۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۳۶۲۳۹
قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان:

مقوله حکمرانی اسلامی غیر از مقوله حاکم و حکومت است

مقوله حکمرانی اسلامی غیر از مقوله حاکم و حکومت است
حجت الاسلام عابدی نژاد با اشاره به اینکه مقوله حکمرانی اسلامی غیر از مقوله حاکم و حکومت است، گفت: مفهوم حکمرانی ناظر بر فرآیند تحقق اهداف است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حکمرانی اسلامی، شیوه حکومتی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و آنچه امروز موجب تفاوت و امتیاز جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای جهان شده، تلاش این نظام برای تحقق اسلام ناب در ساحت‌های مختلف حیات فردی و اجتماعی و حرکت بر مدار اسلام است.

حجت الاسلام عابدی نژاد قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان در نشست هم اندیشی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با رؤسای دانشگاه های قم و مسئولین نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به بررسی جایگاه حکمرانی اسلامی در ادبیات و فلسفه سیاسی پرداخت که مشروح آن را می‌خوانید:

مقوله حکمرانی اسلامی غیر از مقوله حاکم و حکومت است

حجت الاسلام عابدی نژاد یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از مجلس خبرگان را حضور مباشر دانشجویی دانست و اظهار داشت: چهره‌های علمی خبرگانی و اساتید موثری که می‌توانند با زبان دانشجویی در بین دانشجویان ارتباط موثر ایجاد  کنند. لازم است که حضور موثری در دانشگاه داشته باشد.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان با بیان اینکه این حضور دو طرف دارد یکی اساتید و دیگری دانشجویان، ابراز کرد: شأن نزول این نشستی که برگزار شده است این است که ظرفیت هایی که در دانشگاه ها وجود دارد مشخص شود و این ظرفیت ها فعال شود و الگویی برای دانشگاه های سراسر کشور نشان داده شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بتوانیم یک الگوی متناسب از نوع تعامل خبرگان رهبری با جامعه دانشگاهی قم تعریف و استاندارد سازی کنیم، خاطرنشان کرد: این الگو قابل تسری به سایر دانشگاه‌های کشور است و دانشگاه قم به دلیل اهمیت ویژه‌ای که دارد می‌تواند الگو برای سایر دانشگاه‌ها باشد.

حجت الاسلام عابدی نژاد با اشاره به اینکه ما مقوله ای به عنوان حکمرانی داریم که غیر از حاکم و حکومت است، گفت: زمانی که به ادبیات فلسفه سیاسی و فقه سیاسی نگاه می‌کنیم، متوجه می شویم که گاهی مواقع نظریات به سمت حاکم سیاسی می رود و از شرایط حاکم بحث می‌شود.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان با بیان اینکه در فقه سیاسی ما حاکم به مثابه یک فرد در نظر گرفته می‌شود و شرایط حاکم را از نظر صلاحیت و تصدی گری بحث می‌کنند تصریح کرد: اگر فلسفه سیاسی و فقه سیاسی معطوف بر حکومت و به معنای سازمان حکم باشد و قوای مختلف و تعامل آنها با یکدیگر و سازمان‌های مختلف حکومتی مطرح شود، دراین صورت مفهوم حکمرانی ناظر بر فرآیند تحقق اهداف است.

وی با تاکید اینکه انقلاب اسلامی اهدافی مانند عدالت اجتماعی، همبستگی ملی، توسعه مادی و معنوی را داشته است، تصریح کرد: حکمرانی مانند زنجیره تولید نان است که وجود کشاورز خوب به عنوان حاکم کافی نیست و باید خطوط ترانزیتی، سیلو و نانوای خوبی در این فرایند داشته باشیم.

مقوله حکمرانی اسلامی غیر از مقوله حاکم و حکومت است

حجت الاسلام عابدی نژاد با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب، نگاه ناظر به اهداف است، گفت: صلاحیت های شخصی حاکم در نظام اسلامی کافی نیست و جامعه حوزوی و دانشگاهی با نگاهی فرایندی و معطوف به اهداف انقلاب اسلامی باید در حکمرانی اسلامی کمک کنند.

قائم مقام مرکز تحقیقات حکومت اسلامی مجلس خبرگان سه رقیب و دشمن را در مقابل این نگاه سیاسی در فضای سیاسی دانست و اظهار داشت: اولین جریان، جریان برانداز است و معطوف به تجزیه سرزمینی ایران است که هدف نهایی آن برهم زدن وحدت سرزمینی ایران است زیرا به لحاظ ژئوپلیتیک باعث اقتدار است و باعث چالش برای آنها است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تجزیه طلبان در زمان عثمانی  کویت، امارات، سعودی، اردن، لبنان و فلسطین را ازایران جدا کردند، خاطرنشان کرد: وحدت سرزمینی بزرگترین مانع برای سلطه تجزیه طلبان است و بنابراین مأموریت جریان برانداز،  تجزیه سرزمینی است.

حجت الاسلام عابدی نژاد در پایان اظهار داشت: جریان توسعه گرای غربی که توسعه کشور را با سکولاریسم محقق می داند و جریانی که از منابع بی نظمی های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بهره مند می‌شود، مقابل تحول خواهی و رسیدن به اهداف حکومت اسلامی هستند.

ارسال نظرات