۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۷۴۰۴۷۳
یادداشت؛

شخصیت امام خمینی از دیدگاه ۵۷ اندیشمند و سیاستمدار جهان

شخصیت امام خمینی از دیدگاه ۵۷ اندیشمند و سیاستمدار جهان
طبیعتا در دنیای سیاست و حکومت جمع بین سیاست و دیانت و شخصیتی عارف زاهد و حاکمی بی نظیر و مقتدر امری نامانوس بود و همین توجه بسیاری از سیستمداران و اندیشمندان را به شخصیت والای حضرت امام جلب کرد.

به گزارش گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه رهبر انقلابی است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در شرایطی نور آن متجلی شد که جهان در تسخیر دو ابر قدرت آمریکا و شوروی و در دو قطب بین این دو به بسر می برد و کشور ها به دو دسته سلطه گر و سلطه پذیر به سر می بردند. طبیعتا در دنیای سیاست و حکومت جمع بین سیاست و دیانت و شخصیتی عارف زاهد و حاکمی بی نظیر و مقتدر امری نامانوس بود و همین توجه بسیاری از سیستمداران و اندیشمندان را به شخصیت والای حضرت امام جلب کرد. در این نوشته به بررسی دیدگاه ۵۷ اندیشمند و سیاستمدار جهان به امام راحل می پردازیم. 

۱- میخائیل گورباچف (رهبر شوروی کمونیستی): امام خمینی فراتر از زمان می‌اندیشید و در بعد مکان نمی‌گنجید. او توانست اثر بزرگی در تاریخ جهان به جای بگذارد.

۲- نلسون ماندلا (رئیس‌جمهور اسبق آفریقا و قهرمان مبارزه با نژاد پرستی آپارتاید): امام خمینی رهبری منحصر به فرد و فرزند اسلام بود. او توانست با دست خالی، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و در نشان دادن راه درست به نسل‌های حاضر و آینده مسلمانان سهم بسزایی داشته است.

۳- حافظ اسد (رئیس‌جمهور سابق سوریه): دشمنان ملت عرب و ملل تحت ستم دنیا و حتی خود رژیم اشغالگر قدس بار‌ها و بار‌ها از انقلاب اسلامی ایران که تحت لوای امام خمینی (ره) به پیروزی رسید به وحشت افتاده و بار‌ها از اربابش یعنی آمریکا گله کرد که چرا نمی‌تواند جلوی نفوذ و تأثیر انقلاب اسلامی ایران را که منجر به پیروزی فلسطین می‌شود بگیرد.

۴- جیمی کارتر (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا): آیت الله خمینى در کشورش به‌عنوان یک قهرمان بزرگ تلقی می‌شود.

۵- هنری کیسینجر (استراتژیست معروف، وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا): آیت الله خمینی، غرب را با بحران جدی برنامه‌ریزی مواجه کرد، تصمیمات او آن‌چنان رعدآسا بود که مجال هر نوع تفکر و برنامه‌ریزی را از سیاستمداران و نظریه‌پردازان سیاسی می‌گرفت. هیچ‌کس نمی‌توانست تصمیمات او را از پیش حدس بزند، او با معیار‌های دیگری، غیر از معیار‌های شناخته‌شده در دنیا، سخن می‌گفت و عمل می‌کرد، گویی از جایی دیگر الهام می‌گرفت، دشمنی آیت‌الله خمینی (ره) با غرب، برگرفته از تعالیم الهی او بود. او در دشمنی خود نیز خلوص نیت داشت.

۶- بن‌بلا (نخستین رئیس‌جمهور الجزایر): ملل عرب باید زنده شدن اسلام را در قرن بیستم مدیون انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) بدانند. این انقلابی است که دنیای غرب را اجباراً دگرگون خواهد ساخت و بسیاری از رژیم‌های موجود در جهان عرب دیر یا زود سقوط خواهند کرد، زیرا آوای نهضت امام خمینی (ره) در دورافتاده‌ترین نقاط جهان اسلام به گوش می‌رسد.

