۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۷۳۳۵۰۷
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه:

باید مدل جدیدی برای حکمرانی در فضای مجازی عرضه کنیم

باید مدل جدیدی برای حکمرانی در فضای مجازی عرضه کنیم
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه برای حکمرانی در فضای مجازی باید حکمرانی جدید و نوینی را عرضه کنیم، انقلاب صنعتی جدید را عرصه شکوفایی فناوری های نرم دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی فضای مجازی در گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه که عصر جمعه در موزه دفاع مقدس قم برگزار شد، تصریح کرد: در هوش مصنوعی فلسفه تکنولوژی مهم است و نمی شود در حوزه وارد مباحث فناوری اطلاعات بشویم اما تلقی فیلسوفانه ما دقیق نباشد.

وی با بیان این که 4 دوره مختلف انقلاب صنعتی طی شده است، اظهار داشت: در چهارمین دوره انقلاب صنعتی اتوماسیون های فراگیر که به هوش مصنوعی نیز معروف است اتفاق افتاد و پدیده هایی مانند یارانش ابری و دستیار های رباتیک شکل گرفت.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در دوره های سابق انقلاب صنعتی هر دوره دست انسان با ابزار کوتاه شد، ابراز داشت: در دوره پنجم شاهد فناوری های نرم اجتماعی مبتنی بر علوم انسانی هستیم که نوعی برگشت به محوریت انسان است؛ روانشناسی، مردم شناسی و جامعه شناسی فناوری های نرم اجتماعی را شکل می دهند.

وی با بیان اینکه اگر حوزه های علمیه می خواهند به فناوری های هوشمند ورود کنند باید توجه کنند فناوری، صرفا یک فناوری سخت مهندسی نیست بلکه فناوری های نرم را نیز در خود دارند، بیان داشت: در حال حاضر در دنیا همه فناوری های نرم اومانیستی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه شرط ورود حکیمانه به عرصه فناوری های هوشمند را توجه به فناوری های نرم اجتماعی دانست و گفت: در فناوری گردشگری در انقلاب اسلامی راهیان نور و راهیان پیشرفت شکل گرفته است و تعبیر رهبر انقلاب در این خصوص نشان از حکمت بزرگ این مرد دارد که مرا به شگفتی انداخت.

وی با بیان اینکه فناوری آموزشی مبتنی بر تربیت عقلانی یک فناوری اجتماعی است، تصریح کرد: امروز انقلاب پلتفرم ها است و در این زمان نمی توان با مدل حکمرانی هرمی یعنی دستور از بالا کاری پیش برد؛ برای حکمرانی در فضای مجازی باید حکمرانی جدید و نوینی را عرضه کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تقدیر از ورود حوزه علمیه به عرصه هوش مصنوعی توسط آیت الله اعرافی ضمن اعلام آمادگی این شورا به همکار با حوزه، خاطرنشان کرد: باید مدل و الگوی هوش مصنوعی توسط حوزه علمیه مشخص شود که بهترین مدل آن، حِکمی و ولایی است که در جای خودش بحث کرده ام؛ بحث حکمرانی هوش حِکمی را در گذشته مطرح کرده ام و به آن نیز هم اکنون معتقد هستم.

ارسال نظرات