۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۳۳۵۰۶
آیت الله اعرافی در گردهمایی جهادگران فناوری اطلاعات:

پیشگامی حوزه در عرصه‌های جدید آسیب‌ها را دفع می‌کند

پیشگامی حوزه در عرصه‌های جدید آسیب‌ها را دفع می‌کند
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به هوش مصنوعی و قلمرو‌های جدید فناوری، شرط پیشرو بودن حوزه را حفظ اصالت به همراه ورود شجاعانه و پاسخگویی مناسب به عرصه‌های نو دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در گردهمایی «جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه» که عصر امروز در موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، اظهار داشت: حوزه علمیه بیدار و پیشرو حوزه‌ای است که بر اصالت و مقومات حوزوی خود اصرار ورزد و به هیچ نحو در درگیری با امور جدید اصالت‌های خود را از دست ندهد.

وی در ادامه حوزه پیشرو را در ورود شجاعانه به عرصه‌های نو معرف کرد و افزود: حوزه علمیه را باید در مقابل دنیای جدید پاسخگو دانست و پاسخگویی آن نیز متناسب با ریشه‌های عمیق حوزه خواهد بود؛ حوزه در تراز تمدن اسلامی و حوزه در تراز انقلاب عرصه‌های نو را کنار نمی‌گذارد و اصالت خود را نیز فراموش نمی‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پرهیز عده‌ای از ورود به عرصه‌های نو، این پرهیز را نادرست دانست و تصریح کرد: ورود بدون دقت به عرصه‌های نو چیز پسندیده‌ای نیست و حوزه عصر انقلاب باید دقیق و هوشمند به عرصه‌ها و پدیده‌های نو ورود کند.

وی تأکید کرد: پیشگامی درست حوزه‌های علمیه در عرصه‌ها و قلمرو‌های جدید بسیاری از آسیب‌ها را دفع می‌کند؛ حوزه علمیه نه تنها مطالبه گر است بلکه باید پاسخگوی بسیاری از مسائل باشد و این دو وجهه در کنار هم است؛ بنده به عنوان مسؤول حوزه هم مطالبه می‌کنم و هم خود را کنشگری اجتماعی می‌دانم که در همه مسائل اجتماعی خود را پاسخگو می‌دانم.

آیت الله اعرافی مردم را سهامداران اصلی انقلاب و دین خدا دانست و گفت: خادمان مردم هستیم و باید پاسخگو باشیم و مطالبه حوزه نیز مطالبات الهی است؛ ما وقتی حوزوی واقعی هستیم که مطالبه ما از جامعه و مسؤولان مطالبه خداوند باشد.

وی با اشاره به پایان رسیدن دوره ۱۰۰ ساله باز تأسیس حوزه علمیه قم دستاورد‌های آن را چشمگیر دانست و تصریح کرد: نباید ناداشته‌ها و کاستی‌ها را مورد غفلت قرار دهیم، اما حوزه می‌تواند با سرمایه‌های بزرگ خود در همه آن کاستی‌ها حضور و پاسخگویی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره با تصویب طرح‌های تحولی بزرگ در شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: می‌توانیم به دستگاه‌های مسؤول و جامعه مؤمنان خدماتی را ارائه دهیم؛ منظومه فکری حوزه تدوین شده و حرکت‌های خودجوش حوزوی نیز شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با همه فناوری‌هایی که در دنیا مطرح می‌شود باید داد و ستد حکیمانه صورت بگیرد و بخش مهم آن سایه‌ای است که اندیشه اسلامی باید بر روی همه عرصه‌های جدید بیافکند؛ اندیشه‌های حقوقی، اخلاقی و فقهی باید جلوی آسیب‌های جریان نو را بگیرد.

آیت الله اعرافی در پایان بیا بیان اینکه حوزه علمیه در راهبری فناوری و عرصه‌های نو باید خود نیز بتواند تولید کند و از این فناوری‌ها بهره بگیرد، اظهار داشت: کلان پروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی کار بزرگی است که با امکانات کم و به طور خودجوش در بدنه حوزه آغاز شده است و کار طلبگی آن پیگیری می‌شود.

ارسال نظرات