۷- بی‌نظیر بوتو (نخست‌وزیر فقید پاکستان): رهبرانی مانند امام خمینی یک بار در قرن‌ها زاده می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بسیاری برخودار است. پیام‌های امام خمینی (ره) در آینده نیز چراغ هدایت مسلمانان است و ملت‌های مسلمان در آینده نیز از پرتو نورانی افکار و اندیشه‌های والای حضرت امام استفاده خواهند کرد.

۸- کارل یوزف وُیتیوا (پاپ ژان پل دوم): درباره آنچه آیت الله خمینی در کشورش و در بخش وسیعی از جهان انجام داده با احترامی عظیم و تفکری عمیق باید اظهارنظر کرد.

۹- دکتر حسن البناء (رهبر وقت اخوان المسلمین): حضرت امام خمینی (ره) اندیشمندی است که هزاره‌ی دوم میلادی را به پایان برد و پیوسته پرتو افکار نورانی اس بر فراز هزاره‌ی سوم خواهد درخشید. اندیشمندی که خاستگاه تفکرش اسلام ناب و اندیشه‌های اصولی بوده و در بردارنده‌ی گرایش‌هایی است که همان میراث اهل بیت (ع) است.

۱۰- برهان‌الدین ربانی (از رهبران جهادی افغانستان): امام خمینی (ره) کاپیتالیسم و کمونیسم، را مردود خواند و راه نجات بشریت را تنها در پیروی از تعالیم والای اسلام می‌دانست. او در برابر مستکبران شرق و غرب، قوی و مقاوم ایستاد و با هر نوع فساد و توطئه پنجه نرم کرد، ایشان بزرگ‌مرد تاریخ معاصر جهان اسلام است.

۱۱- دکتر فرانسیسکو اسکودرو بداته (رئیس فدراسیون جوامع اسلامی اسپانیا): آیت الله خمینی عامل حیات دوباره اسلام و از بزرگ‌ترین شخصیت‌های قرن حاضر محسوب می‌شود، وی چهره جدیدی از اسلام را ارائه کرد و زندگی ایشان الگوی مناسبی برای همه مسلمانان است. چهره حیات بخش امام خمینی (ره) در جهان اسلام امری غیرقابل اغماض است. او یکی از بزرگ‌ترین شخصیت‌های قرن حاضر به شمار می‌آید که چهره جدیدی از اسلام را ارایه کرد.

۱۲- ریای تاتاری (رئیس جامعه مسلمانان اسپانیا): آیت الله خمینی عامل بیداری مسلمانان بود.

۱۳- میخاییل لمشف (نویسنده برجسته روسی): اندیشه ایشان سراسر جهان اسلام را در بر گرفت و با آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌عنوان معضلات گریبانگیر جهان اسلام به مبارزه برخاست و ثابت کرد که انقلاب اسلامی با انقلاب‌های مادی روسیه و فرانسه متفاوت است.

۱۴- سیدصدرالدین (متفکر و اندیشمند معاصر الجزایری): امام خمینی (ره) مردی استثنایی بود. این انسان هدیه خداوند به مسلمین بود تا بتواند مسیرشان را در اسلام تصحیح کنند.

۱۵- پروفسور پروولسی (استاد ایران‌شناسی در دانشگاه رم): مهم‌ترین عملکرد آیت‌الله خمینی امکان‌پذیر نمودن یک انقلاب اسلامی بود، آن‌هم در کشوری که تمدن و فرهنگی قوی را در سابقه خود دارد. این کار باعث شد تا مردم ایران فرهنگ واقعی و قدیمی خود را که همان فرهنگ اسلامی بوده بشناسند و خود را متکی بر آن فرهنگ به جامعه جهانی بشناسانند، این در حالی بود که تا قبل از انقلاب اسلامی، تنها آوایی که از ایران بلند بود و معیار شناخت جهانیان از کشور ایران اعلام می‌شد، صدای غرب‌زدگی بود، بنابراین آیت‌الله خمینی آغازکننده انقلابی بود که بالاخره فرهنگ اسلامی راستین ملت ایران را آشکار ساخت.

۱۶- احمد جبرئیل (دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین): بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، اسلام را از انزوا نجات داد. دیدگاه مرتجعانه نسبت به این دین مبین را که دشمنان در طول صد‌ها سال ارائه کرده بودند، از میان برد و مقوله دین افیون ملت‌ها را منسوخ کرد و اسلام را در سطح بین المللی به‌عنوان یک نیاز انسانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مادی و معنوی مطرح کرد. امام خمینى (ره) توانست جهان اسلام را از خواب بیدار کرده، به مسلمانان حیات جدیدی ببخشد.

۱۷- جولیان زاپاتا (نویسنده معروف کلمبیایی): در قرن بیستم سه شخص در دنیا مطرح شدند و در تمامی مجامع سیاسی مورد توجه سیاستمداران قرار گرفتند؛ یکی از آن‌ها گاندی بود، دیگری یحیی (رهبر مردم واتیکان) و سومین آن‌ها حضرت امام خمینی (ره) است. از بین این سه رهبر تنها کسی که فرهنگ روحیات و سخنانش در بین مردم مؤثر واقع شد، امام خمینی بود. امام خمینی رهبر مسلمان و آزاده‌ای بود که توانست با قیامی، اسلام را در بستر کشور پهناور ایران جای دهد و نیاز به اسلام را در دنیا احیا کند.

۱۸- دانیل پایپز (رئیس انجمن سیاست خارجی آمریکا): باید اعتراف کنیم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ما برای افکار دینی و مذهبی هیچ جایی باز نکرده بودیم، ولی ازاین‌پس برای ما آمریکایی‌ها ضروری است که زمینه‌ای جهت مطالعه و تحقیق پیرامون مذهب فراهم آوریم و به‌طور خاص درزمینه اندیشه و اعتقادات و خط‌مشی و هدف امام خمینی تحقیقاتی به عمل آوریم چراکه نمی‌توان از تأثیرات اندیشه امام خمینی در جهان به‌راحتی گذشت و دنیای غرب به‌دلیل نفوذ افکار امام خمینی بار دیگر اسلام را کشف کرده است و این ما آمریکایی‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

۱۹- تورگوت اوزال (رئیس‌جمهور فقید ترکیه): امام خمینی انقلاب بزرگی را تحقق بخشید.

۲۰- ادریس جزایری (رئیس سابق صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی): امام خمینی را باید تنها رهبر آزاده قرن بیستم و رهبر میلیون‌ها مسلمان جهان نامید.

۲۱- راجیو گاندی (نخست وزیر فقید هند و پسر ایندیرا گاندی رهبر فقید هند): آیت الله خمینی رهبر بزرگی بودند که باایمان و اعتقاد توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و رژیم شاهی را سرنگون سازد. با رحلت امام خمینی (ره) جهان یک رهبر روحانی و انقلابی عظیم و دارای دید وسیع را از دست داده است.

۲۲- محمد حسنین هیکل (نویسنده مشهور مصری): امام خمینی مردی بزرگ بود که از دورانی دیگر آمده بود.

۲۳- شیخ ابراهیم زکزاکی (رهبر جنبش اسلامی نیجریه): دین یکی است و صاحب دین هم یکی است. باید همه یک رهبر داشته باشیم، نمی‌شود در این زمینه وحدت نداشته باشیم و هرکدام یک رهبر داشته باشیم. مسئله اصلی پیروی از رهبر است. آنچه امام خمینی (ره) انجام داد و منجر به وحدت امت گردید. وحدت موردنظر با عمل به دین تحقق می‌یابد. افکار امام خمینی (ره) مانند کتاب حکومت اسلامی را باید به زبان‌های گوناگون ترجمه کرد. البته باید در نظر داشت که ماهواره‌های غربی نفوذ بسیاری در مردم جهان دارند. اما باید کار خود را انجام دهیم.

