۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۷۳۴۸۸۶
حجت‌الاسلام گرجیان در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

گذر از ۸ سال دیپلماسی التماسی/ لزوم فعالیت بیشتر معاونت اقتصادی وزارت خارجه

گذر از ۸ سال دیپلماسی التماسی/ لزوم فعالیت بیشتر معاونت اقتصادی وزارت خارجه
استاد حوزه با اشاره به ۸ سال دیپلماسی التماسی دوران روحانی گفت: معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با حفظ کرامت و عزت ملت، باید سریعتر فعالیت خود را آغاز کند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی گرجیان عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و سخن از دیپلماسی التماسی را تکرار مطالبات گذشته ایشان توصیف کرد و گفت: عزت و کرامت در سیاست خارجی کشور مبنای رهبر معظم انقلاب در سخنان پیشین ایشان بوده است.

این عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: بحث قرآنی نفی سبیل می‌گوید که نظام جمهوری اسلامی نباید کرامت و عزت خود را از دست بدهد؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب اگر این عزت و کرامت از دست برود، دیپلماسی ما دیپلماسی خواهش و تمنا است.

وی نشستن وزیر امور خارجه دولت سابق، پیش پای یکی از سران عرب را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: چنین زبان بدنی را از مدعیان دانستن زبان بدن شاهد بودیم! آن‌ها فکر می‌کردند که قدرت‌های بزرگ نجات دهنده هستند؛ هشت سال اصرار مداوم ایشان به ما ثابت کرد که دیپلماسی التماس، عاقبت خوشی ندارد.

حجت‌الاسلام گرجیان تصریح کرد: برای پیروزی لازم است ارتباط و تعامل با دیگران داشته باشیم و در عین حال کرامت و عزت خود را در درجه اول قرار دهیم؛ هم خود را نفروشیم و از طرفی استکبار نورزیم و اصل مساوات، تعاملات و منافع ملی باید مورد توجه سیاستمداران خارجی جمهوری اسلامی باشد.

این عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره ارتباط با کشورهای همسایه ابراز داشت: «الجار ثم الدار»؛ به ویژه اینکه بیشتر کشورهای همسایه مسلمان هستند؛ راه موفقیت ما ارتباط سازنده با کشورهای همسایه است، اما متأسفانه آقایان دولت قبل نگاهشان به آن سوی آب بود و فکر می‌کردند که آن‌ها منجی ما هستند و کلید نجات ما در دست آنان است.

وی ادامه داد: کشور پهناور ایران، خطوط مرزی خشکی، آبی، هوایی و ریلی خوبی دارد و روسیه به عنوان یکی از ابرقدرت‌های دنیا سیاست راهبردی خود را با ایران تنظیم کرده است؛ البته این به این معنا نیست که ارتباط با دیگر کشورها لازم نیست؛ ارتباط با همسایگان صرفه اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد.

حجت‌الاسلام گرجیان درباره نقصان دیپلماسی امروز جمهوری اسلامی و راهکار آن اظهار داشت: بعد از شروع ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، معاونت اقتصادی در وزارت خارجه راه‌اندازی شد؛ ما باید همانطور که در کشورهای دیگر وابسته فرهنگی و نظامی داریم، وابسته اقتصادی هم داشته باشیم که مدت‌ها فراموش شده بود.

این عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: جمهوری اسلامی در بوسنی، عراق، لبنان و سوریه زحمات زیادی کشیده است ولی بعد از این همه زحمت، کشورهای دیگر بهره‌های اقتصادی آن‌ها را برده‌اند؛ باید بخش اقتصادی را در یک ستاد یا قرارگاه دنبال کنیم که در آن، وزارتخانه‌های اقتصاد، بازرگانی، صنعت و کشاورزی منافع جمهوری اسلامی را دنبال کنند؛ البته اعلام خطر می‌کند که حتی تأخیر یک روزه، ضرر بزرگی برای ما خواهد داشت و رقبا منتظر ما نخواهند ماند.

محمود لطیف

ارسال نظرات