۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۷۳۵۰۹۴

چرا ساختار آموزش و پرورش «مدیر» تربیت نمی‌کند؟

چرا ساختار آموزش و پرورش «مدیر» تربیت نمی‌کند؟
کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به موضوع بی‌ثباتی مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، گفت: چرا خروجی ساختار آموزش و پرورش هنوز نتوانسته است منجر به تربیت «مدیر» شود؟

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل علی‌آبادی کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به موضوع بی‌ثباتی مدیریت در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: چرا خروجی ساختار آموزش و پرورش در طول چهل سال، نتوانسته است منجر به رسیدن به یک سری مدیر از دل خودش شود؛ این موضوع خودش یک مسأله است.

وی با بیان اینکه جایی از این ساختار دچار اشکال است، گفت: باید ببینیم ساختار آموزش و پرورش چه اشکالی دارد که در طول این 40 سال نتوانستیم از خروجی آن، به مدیرانی از جنس خودشان برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌آبادی با طرح این پرسش که «نتیجه این عدم خروجی مناسب، کجا رقم می‌خورد؟»، افزود: نتیجه این می‌شود افرادی به عنوان مدیر انتخاب می‌شوند که به فرض اینکه ساختار آموزش و پرورش را بشناسند یا معلم بوده باشند اما نمی‌توانند تصمیم درست و واضحی را برای محیط آموزشی، مشکلات معلمان و عدالت آموزشی بگیرند. 

وی با بیان اینکه ساختار آموزش و پرورش اساساً ساختار نیروسازی نیست که به یک نقطه برسد تا فلان فرد، وزیر آموزش و پرورش شود، ادامه داد: یک مدیر حداقل بین سه تا 5 سال فرصت نیاز دارد تا سیاست‌هایی را آماده و برنامه‌هایی را اجرا کند و این عدم ثبات مدیران که به کمتر از دو سال می‌رسد، باعث می‌شود تا به سیاستگذاری هم نرسیم چه برسد به اینکه به اجرا برسیم.

این کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه عدم ثبات مدیران باعث می‌شود ساختار را دچار چندگانگی و تصمیمات متعدد بدون پشتوانه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم، افزود: انگار وزرای آموزش و پرورش می‌دانند که بیشتر از 2 سال در ساختار آموزش و پرورش نمی‌مانند و سعی می‌کنند که یک کارهای موقتی انجام دهند. یعنی هیچکدام ‌از آنها کارهای سیاست‌گذاری 5 ساله و 10 ساله را برنامه‌ریزی نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: فردی هم که وزیر آموزش و پرورش می‌شود، فرصت برای برنامه‌ریزی و کارهای ساختاری و زیرساختی نمی‌گذارد یعنی اگر هم بخواهد نمی‌تواند چون نمی‌داند که تا دو سه سال دیگر هست که این زیرساخت‌ها را آماده می‌کند!

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات