۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۷۴۰۳۵۵

کتاب «عناوین جرم و تخلف و مجازات آن ها» رونمایی شد + امتیازات کتاب

کتاب «عناوین جرم و تخلف و مجازات آن ها» رونمایی شد + امتیازات کتاب
کتاب «عناوین جرم و تخلف و مجازات آن ها» توسط حجت الاسلام رسول رسا نگاشته شده و در ۱۰۲۰ صفحه روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کتاب «عناوین جرم و تخلف و مجازات آن ها» نوشته حجت الاسلام رسول رسا با حضور اساتید حوزه علمیه و دانشجویان و اساتید حقوق عصر امروز در خبرگزاری حوزه رونمایی شد.

حجت الاسلام رسا در خصوص این کتاب گفت: این کتاب در سه بخش عناوین جرم، عناوین تخلف و جدول دیات نگاشته شده است؛ 4 کتاب پیش از آن در این زمینه چاپ شده است و از آنجا که تخصص بنده جرم شناسی است مراجعه بنده به آن کتب زیاد بوده است.

وی با طرح پرسش چرایی نگارش کتاب با وجود دسترسی به متون مشابه، اظهار داشت: محقق قبل از مطالعه بر روی زمینه های جرم و راه های پیشگیری جرم شناسی را ضروری است عناوین جرم را بشناسد. 3 کتاب از 4 کتاب موجود در این رشته دیگر کارایی ندارد و مزیت کتاب من نیز تکمله بسیاری از مباحث است؛ در سیاست های اصل 44 قید ممنوعیت ذکر شده است اما مجازات تعیین نشده است و تعیین مجازات مرتبط با بروز رسانی قوانین است که در کتب دیگر وجود ندارد.

حجت الاسلام رسا با بیان اینکه برای نوشتن این کتاب 500 قانون را مطالعه کرده است، اظهار داشت: هیأت وزیران در سال 95 مجازات 55 عنوان جرائم اقتصادی را تصویب کرده است که بنده آن را عنوان سازی کردم؛ عنوان سازی بسیار کار مشکلی است زیرا یک کار مجاز و عادی با قیود و شروط جرم می شود از این رو برای مثال فروش دارو جرم نیست بلکه فروش دارو بدون کسب مجوز جرم است که باید عنوان سازی شود.

وی با اشاره به مواردی از ممنوعیت در قوانین بدون ذکر مجازات اضافه کرد: ضعف قانونگذاری است که بیان نکرده برای مجرم چه مجازاتی باشد و لازم است به قانونگذار در این موارد تذکر داد؛ وقتی قانونگذار درست عمل کند بین قضات وحدت آراء پیش می آید.

این پژوهشگر حوزوی با تقسیم پیشگیری به پیشگیری فرهنگی، پیشگیری کیفری و پیشگیری وضعی گفت: اگر کسی سهل انگاری کند مالش دزدیده می شود و مواظب بودن به طور وضعی از جرم پیشگیری می کند؛ متأسفانه برخی از مجازات های ما بازدارنده نیستند و مجرم در پی تکرار جرم بر می آید چون مجازات او کافی نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه 44 عنوان مجرمانه برای بار اول در کتاب مذکور آمده است، افزود: در قوانین لغات لاتین یا اصطلاحات خاص وجود دارد که در انتهای کتاب توضیح داده شده است و این مزیت کتاب است زیرا حقوق خوانان ملزم هستند به اصطلاح نامه ها مراجعه کند که در برخی موارد آن ها نیز کامل نیست.

حجت الاسلام رسا قوانین را دارای اصلاحیه و بروزرسانی دانست و ابراز داشت: پس از بروزرسانی قوانین کتب عناوین مجرمانه بروز نمی شود و گاه با همان نسخه های قبلی دوباره چاپ می شود؛ بنده به عنوان نویسنده کتاب راه های ارتباط با خودم را درکتاب «عناوین جرم و تخلف و مجازات آن ها» قید کرده ایم و این وعده را به خریداران کتاب می دهم تا پایان سال 1402 هر گونه بروزرسانی قوانین را در pdf کتاب آورده و برای آن ها به طور رایگان ارسال کنم.

وی به اشاره به ماندگاری بسیاری از قوانین از دوران پهلوی اضافه کرد: مرحوم دکتر فاطمی قمی 1700 ماده قانون را مطابق شرع تدوین و به محضر آیت الله حائری تقدیم کرد که ایشان گفت این ها همان شرایع است؛ در مجالس پیش از انقلاب هم فقهایی حضور داشتند که در تدوین قانون نقش داشتند اما در مقام اجرا در بسیاری موارد کسی که زور بیشتری داشت در محکمه پیروز می شد.

حجت الاسلام رسا در پایان با اشاره به تعداد بالای عناوین قید شده در کتاب خاطرنشان کرد: بنده شاید بسیاری از عناوین مجرمانه را قبول نداشته باشم اما لازم است که در کتاب خودم آن ها را ذکر کنم؛ 400 عنوان را با ذکر دلیل بیان می کنم که جرم انگاری آن ها اشتباه است چون جرم باید ضرر و ضربه ای به وجود بیاورد اما این 400 عنوان را می  شود ذیل تخلف آورد.

گفتنی است در این مراسم حجت الاسلام بهارلو رئیس کانون وکلای دادگستری استان قم و حسین کاظمی رئیس بسیج حقوق دانان قم نیز حضور داشتند.

ارسال نظرات