۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۳۶۷۹۷

از دعوت گروه واگنر به تمرد نظامی تا اتخاذ طرح قلعه توسط پوتین

از دعوت گروه واگنر به تمرد نظامی تا اتخاذ طرح قلعه توسط پوتین
گروه شبه نظامی واگنر ابتدای دیشب، با مطرح کردن ادعای حمله موشکی روسیه به مواضع آن‌ها، ضمن تمرد نظامی، تنش‌هایی را در روسیه ایجاد کرد.

ابتدای دیشب بود که گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد که نیرو‌های ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر گفت: حمله موشکی به مواضع گروه واگنر  قربانیان زیادی در پی داشته است. وزارت دفاع روسیه، اما بلافاصله اتهامات پریگوژین را رد و تاکید کرد «این ادعا‌ها یک تنش‌زایی رسانه‌ای است». کاخ کرملین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وضعیت پیرامون گروه واگنر مطلع است و اقدامات لازم در حال اتخاذ هستند».

از طرفی دیگر وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود ضمن رد این اتهامات ابراز داشت «نیرو‌های ارتش روسیه در حال انجام مأموریت‌های رزمی خود در خطوط تماس با نیرو‌های مسلح اوکراین هستند».

پریگوژین فرمانده گروه واگنر، اما به همینقدر بسنده نکرد و گفت: همه میهن‌پرستان روسیه به خیابان‌ها بروند و آنجا سلاح‌ها را خواهند یافت.

به موازات این تحولات، منابع خبری روس از جمله خبرگزاری تاس و اسپوتنیک گزارش دادند که «طرح قلعه» در مسکو اجرا شده است. طرحی که به مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی اطلاق می‌شود که مستلزم تجمع اضطراری نیرو‌های پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی  است. 

در حال حاضر، شهر روستوف نیز شاهد آماده باش نظامی در برابر یک تهدید خارجی است. 

واسیلی گولوبف، فرماندار روستوف در تلگرام نوشته: «وضعیت کنونی نیازمند تمرکز حداکثری تمامی نیرو‌ها بر حفظ نظم و قانون است». او گفته نیرو‌های پلیس و دیگر نهاد‌های انتظامی و نظامی در حال انجام همه اقدامات ضروری برای حفظ امنیت شهروندان و منطقه هستند.
در ادامه گولوبف از شهروندان روستوف خواسته که آرامش خود را حفظ کرده و در خانه بمانند.

در همین حال، خودرو‌های نظامی روسیه در منطقه روستوف مستقر شده‌اند و تصاویری از استقرار آن‌ها در شهر‌های این منطقه مخابره شده است. روستوف در ۱۰۰ کیلومتری مرز روسیه با اوکراین واقع شده است.

شبکه بر اساس ادعای رسانه‌های غربی از جمله‌ای بی سی آمریکا، گروه واگنر کنترل ساختمان منطقه نظامی جنوب در روستوف را به دست گرفت. پریگوژین گفت که همه ما آماده مرگ هستیم، همه ۲۵۰۰۰ نفر و سپس ۲۵۰۰۰ دیگر» و ادعا کرد که آن‌ها برای مردم روسیه می‌میرند. 

واگنر یک ارتش خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبین در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. رسانه‌ها ادعا کرده اند اخیرا اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است.

روسیه: اقدامات گروه واگنر فراخوان برای درگیری داخلی است

مرکز روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه امروز شنبه اعلام کرد: اظهارات و اقدامات پریگوژین در واقع فراخوانی برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه است و خنجری به پشت سربازان روسی است که با نیرو‌های طرفدار فاشیست اوکراین می‌جنگند.

به گزارش راشاتودی، این مرکز همچنین تاکید کرد اظهارات و اخبار منتشر شده در مورد حمله وزارت دفاع روسیه به نیرو‌های واگنر صحت ندارد و همگی تحریک آمیز است.

سرویس امنیت فدرال روسیه افزود: ما از نیرو‌های واگنر می‌خواهیم مرتکب اشتباهات جبران‌ناپذیری نشوند، هرگونه اقدام زورمندانه علیه مردم روسیه را متوقف کنند، دستورات جنایتکارانه و خائنانه پریگوژین را اجرا نکنند و اقداماتی را برای بازداشت او انجام دهند.

ارتش روسیه اعلام کرده نیرو‌های مسلح این کشور به انجام ماموریت‌های رزمی در خط تماس با نیرو‌های مسلح اوکراین ادامه می‌دهند.

حمله ارتش روسیه به نیرو‌های گروه نظامی واگنر بی اساس  است

وزارت دفاع روسیه و کاخ کرملین با صدور بیانیه‌های جداگانه، ادعای حمله ارتش روسیه به نیرو‌های گروه نظامی واگنر را بی‌پایه و اساس دانستند.

در پی انتشار ویدئو‌هایی منتسب به یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر مبنی بر حمله موشکی ارتش روسیه به مقر نیرو‌های واگنر، وزارت دفاع و کاخ کرملین با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، با بی‌اساس دانستن این ادعا‌ها اعلام کردند: هیچکدام از پیام‌ها و فریم‌های ویدئویی که به‌نام یوگنی پریگوژین در شبکه‌های اجتماعی توزیع شده، با واقعیت مطابقت ندارد و یک تحریک اطلاعاتی است.

در این بیانیه آمده است: نیرو‌های مسلح فدراسیون روسیه به انجام ماموریت‌های رزمی در خط مقدم با نیرو‌های مسلح اوکراین در منطقه عملیات ویژه نظامی ادامه می‌دهند.

در همین حال دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در گفتگو با رسانه‌های روسی تاکید کرد: ولادیمیر پوتین از وضعیت در خصوص پریگوژین آگاهی دارد و اقدامات لازم در حال انجام است.

در حالیکه مسکو شب آرامی را پشت سر می‌گذارد، برخی رسانه‌های غربی مدعی وقوع تیراندازی در مناطقی از پایتخت شدند.

برخی منابع خبری نیز با انتشار خبر‌هایی کذب از وضعیت امنیتی پایتخت روسیه از اجرای طرح «قلعه» در مسکو خبر می‌دهند.

طرح قلعه مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق امنیتی، مستلزم تجمع اضطراری پرسنل پلیس و آمادگی برای دفع حمله خارجی است.

مشاهدات میدانی خبرنگار صداوسیما در مسکو نشان می‌دهد، وضعیت شهر مسکو عادی است و اجرای طرح امنیتی موسوم به «قلعه» صحت ندارد.

افت بازار سهام روسیه

در پی انتشار بیانیه فرمانده گروه واگنر شاخص بازار سهام روسیه تا ساعت ۲۳:۳۰ به وقت مسکو، بیش از ۳ درصد افت کرد.

کاخ سفید: اوضاع روسیه را رصد می‌کنیم، بیانیه صادر نمی‌کنیم

آدام هاج، سخنگوی شورای امنیت ملی به سی ان ان گفت: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان آخرین اخبار روسیه در مورد یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر قرار گرفته است. وی افزود: ما وضعیت را زیر نظر داریم و با متحدان و شرکا در مورد این تحولات رایزنی خواهیم کرد.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است به سی ان ان گفت که اظهارات اخیر پریگوژین "چیزی بیشتر از لفاظی‌های معمول او" است، زیرا اظهارات وی معمولاً به دنبال تغییرات قابل توجه در جنگ در اوکراین است. با این حال، مقامات دیگر گفتند که کاخ سفید به احتمال زیاد هیچ بیانیه‌ای در این مورد صادر نخواهد کرد تا زمانی که درک روشن‌تری از آنچه در حال رخ دادن است نداشته باشند.

فرمانده نیرو‌های واگنر تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرد

اداره تحقیقات سرویس ویژه فدرال روسیه یک پرونده جنایی علیه یوگنی پریگوژین بر اساس بند ۲۷۹ قانون کیفری فدراسیون روسیه در مورد سازماندهی شورش مسلحانه اعلام کرد.

سازمان امنیت فدرال روسیه، اظهارات و اقدامات پریگوژین را مصداق فراخوان برای آغاز درگیری داخلی مسلحانه در قلمرو فدراسیون روسیه اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت دادگستری روسیه از گشوده شدن پرونده قضایی برای یوگنی پریگوژین خبر داد و گفت: اقدامات پریگوژین مورد ارزیابی دقیق و تحت تعقیب قضایی قرار خواهد گرفت.

در صورت اثبات جرم پریگوژین، مجازات این جرم از ۱۲ تا ۲۰ سال حبس است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات