۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۳۱۸۴۷
کتاب‌نما؛

روزگار قائم مقامی

روزگار قائم مقامی
در کتاب «روزگار قائم مقامی» سرگذشت نامه اجمالی و سیر تاریخی ماجرای انتخاب و کناره‌گیری آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری به صورت مستند مطرح شده است.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، ماجرای عزل آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری، یکی از دامنه‌دار ترین بحران‌های عصر جمهوری اسلامی است که تبعات آن تا هم اکنون دامن‌گیر مجامع نخبگانی داخلی و خارجی بوده است. وجود روایت‌های متعارض، فقدان تولیدات مستند و روشنگرانه و تلاش سازمان یافته معاندین جمهوری اسلامی، موجب سوء تفاهم سیاسی در نسل‌های جوان گردیده است. نوشتار حاضر اثری است نسبتا جامع و کاملا مستند که تلاش دارد، روایتی منصفانه و دقیق از وقایع مرتبط با فراز و فرود سیاسی آقای منتظری ارائه کند.

کتاب روزگار قائم مقامی به قلم سهراب مقدمی شهیدانی و محمد جواد فرج نژاد از سوی انتشارات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۸ش، به چاپ رسیده است. در کتاب «روزگار قائم مقامی» سرگذشت نامه اجمالی و سیرتاریخی ماجرای انتخاب و کناره‌گیری آقای منتظری از منصب قائم مقام رهبری به صورت مستند مطرح شده است. ارائه تصویری شفاف از فرآیند استعفای قائم مقام رهبری، منوط به بازخوانی برخی وقایع مهم دیگر است که ماجرای سیدمهدی هاشمی، ارتباط پیچیده بیت آقای منتظری با نهضت آزادی و در نهایت مسأله حمایت های وی از سازمان مجاهدین خلق (منافقین)، از آن جمله است که هر کدام از این محورها در فصول مجزا مورد بحث قرار گرفته است.

گذشته از فصول سه‌گانه، مطالب مهمی در بخش ضمائم کتاب درج شده است که متن کامل رنجنامه آقایان روحانی، کروبی و امام‌جمارانی و نیز متن کامل رنجنامه سیداحمد خمینی از آن جمله‌اند. نامه‌نگاری سیدمهدی هاشمی با برادرش سیدهادی و آقای منتظری، نامه سرگشاده محمد جعفری گیلانی به آقای منتظری و نیز نقدِ فقهی اظهارات جنجالی آقای منتظری در دفاع از اعضای سازمان مجاهدین توسط یکی از شاگردان وی، نیز در بخش ضمائم مندرج است. بخش اسناد و تصاویر نیز، به عنوان گزیده‌ای از بانک اسناد و تصاویر آرشیو نگارندگان، گویای نکات تأمل‌برانگیزی است که برخی از آنها در هیاهوی رسانه‌ای جریان ضدانقلاب، کمتر مورد توجه جامعه حقیقت‌جوی ایرانی قرار گرفته‌اند.

در این اثر برای نخستین بار رابطه بیت آقای منتظری با سازمان تروریستی منافقین و نقش نهضت آزادی در سوق دادن آقای منتظری به تقابل با نظام، مورد بحث استدلالی و مستند قرار گرفته است.

روزگار قائم مقامی

ارسال نظرات