۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۷۳۷۶۹۰
آیت الله اراکی:

راه اطاعت خدا منحصر در تبعیت از امام است

راه اطاعت خدا منحصر در تبعیت از امام است
عضو شورای عالی حوزه علمیه گفت: اگر بخواهیم فرمان خدا را برخود حاکم کنیم، راه آن امام است و معنای اهل ولایت و شیعه بودن همین است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی در سخنرانی مدرسه علمیه کوثر قزوین در ایام عید سعید غدیر با اشاره به جایگاه ولایت و امامت در قرآن کریم گفت: در قرآن کریم برای نعمت دوگونه تعبیر آمده است؛ یکی نعمت عامه و دیگری نعمت تامه الهی.

وی افزود: نعمت عامه شامل همه بندگان می شود و همه از این نعمات بهره مند هستند مانند تمام نعماتی که در زندگی روزمره از آن ها بهره می بریم. خصوصیتی که نعمت عامه دارد این است که ممکن است به نقمت مبدل شود چرا که "لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید".

عضو شورای عالی حوزه علمیه غدیر را نعمت تامه الهی معرفی کرد با اشاره به آیات امامت و ولایت در قرآن کریم اظهار داشت: هر جا تعبیر از تعمت تامه شده است مقصود جایگاه امامت و ولایت است. تعبیر خواب یوسف توسط یعقوب به نائل شدن او به مقام ولایت نشان از همین است. یا دعای حضرت ابراهیم که درخواست ولایت و امامت برای ذریه خود است.

وی افزود: از مهمترین معارف قرآنی نه اصل امامت که تاریخ امامت است. اتمام این نعمت بر خود امام نیز صادق است چرا که همه خیر و نیکی در اختیار او قرار می گیرد و امام با امامتش صاحب امر می شود.

آیت الله اراکی با اشاره به دو شان خلق و امری خداوند به تبیین جایگاه امامت و ولایت پرداخت و گفت: خدای متعال با امامت فرمان خود را در اختیار امام قرار می دهد و این همان ولایت تکوینی و تشریعی امام است. ولایت تکوینی جایگزینی خدا نیست؛ تکریمی از جانب خدا به ولی است.

وی در ادامه اتمام نعمت بر پیروان امام را لازمه اتمام نعمت بر ولی دانست و با تبیین معنای پیروی عنوان کرد: پیروی به این معناست که فرمان من به دست ولی است. هر عملی اراده و فرمانی متوجه اوست؛ حال اگر از فرمان الهی سرچشمه گرفته باشد اطاعت خدا، و اگر از هوای نفس نشات بگیرد هواپرستی می شود و راه سومی هم وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری راه اطاعت خدا را منحصر در تبعیت امام معرفی کرد و گفت: اگر بخواهیم فرمان خدا را برخود حاکم کنیم راه آن امام است و معنای اهل ولایت و شیعه بودن همین است.

وی به معارف امامت در ادعیه و زیارات اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه در دعا می‌فرماید:"قلبی لقلبکم سلم و امری لامرکم متبع" همین معنای اطاعت از ولی است؛ یعنی هر چه شما بخواهید من نیز همان را میخواهم و هر چه شما نخواهید، خواسته من نیست.

آیت الله اراکی هدف از بعث انبیاء را اطاعت از ایشان معرفی کرد و گفت: نقطه مقابل این اطاعت ظلم است که اگر جمعی با تبانی از امام نا فرمانی کنند ظلمی اجتماعی را مرتکب شده اند و راه رهایی از آن استغفار از خدای متعال به همراه رضایت ولی است و الا استغفار آنها مورد قبول نخواهد بود چرا که می فرماید "لو انهم اذ ظلمو انفسهم جائوک فاستغفروا الله و استغفروا الرسول".

وی در پایان اطاعت از ولی را موجب نزول رحمت خاصه الهی دانست و گفت: اگر در خانه علی و فاطمه سلام الله علیهما باشیم سلام خدا و رحمت خاصه او شامل حال ما خواهد شد و انسان را تا جایی که او را در کنار رسول الله صلوات الله علیه قرار دهد رها نمی‌کند و او را به هر چه که آرزوی آن را دارد، می‌رساند.

ارسال نظرات