۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
کد خبر: ۷۳۹۸۰۲
کارشناس مذهبی رسانه ملی تبیین کرد؛

ویژگی ها و صفات انسان مؤمن

ویژگی ها و صفات انسان مؤمن
اصفهان – حجت الاسلام سعیدی آریا با اشاره به آیات و روایات، ویژگی ها و صفات انسان های مؤمن را مورد تبیین قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا شنبه شب در مجلس عزاداری هیات مهتدون کاشان گفت: انسان‌های حریص قناعت ندارند و هرآنچه که داشته باشند بازهم بهتر از آن را می‌خواهند و حرص آن‌ها تمام نشدنی نیست.

وی با بیان اینکه برخی قناعت مذموم دارند، افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید مراقب باشید شیطان قناعت در عبادت را به شما القاء نکند، از این رو نباید در عبادات قناعت داشت.

کارشناس مذهبی رسانه ملی بر رعایت عدالت در همه امور زندگی تأکید کرد و ادامه داد: انسان اجازه ندارد در مقابل گناه غیبت دیگران خود نیز مرتکب غیبت و گناه شود.

حجت الاسلام سعیدی آریا گفت: انسان مومن هیچگاه برای رضایت دیگران مرتکب گناه نمی‌شود و حق را باطل و حرام و حلال را با هم قاطی نمی‌کند، دوست و آشنا را مقدم بر دیگران نمی‌داند و عدالت را برای همه یکسان اجرا می‌کند.

وی افزود: انسان مومن کسی است که آزارش به دیگران نمی‌رسد، از این رو انسان مومن به جای اینکه مردم را در سختی و تگنا قرار دهد، نفس خود را در سختی و تگنا قرار می‌دهد.

حجت الاسلام سعیدی آریا گفت: مومن کسی است که وقتی به درجات و مقامات بالا می‌رسد از حق به باطل برنگردد و رفتارش ناگهان تغییر نکند و حق را پایمال نکند.

به گفته وی مال و مقام و ثروت و شهرت به سرعت رفتار انسان را تغییر می‌دهد و انسانی که تا دیروز حسرت دیگران را داشت با رسیدن به مال و ثروت نگاه او نسبت به دیگران از بالا به پایین می‌شود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی گفت: انسان مومن به دیگران فخر فروشی نمی‌کند و اگر به ثروت و قدرت و شهرت هم برسد دیگران را تحقیر نمی‌کند.

وی ادامه داد: کسی که تعادل نفس دارد، قدرت دوری از تکبر و فخر فروشی را هم دارد و تعادل خود را در هر حالتی حفظ می‌کند و زمانی هم که خشمگین می‌شود حرف ناروا به زبان نمی‌آورد و در اوج عصبانیت خود را کنترل می‌کند.

حجت الاسلام سعیدی آریا با بیان اینکه انسان مومن حلیم و صبور است و هنگام خشم و عصبانیت خود را حفظ می‌کند، یادآور شد: حلم یک درجه از صبر بالاتر است و انسان مومن در این چنین حالتی از درون هم آرامش دارد.

وی یکی از صفات مومن را تلاش برای دنیا دانست و افزود: مومن در همه امور اجتماعی مشارکت دارد و در همه امور پیشتاز و نفر نخست است، بیشتر از همه تلاش می‌کند و فکر و تدبیر برای زندگی دنیا و آخرت خود دارد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات