نمایان باشد.

ارسال نظرات