۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۳۰۷۹۵
حجت‌الاسلام بهشتی:

نیازمند تلاش بیشتر در تنوع شیوه‌های بیان تفسیر هستیم

نیازمند تلاش بیشتر در تنوع شیوه‌های بیان تفسیر هستیم
استاد تفسیر قرآن با بیان اینکه در قرآن کریم با فراوانی موضوعات و مفاهیم روبرو هستیم گفت: هزاران دقیقه می‌توان در مورد قرآن و مفاهیم آن سخن گفت بدون اینکه به تکرار بیفتیم.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی در همایش بزرگ نهضت تفسیر قرآن کریم در امامزادگان و بقاع متبرکه کشور که امروز در سالن همایش‌های امامزاده شاه سید علی (علیه السلام) برگزار شد اظهار کرد: نهضت تفسیر در بقاع متبرکه نیازمند الگوست و به نظرم الگوی قرآن‌محور که تجربه شده نیز هست، تاثیرگذاری بالایی دارد.

وی افزود: آنچه استاد قرائتی در زمینه تفسیر قرآن پیاده کرده می‌تواند الگویی مناسب باشد، مبلغی قرآن‌محور که مخاطب هیچ وقت از گفته‌های او خسته نشده و همواره پای درس تفسیر او نشسته است.

حجت الاسلام بهشتی با اشاره به سوابق تبلیغی استاد قرائتی عنوان کرد: روزی او از درس خارج آیت‌الله گلپایگانی به سمت خانه می‌رفت که مشاهده کرد دانش‌آموزان هم از مدرسه تعطیل شده‌اند، همانجا ایده‌ی تبلیغ کودکان و نوجوانان به ذهنش رسید و از خداوند خواست، مسیر را نشانش دهد.

وی ادامه داد: مبلغان باید بر اساس نیاز مخاطبان به تنوع موضوع اهتمام داشته باشند چنانکه استاد قرائتی چنین هستند.

این پیشکسوت عرصه تبلیغ قرآنی با بیان اینکه اخلاق، عقاید، احکام و مسائل اجتماعی و فرهنگی را می‌توان بر اساس آیات قرآن بیان کرد گفت: آقای قرائتی مبتکر عقایدگویی قرآنی است، متفاوت با عقایدگویی گذشته و منطبق بر کلام وحی؛ در مورد اخلاق نیز همینگونه است اینکه خداوند چه نوع اخلاقی را مد نظر داشته و فضائل و رذائل اخلاقی در قرآن کدامیک هستند.

وی قصه‌گویی قرآنی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: قرآن قصه‌های نابی دارد که تعداد آنها به 267 مورد می‌رسد و تنوع موضوعی آنها هم زیاد است.

حجت الاسلام بهشتی به تفاسیر مهم شیعی اشاره و ابراز کرد: تفسیر نمونه از جمله این موارد است که محصول روزهای تعطیل اساتید و طلاب علوم دینی بوده و سبک آن هم منحصر به فرد و جزو ویژگی‌های آیت‌الله مکارم شیرازی است.

وی افزود: باید هر صبح و شام، یاد خدا و نام خدا را بر زبان آوریم و بقاع متبرکه ظرفیت مناسبی برای بیان این معارف هستند به خصوص اگر کلام خدا را با زبان ساده و همه فهم، برای زائران توضیح دهیم.

این استاد تفسیر قرآن تصریح کرد: باید موضوعات متنوع را از قرآن استخراج و به تناسب نیازهای جامعه و مخاطبان، برای آنها بازگو کنیم.

وی با بیان اینکه در قرآن کریم با فراوانی موضوعات و مفاهیم روبرو هستیم گفت: هزاران دقیقه می‌توان در مورد قرآن و مفاهیم آن سخن گفت بدون اینکه به تکرار بیفتیم.

حجت الاسلام بهشتی خاطرنشان کرد: افرادی مانند استاد قرائتی، سرمایه‌های قرآنی ما هستند که باید میراث آنها را قدر دانست و راهشان را ادامه داد.

این استاد تفسیر قرآن با بیان اینکه تفسیر نور بر اساس 12 تفسیر شیعی و سنی استخراج شده و منابع هم به دقت بررسی شده‌اند گفت: پیام‌ها و نکته‌های تفسیر نور از سوی شخص آقای قرائتی انتخاب و دسته‌بندی شده‌اند به عبارتی این کتاب، برآمده از صدها سال تلاش دانشمندان علوم قرآنی و مفسران بزرگ و شناخته‌شده است.

وی به تفسیر موضوعی و اهمیت آن اشاره و اظهار کرد: امنیت، سیاست، خانواده، حقوق، مدیریت، آرامش، انسان، نماز، خدمت و موضوعات دیگر بر مبنای قرآن، از جمله تفاسیر موضوعی هستند که تاکنون تدوین شده‌اند.

حجت الاسلام بهشتی گفت: شهید مطهری عقیده داشت مسیحیان در شیوه‌های دعوت به دین، 200 سال از مسلمانان جلوترند؛ ضروری است ما هم در شیوه‌های بیان معارف و مفاهیم دینی و قرآنی همت بیشتری داشته باشیم و از روش‌های جدید بهره بگیریم.

استاد تفسیر قرآن کریم افزود: مخاطب‌شناسی بر اساس گروه‌های سنی، جنسیت، شغل و وضعیت‌های اجتماعی و تحصیلی و فرهنگی برای بیان معارف قرآنی ضروری است.

ارسال نظرات