۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کد خبر: ۷۳۸۲۸۵
حجت الاسلام والمسلمین واضحی مطرح کرد؛

تعریف «هیئت» از دیدگاه روایات/ویژگی های هیئت تراز از روایات استخراج شود

تعریف «هیئت» از دیدگاه روایات/ویژگی های هیئت تراز از روایات استخراج شود
دبیر ستاد راهبری دعا و رثاء با قرائت روایاتی از اهل بیت از ضرورت استخراج ویژگی ها، زمان و مکان هیأت از روایات اهل بیت سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین جعفر واضحی آشتیانی، دبیر ستاد راهبری دعا و رثاء در نشست تخصصی «هیأت تراز» که به همت خبرگزاری رسا در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی برگزار شد، با اشاره به ویژگی های هیأت تراز اسلامی این مسأله را نیازمند فعالیت پژوهشی دانست و گفت: کتابی ندیدم که از فرمایشات معصومین شرایط هیأت تراز را استخراج کرده باشد؛ در تحقیقات خود به تعریفی از هیأت رسیدم که جمعی است که معارف دین در آن تبیین می شود و رکن بعدی آن نیز شور مذهبی است.

وی در ادامه ضمن قرائت روایاتی از اهل بیت هیأت را اجتماعی دانست که شعور دینی را به همراه شور مذهبی بالا می برد و همچنین افزود: لازم است از روایات محل برگزاری مجلس اهل بیت را جویا شد؛ در روایات این گونه مجالس را در مسجد و منزل توصیه کردند. سؤال دیگری که وجود دارد زمان اقامت عزا است؛ آیا باید دو ماه محرم و صفر عزاداری صورت بگیرد؛ محتوایی پیرامون مکان، زمان و ویژگی های هیأت باید از روایت استخراج شود.

حجت الاسلام والمسلمین واضحی با اشاره به اهتمام آیت الله اعرافی به برطرف کردن نیازهای نظام اسلامی از راه اندازی 35 ستاد مختلف در حوزه خبر داد و اظهار داشت: برای مثال ستاد معماری حوزه در خصوص مسکن و شهرسازی مطالعه می کند؛ ستادی دیگر با عنوان «دعا و رثاء» برای مسأله هیأت تشکیل شده و کمیته هایی نیز شکل گرفته است و این مسائلی که عنوان کردم در این ستاد حال مطالعه است.

وی هیأت های تراز را انگشت شمار عنوان کرد و گفت: محتوای ارائه شده در هیئات باید مستند باشد؛ با مقتل خوانی بخشی از معارف به مستمع منتقل می شود و بخشی از معارف در کنار این روضه منتقل می شود از این رو این محتوا باید درست باشد؛ روضه و محتوای هیأت باید مطابق آن چیزی باشد که در روایات وجود دارد.

این مرثیه خوان اهل بیت با اشاره به نهاد رهبری در دانشگاه ها اظهار داشت: نهادی مشابه باید در آموزش و پرورش تشکیل شود زیرا زمانی که انسان می تواند معارف و عقائد را بپذیرد در سنین دانش آموزی است و در دانشگاه ذهنیت ها و عقائد شکل گرفته است.

وی از لزوم تشکیل کانونی برای سنجش نیازهای اعتقادی نوجوانان سخن گفت و اظهار داشت: باید بدانیم دانش آموزان به چه محتوایی احتیاج داشته سپس آن را تأمین کرد و سپس هیأت های دانش آموزی فعال شود؛ حدود 20 سال است که شیرخوارگان حسینی در حال برگزاری است اما برنامه ای نداریم که این بچه تا سال آینده چه نیازهایی دارد و چه مراحل تربیتی را طی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین واضحی تربیت را فرایندی توصیف کرد که احتیاج به مربی و آموزش جذاب دارد و تأکید کرد: خروجی تربیت پس از 10 سال دیده می شود.

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات