۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: ۷۳۳۱۵۷
یادداشت؛

رهبر انقلاب چه گفتند که دشمنان آشفتند؟

رهبر انقلاب چه گفتند که دشمنان آشفتند؟
درحالی که هنوز بسیاری از کشور‌های مدعی دموکراسی رفراندوم اساس نظام سیاسی خودشان را برگزار نکرده‌اند و معدود کشور‌هایی هستند که قانون اساسی را به رأی مردم گذاشته‌اند؛ اما ایران تا کنون چند رفراندوم بزرگ برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان، طبق متن منتشر شده از خبرنگاری که برای حاشیه نگاری به این دیدار دعوت شده بود، پاسخی برای پرسش یکی از دانشجویان در حین سخنان رهبر انقلاب بود.

بدیهی است که امام خمینی(ره) مبدع و پیاده کننده نظریه مردم سالاری دینی در سال ۱۳۵۷، نظام سیاسی جدیدی را در جهان حکمفرما کرد. بدیهی است وقتی نظریه اسلام بر تخصص‌گرایی همراه با توجه به نظر همگانی تأکید دارد، اجازه نمی‌دهد هر نظر غیرتخصصی برای هر موضوع حیاتی و حساس مورد توجه قرار بگیرد. شاید بارزترین نمونه این توجه عمیق اسلام به نظرات تخصصی در حوزه مبارزه با کرونا باشد. رهبر انقلاب که پس از مشاهده تعلل‌ها و عدم ورود دولت روحانی برای ورود و کنترل ویروس کرونا، شخصاً دستور تشکیل ستادی برای مبارزه با این ویروس را دادند، دولت هم اقدام به تشکیل ستاد مبارزه با کرونا کرد که بسیاری از متخصصان مبارزه با بیماری‌ها و ویروس‌های عفونی در این ستاد مجتمع بودند.

رهبر انقلاب چه گفت که دشمنان آشفتند؟

حال فکر کنید اگر قرار بود اختیار کامل این ستاد در دست کسانی باشد که هیچ شناختی از بیماری‌های ویروسی و شیوه مبارزه با آن نداشتند، قطعا در چنین صورتی وضعیت کشور، آشفته می‌شد و هر کس نظری می‌داد و انتظار داشت نظر او هم اجرایی شود. بسیاری از مسائل دیگر نیز مانند اقتصاد، سیاست خارجی، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت و ... برای حل نیاز به شوراهای تخصصی دارند.

رفراندوم هم از این قاعده مستثنی نیست. قرار نیست همه مردم که تخصص فقه و حقوق ندارند در مجلس قانون گذاری گرد هم آیند و قانون بگذارند. بدیهی است ۲۰۰ نفر متخصص حقوق و فقه توانایی بهتری برای قانون گذاری نسبت به ۱۰۰ میلیون مردم عادی دارند. البته برای پذیرش قانونی که توسط این متخصصین آماده شده است، مردم می‌توانند در رفراندوم قانون اساسی شرکت کنند. کما اینکه دوبار این رفراندوم توسط نظام انقلاب اسلامی ایران در کشور برگزار شد که با حضور قاطعانه مردم در تمام این رفراندوم‌ها همراه بود.

پیش از این نیز مردم در رفراندوم تعیین نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی آری گفتند. این در حالی است که وقتی به سراغ سایر کشورها می‌رویم، تنها اسپانیا و سوئیس برای قانون اساسی و نه اصل نظام سیاسی رفراندوم برگزار کردند. تا کنون هیچ کشوری اصل نظام سیاسی خود را به رأی همگانی مردم نگذاشته است. البته از این بگذریم، به اذعان ربات چت جی پی تی که وقتی از او درباره رفراندوم پرسیدیم نوشت: «در بعضی دیگر از کشورها، این روش به دلیل مشکلاتی مانند تلاش برای تقویت جنبش‌های انحرافی، از آن استفاده نمی‌شود.»

قطعاً طرح بحث رفراندوم، در حالی که جمعیت فعال کشور در تمام برنامه‌های کشور حضور دارند، طرح بحثی احمقانه و جهت به انحراف کشاندن اذهان است. وقتی که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت کشور در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و سایر همرزمانش که یک فرمانده یگانی از امنیتی‌ترین نیروهای برون مرزی کشور شرکت می‌کنند نشان از عمق وفاداری مردم نسبت به نظام را نشان می‌دهد. از طرفی اگر بخواهیم برای هر نسل یک رفراندوم برگزار کنیم، با آنارشی حکومتی مواجه خواهیم شد و هر ده سال یک بار باید مردم برای انتخاب شیوه نظام سیاسی که حداقل نیازمند چند ده سال فعالیت جهت بروز ویژگی‌ها، فواید و مضراتش نیاز دارد، شرکت کنند.

رهبر انقلاب چه گفت که دشمنان آشفتند؟

حال اگر بخواهیم بررسی کنیم، علت طرح موضوع رفراندوم که بیشتر و پیشتر توسط جریان اصلاح طلب به خصوص حسن روحانی مطرح می‌شود، تلاش این جریان برای احیای قدرت خود در کشور است. از این رو می‌توان درباره این عملکرد حسن روحانی، نهادها و دستگاه‌هایی را مقصر شناخت که در محاکمه حسن روحانی و وزرای او کوتاهی کردند. جریان حسن روحانی برای قبضه کامل قدرت در کشور نیاز دارند با شروع بازی‌های سیاسی از قبیل رفراندوم و طرح مباحثی از قبیل اینکه همه مردم از دین زده شده‌اند یا مردم از شیوه حکمرانی فعلی ناراضی هستند، می‌خواهند برای انتخابات‌های پیش رو عرض اندام کنند؛ وگرنه آن‌ها غیر از این راهی پیش روی خود نمی‌بینند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات