۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۷۳۹۶۸۳
یادداشت؛

زیارت اربعین با طعم سود بانکی

زیارت اربعین با طعم سود بانکی
تسهیلات برای زائران اربعین، مبلغ ۱۰ میلیون تعیین شده و این درحالی است که شرایط دریافت این تسهیلات اخذ سود ۲۳ درصدی و بلوکه شدن مقداری از وام است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هر ساله با نزدیک شدن به روز اربعین حسینی، تعداد زیادی از زائران حسینی به پیاده روی اربعین عازم کشور عراق برای زیارت عتبات عالیات می شوند و دولت محترم برای برگزاری راحت تر این مراسم، تسهیلات بانکی برای تسهیل زوار امام حسین(ع) در نظر می گیرد تا به عنوان مخارج سفر اربعین از بانک های مربوطه دریافت کند.

در سال 1402 اما تسهیلات بانکی برای زائران، مبلغ 10 میلیون تومان تعیین شده و شرایط دریافت این تسهیلات، اخذ سود 23 درصدی توسط بانک ها و بلوکه شدن مقداری از وام عنوان شده است؛ درحالی که طبق اعلان بانک مرکزی در بخشنامه ۲۳‏‏‏ اسفند ۱۴۰۰ آمده است که اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک ها و موسسات اعتباریِ غیر بانکی، ممنوع است.

از طرفی بلوکه شدن مقداری از وام توسط بانک ها تا زمان پرداخت آخرین قسط از وام بلوکه شده نیز از نظر برخی از مراجع وجه شرعی نداشته و چنین شرطی، شرط باطل است.[1]

همچنین دریافت سود 23 درصدی (که اگر با سود مبلغ مسدودی محاسبه شود، بالغ بر 27 درصد خواهد شد) برای وام 10 میلیون تومانی جهت هزینه در یک سفر زیارتی و معنوی، نوعی کج سلیقگی بوده، نه زیبنده نظام اسلامی و نه زیبنده زائران حسینی است؛ چراکه حکم ربا حرمت است و سفر زیارتی اربعین، سفر مستحبی است و نمی توان واجب را به جهت انجام امر مستحبی قربانی کرد.

اگر مسئولان درصدد کمک به پرشور شدن پیاده روی و ترویج فرهنگ اربعین هستند، بهتر است برای حمایت از زائران حسینی از راه های مناسب تری در این راستا قدم بردارند که البته راه های بسیاری جهت تسهیل زیارت اربعین برای زائران حسینی وجود دارد.

بدیهی است که دولت محترم که دولتی انقلابی و مردمی است و دغدغه رفع نیازهای مردم را دارد، با رفع موانع و مشکلات مادی پیش روی زائرین می تواند زیارت امام حسین(ع) را که هر ساله با خیل عظیم عاشقان حضرت مواجه می شود را در کام اربعینیان شرین‌تر کند.

 

.....................

[1] . اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی.https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=652\hd'hi 

ارسال نظرات