۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۷۳۵۹۵۲
توسط شهرام توانا تحلیل شد؛

چگونه با شهرداری‌ها قرارداد پسماند ببندیم

چگونه با شهرداری‌ها قرارداد پسماند ببندیم
عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور روش‌های عقد قرارداد پسماند با شهرداری‌ها را تشریح کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، شهرام توانا عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور در "نخستین رویداد ملی هم‌افزایی فعالان اقتصادی هیأت" که به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر برگزار شد، اظهار کرد: تولید پسماند در ایران تقریبا دو برابر و نیم دنیا است.

وی اضافه کرد: در دنیا 70 درصد پسماندها بازیافت خواهد شد ولی در ایران تنها 25 درصد از این حجم بازیافت پسماند خواهد شد.

عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور مطرح کرد: باتوجه به شرایط موجود از طریق وزارت کشور به دنبال این هستیم که ائمه جمعه به طور هفتگی نسبت به موضوع پسماند و بازیافت تذکراتی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پسماندها به پنج دسته پسماندهای عادی، ویژه کشاورزی، صنعتی و پزشکی تقسیم می‌شوند، عنوان کرد: برای پسماند باید مراحل مختلفی را طی کرد که مرحله نخست مدیریت جمع آوری است که به دو حالت تفکیک از مبدا و جمع آوری مکانیزه انجام می‌شود.

توانا با بیان اینکه پس از جمع‌آوری به ایستگاه‌های میانی انتقال پیدا می‌کنند، خاطرنشان کرد: پس از مرحله انتقال به ایستگاه، مجدد به کارخانه پسماند یا محل دفن منتقل می‌شود.

وی افزود: در این مرحله شاهد تقسیم به کود آلی، ضایعات خشک، شیرابه و ریجکت هستیم که شیرابه و ریجکت بلای جان انسان‌ها هستند.

عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور با اشاره به اینکه باتوجه به اینکه در قانون مدیریت پسماند، فعالیت در این عرصه با شهرداری است برقراری ارتباط با شهردرای بسیار مهم است، تصریح کرد: در برخورد با شهرداری باید با برخی از مفاهیم پایه شامل مدیریت، بهره‌وری و کار تیمی آشنا باشید.

وی با بیان اینکه مدیریت به معنای کار توسط دیگران با برنامه‌ریزی مناسب است، یادآور شد: وظایف مدیریت شامل چهاربخش برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، رهبری و کنترل است.

توانا با اشاره به اینکه مدیریت ترکیب علم و هنر است، بیان کرد: به طور خلاصه سیستم موفقیت آمیز از روش مهندسی کار، فرهنگ‌سازی و آموزش کار و همچنین انجام کار قانونی استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز مشکل اصلی جامعه ما عدم بهره‌وری است، ابراز کرد: برای بهره‌وری نیازمند کارایی و اثربخشی هستیم که کارایی به معنای انجام درست یک کار و اثربخشی به معنای انجام درست یک کار درست است.

عضو کمیته تدوین فهرست بهای پسماند کشور با اشاره به اینکه برای عقد قرارداد با شهرداری باید برنامه‌ریزی استراتژیک بلد باشیم، اظهار داشت: مطالعه قانون بیست ساله توسعه، شناخت محیط، ارزیابی ظرفیت‌ها، تسلط بر مکاتبات اداری و ... نیز باید در دستورکار باشد.

لازم به ذکر است "نخستین رویداد ملی هم‌افزایی فعالان اقتصادی هیأت" به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر در روزهای 18 و 19 خردادماه 1402 حضور 250 نفر از فعالین اقتصادی در قم برگزار شد.

ارسال نظرات