۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۷۳۴۶۸۰
حجت الاسلام محمدی در نشست تبیین حجاب:

جهاد تبیین را باید به جای تذکر لسانی ترویج داد

جهاد تبیین را باید به جای تذکر لسانی ترویج داد
رئیس اندیشکده معنا با بیان اینکه تذکر لسانی در جامعه به شدت تنش‌زا است و همبستگی بین مخالفین را فراهم می کند، عنوان کرد: جهاد تبیین را باید به جای تذکر لسانی ترویج داد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، خیلی از بانوانی که در جامعه حجاب را رعایت نمی کنند به دلیلی عناد و دشمنی با نظام نیست. بلکه در نتیجه فرهنگ غلط یا محیطی که در آن زندگی می کنند بی حجاب هستند. کار فرهنگی دراز مدت و دیر بازده است ولی این امر سبب نمی شود که کار فرهنگی صورت نگیرد. ارائه الگوی زنان باحجاب موفق در جامعه و توجه به زندگی مومنانه از کارهای است که در زمینه ترویج حجاب باید صورت بگیرد. لذت دیده شدن حلال برای زنان بی‌حجاب می‌تواند جایگزین مناسبی برای خودنمایی و آرایش باشد. هویت بخشی به بانوان باحجاب و ایجاد قطب باحجاب در جامعه نیز از موارد ترویج فرهنگ حجاب در جامعه است، از همین‌رو نشست «تبیین مسئله حجاب با تاکید بر آسیب شناسی و ارائه راهکار در ساحت رسانه» با حضور کارشناسان فرهنگی در خبرگزاری رسا برگزار شد.

حجت الاسلام علی محمدی، رئیس اندیشکده معنا به تحلیل مسائل فرهنگی و ارائه راهکار در مورد مسئله حجاب پرداخت.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه برای کنش رسانه‌ای باید به سه ضلع ماجرا مسلط باشیم، اظهار داشت: یکی از این ضلع ها تحلیل واقعیت از پایگاه مبانی خود است؛ در ماجرای فوت مهسا امینی تحلیل های متفاوتی ارائه شد ولی از دیدگاه جربان حزب الهی تحلیل کمی وجود داشت.

جهاد تبین مؤثر از تذکر لسانی است

رئیس اندیشکده معنا با اشاره به اینکه در تحلیل های صورت گرفته در بحث حجاب  بعضی‌ها به شدت ابا دارند که جنبش را زنانه بدانند، ابراز کرد: تحلیل ماجرا این است که برای عده‌ای از زنان بن بست ایجاد شده است و کشف حجاب به این دلیل است که جای برای نقش آفرینی زنان قرار نداده ایم و آنها در ساحت بدن خود نقش آفرینی می کنند و ماجرا تن نیست بلکه مسئله جنسیتی است.

وی در ادامه گفت: حرف کلی تحلیلی که جریان چپ ارائه داده است این است جمهوری اسلامی دو دین دارد که باید دست از یکی از دین های بردارد؛ یکی از دین ها، دین رسمی اسلام است و دیگری اقتصاد سرمایه داری که با اسلام تلقیق شده است و تعارض های که در جامعه شکل می گیرد به خاطر این شکل می‌گیرد که نظام  دست از هیچکدام از دو دین برنمی‌دارد.

حجت الاسلام محمدی خاطرنشان کرد: در علیت یابی بی حجابی در جامعه بیش از آنکه به رسانه اهمیت دهیم باید به آنچه که بسترسازی می کند برای بی حجابی توجه کنیم که تصمیمات حاکمیتی در غیر موضوع حجاب است، تصمیماتی که حاکمیت احساس می کند ربطی به فرهنگ ندارد.

رئیس اندیشکده معنا عنوان کرد: حاکمیت پیوست های فرهنگی را علی‌رغم تذکرات رهبر معظم انقلاب کنار گذاشته است و  تصمیماتی را می گیرد که نتیجه اش ایجاد بحران در پیوندهای جامعه دینی است در الگوی مسکن پیوندهای اجتماعی قطع می شود و در الگوی اشتغال، تحصیل، تخصیص منابع اولیه، ثروت و تولید هم باعث شکاف در پیوندهای اجتماعی می شود.

حجت الاسلام محمدی محمل ارسال پیام های مومنانه، پیوندهای اجتماعی است، ابراز کرد: اگر پیوندهای اجتماعی قطع شود، فساد اتفاق می افتد؛ دلیل اینکه رسانه های غرب در جامعه ایران تاثیر می گذارند، شکاف در پیوند اجتماعی جامعه ایرانی است که اگر اتصالات در جامعه دینی ما پررنگ بود امکان بالا و پایین شدن در تکانه های اجتماعی وجود نداشت.

وی نکته دومی که در فهم مسئله بی‌حجابی مؤثر است را بحران هویت نسل جوان دانست و اظهار داشت: به شعار نه شرقی و نه غربی در تصمیمات حاکمتی عمل نمی‌شود و بسترسازی برای برهنگی که پیوست فرهنگی جریان توسعه است فراهم می‌شود.

جهاد تبین مؤثر از تذکر لسانی است

حجت الاسلام محمدی در ادامه عنوان کرد: امکان ندارد که جریان توسعه غربی را حاکمیت بپذیرید ولی برهنگی را نپذیرد زیرا اقتضاء بازاری شدن همه چیز برهنگی است.

رئیس اندیشکده معنا ضمن تاکید براینکه نظام  آموزش و پرورش برای کنترل آدم ها، آنها را کوتوله و تک سایز کرده‌ است، خاطرنشان کرد: الگوی آموزش و پرورش غربی را در یک نهاد دینی پیاده سازی کرده ایم و بی آرمانی و بی‌هدف را برای نسل جوان ترسیم کرده ایم که زمینه مناسبی را برای هجمه دشمن برعلیه جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

وی جنس روحیه انقلابی را شوریدن برعلیه ساختارها دانست و ابراز داشت: چگونه این روحیه تقدیم به دشمن شده است؛ با خلاء معنایی و بحران هویتی که ایجاد شده است بسترهای اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت فراهم شده است.

رئیس اندیشکده معنا اظهار داشت: حضرت آقا به دولت آیت الله رئیسی گفتند که ساختارهای فرهنگی را بازسازی انقلابی کنید، در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان تبلیغات طرح تحول ساختارهای فرهنگی را طراحی کردند و به حضرت آقا ارائه کردند اما مورد پذیرش رهبر معظم انقلاب قرار نگرفت.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: منظور حضرت آقا از ساختار فرهنگی گزارهای است که از رفتارهای مردم پشتیبانی می کند و تا درک درستی از این گزارها نداشته باشیم نمی توانیم آن را عوض کنیم.

وی با بیان اینکه پدیده کشف حجابی که امروز اتفاق می افتد  قضیه بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: ماجرای امروز در ادامه ماجرای فرهنگی شل حجابی نیست، بلکه ماجرای کشف حجاب یک ماجرای کاملا سیاسی است و دال های مرکزی متفاوتی دارد و اگر این مسئله فهم نشود دچار مشکلاتی عجیب خواهیم شد.

حجت الاسلام محمدی در ادامه گفت: در ماجرای عمامه پردانی بعضی های می گفتند خدمات روحانیت به مردم  را بازگو و مستندسازی کنیم در حالیکه علت عمامه پرانی عدم شناخت مردم از خدمات روحانیت نیست بلکه این عمل می رساند که باعث و بانی وضع موجود روحانیون هستند و برخورد با آنها هزینه ای ندارد.

جهاد تبین مؤثر از تذکر لسانی است

وی فهم ماجرای عمامه پرانی را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: جرات جسارت نسبت به مسببین اصلی بدبختی مردم علت اصلی عمامه پرانی است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه ماجرای کشف حجاب شکستن اقتدار حاکمیت است، تصریح کرد: اگر اقتدار حاکمیت کاهش پیدا کند هرج و مرج ایجاد می شود.

رئیس اندیشکده معنا ماجرای ماست پرانی را از نمونه های موفق همبستگی مخالفین حجاب دانست و مطرح کرد: در ماجرای ماست پرانی می‌خواستند با صاحب مغازه برخورد کنند که چرا فیلم را پخش کرده است که تمام ماست های مغازه را خریدند.

وی در ادامه گفت: در امر تذکر لسانی تلقی ما این است که امری حاکمیتی است و اگر غیرمسؤلین تذکر دهند نمی‌پذیرند و این تلقی در فضای عمومی وجود دارد و ما در جامعه شاهد هستیم که عده‌ای فقط به سمت تذکر لسانی حرکت می کنند که بشدت خطرناک است.

حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه تذکر لسانی در جامعه به شدت تنش‌زا است و همبستگی بین مخالفین را فراهم می کند، عنوان کرد: جهاد تبیین را باید به جای تذکر لسانی ترویج داد.

وی با اشاره به اینکه فضای رسانه‌ای و کار رسانه به شدت برچسب گذاری دارد، ابراز کرد:  اگر بخواهیم جریان بی حجابی از حمایت عده ای از مردم برخوردار نباشد و برای موفقیت در بحث حجاب باید بدنه بی حجابان که حدود 15 درصد جامعه بانوان هستند را از 70درصد بانوان شل حجاب جدا کنیم و رسانه ای کردن خشونت جریان مکشفه‌ها را عمومی کرد.

رئیس اندیشکده معنا ضمن تاکید براینکه در فرهنگ عمومی به شدت از کارهای خشن باید پرهیز شود، اظهار داشت: مقابل نشان دادن کشف حجاب با مسئله های بنیادین ما مانند ضدوطن بودن، ضدخانواده بودن اگر در رسانه نشان داده شود، برچسب سازی رسانه ای اتفاق افتاده است البته به شرطی که به گفت و گو تنزل پیدا نکند.

علی اکبر زهدی پور

ارسال نظرات