۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۳۲۸۲۰
نسخ‌نویس پیشکسوت:

آرزو داشتم کل قرآن را خطاطی کنم

آرزو داشتم کل قرآن را خطاطی کنم
استاد عبدالصمد صمدی خالق و خطاط صدها تابلوی ماندگار و نفیس قرآنی و مذهبی گفته آرزو داشتم روزی فرا برسد که بتوانم اصل و کل قرآن را نوشته و خطاطی کنم.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی صندوق اعتباری هنر، عبدالصمد صمدی نسخ نویس و خادم قرآن در دیدار سید مجید پوراحمدیمدیرعامل صندوق از نحوه فعالیت و گرایش خود به هنر خطاطی و به‌ویژه خط نستعلیق برای نگارش متون قرآنی، معارفی و مذهبی گفت و یادآوری کرد: پس از فراگیری خطّ نستعلیق و نگارش چندین کتاب به این خط، به مشق نظری آثار بزرگان خطّ نسخ فارسی، به تنهایی و بدون یاری استاد، به آموختن و نگارش خطّی پرداختم.

این چهره ماندگار قرآنی، در دوران جوانی در طول چند دهه گذشته با تلاشی که انجام داد، توانست در دورانی، سرآمد نسخ نویسان باشد و با تربیت شاگردان فراوان، احیاگر خطّ نسخ فارسی در دوره معاصر شود.

استاد صمدی در کنار خطّ نسخ، به نگارش خطّ محکم و زیبای ثلث پرداخته تا جائیکه خطّ ثلث وی نمونه‌ای کامل و شایسته از شیوه سنتی عثمانی و از سویی شناخت هنری عمیق و قدرت اجرای او سبب شده که این استاد پیشکسوت، یکی از مشهورترین ثلث‌نویسان جهان اسلام نیز محسوب شود.

استاد ارشد سابق انجمن خوشنویسان ایران همچنین به حضور در نمایشگاه‌های بزرگ داخلی و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: توسل و ارادت خاضعانه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و دلدادگی فراوان به معارف دین مبین اسلام سبب شد تا در کنار گوهر بی‌بدیل هنر، در وجودم دریایی از صفات و مکارم والای اخلاقی به ظهور برسد.

صمدی در طول سال های گذشته آثار بسیاری را به صورت قطعات منتخب و یا کتاب‌های مختصر به چاپ رسانده که یکی از گسترده‌ترین این آثار نگارش کل نهج‌البلاغه در طول دهه ۶۰ است.

وی همچنین با اشاره به پرورش هنرمندان و اساتید مختلفی از سراسر کشور در بیش از ۳۰ سال گذشته گفت: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، چندین هزار نفر در رشته خطاطی دانش‌آموخته شدند که بیانگر گرایش جوانان و نوجوانان به این هنر است.

در این دیدار مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز با تکریم و تجلیل همراه با حفظ شان و جایگاه هنرمندان نامدار را رسالت خطیر این صندوق عنوان کرد و به حداقل رساندن دغدغه‌های معیشتی، درمانی و تامین نیازهای بیمه‌ای و ارائه تسهیلات به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را از وظایف ذاتی این صندوق برشمرد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: بدون تردید مسوولان صندوق اعتباری هنر با عزم و اراده جهادی، تمام تلاش و همت خود را برای حمایت و پشتیبانی از جامعه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآنی کشور به‌کار می گیرند.

در پایان این دیدار استاد صمدی زیورآیاتی از قرآن به عنوان یادبود نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم همراه با تابلوی نفیسی که به زیور صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین(ع) آراسته شده بود به مدیر عامل صندوق اعتباری هنر اهدا کرد.

عبدالصمد حاج‌صمدی در سال ۱۳۲۷ ه.ش در خانواده مذهبی در تهران متولد شد. گرایش پدر به خطّ نسخ (قرآنی)، سبب شد در دوران جوانی استاد را به سوی خوشنویسی رهنمون شود. دست تقدیر آن جوان جویای هنر را برای محفل استاد نامدار دوره معاصر، مرحوم استاد حسن زرین‌خط انتخاب نمود و سالیانی دراز در محضرشان درس هنر و معرفت آموخت. استاد صمدی پس از فراگیری خطّ نستعلیق و نگارش چندین کتاب به این خط، به مشق نظری آثار بزرگان خطّ نسخ فارسی پرداخت.

او به غیر از خطوط ذکر شده در نگارش خطّ محقق (شیوه بایسنقری)، خطّ رقاع (شیوه علاءالدین تبریزی و احمد نیریزی) و خطّ رقعه (عربی) نیز تبحر خاصی دارند و نمونه های ارائه شده در این کتاب قدرت بالای استاد را در نگارش به رخ می کشد.

استاد ارشد انجمن خوشنویسان ایران، چهره ماندگار هنر و فرهنگ ایران رشته خوشنویسی در سال ۱۳۸۳ ه.ش، خادم قران الکریم، عضو شورای عالی تشخیص و ارزشیابی هنری، عضو شورای عالی هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (چندین دوره)، عضو هیات داوران بخش خطوط عربی و اسلامی نخستین جشنواره خوشنویسی جهان اسلام در سال ۱۳۷۵ ه.ش و داور نمایشگاه های معتبر خوشنویسی بخشی از عناوین و افتخارات استاد محسوب می‌شود.

مالک شریعت ناصری
ارسال نظرات