۲۴- دکتر کلیم صدیقی "غیاث الدین" (متفکر آزاد اندیش انگلیسی و عضو پارلمان مسلمانان انگستان): شخصیت امام خمینی (ره) تاثیر عمیقی بر دنیای جدید و به خصوص بر امت اسلامی داشته است. مدت‌ها بود که ما رهبری نداشتیم که آنچه را می‌گفت تاثیر داشته باشد. به نظر من این مهم‌ترین خصوصیت امام خمینی (ره) بود، مردم احساس می‌کردند که هر آنچه ایشان انجام می‌دادند، هیچ دلیلی جز برای عزت اسلام و کیان اسلامی نداشت.

۲۵- صادق المهدی (نخست وزیر فقید سودان): امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در ایران به نیروی مبارزاتی و جهاد امت عرب و خلق فلسطین علیه صهیونیستم و امپریالیسم جان تازه‌ای بخشیدند.

۲۶- حسین افندی اسمائیچ (مفتی سارایو): آنچه امام خمینی (ره) در ایران انجام داد، در قرن فعلی بی نظیر بود و این کار بزرگ می‌تواند پیام و سرمشقی برای کسانی باشد که خواستار دین اسلام است.

۲۷- فهمی هویدی (اندیشمند بزرگ جهان عرب، متفکر اسلامی و نویسنده مشهور مصری): امام خمینی (ره) پیروزی مستضعفین و پیشرفت مهم مواضع اسلامی را در جهان معاصر محقق ساخت و در مقابل استکبار جهانی با قدرتی عظیم قد علم کرد و در مقابل استکبار سکوت نکرد. گفته‌های ایشان ثابت نمود که دین عنصری فعال و موثر در بر انگیختن ملتهاست. برخلاف کسانی که مدعی بودند که دین عنصری است برای افیون ملل و عامل خمودی و سستی آنها.

۲۸- نوری مالکی (نخست وزیر سابق عراق): امام خمینی (ره) ثابت کرد که اسلام قادر است بر اساس اصول اندیشه‌ها و حفظ هویت خود در عصر پیشرفت علوم حکومت تشکیل دهد. مستضعفان جهان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با الهام از رهنمود‌های ایشان با روحیه حق طلبی به مقابله با استکبار نسبت به جمهوری اسلامی کینه می‌ورزند، شعار نه شرقی نه غربی که امام مطرح کرد، کشور‌های کوچک جهان را به استقلال طلبی در برابر قدرت‌های بزرگ تشویق کرد.

۲۹- شینزو آبه (نخست وزیر فقید ژاپن): من از نزدیک شاهد دستاورد‌های انقلاب اسلامی و تلاش مردم ایران برای ساختن ایرانی نو و باثبات بودم. این را مرهون رهبری با درایت رهبر انقلاب اسلامی ایران می‌دانم.

۳۰- ویلیام کاروشه (حقوقدان بین المللی و نویسنده معروف): در مقالات سیاسی در کتاب خود به نام «امام خمینی و اسلام» نوشت: امام خمینی دیوانه نیست. وی دارای ضمیری کاملا روشن هستند. کسانی که نسبت به عقل او تردید دارند، دارای حماقتند و امام خمینی چیزی درک نکرده اند. هدفی که امام دنبال کرد، وی را در ردیف انبیاء قرار می‌دهد.

۳۱- سید محمد حسین فضل الله (از مراجع تقلید شیعه لبنان): امام خمینی (ره) از رهگذر آگاهی و بیداری عرفانی و افق گسترده فقهی در زندگی مردم و صلابت در مبارزه با کفر و ستم و انحراف، از روح مبارزه طلبانه‌ای برخوردار بود و از ورود به میدان نبرد با ستمگران فاسد باکی نداشت.

امام خمینی (ره) دعوتگری بود که همه عرصه‌های جهان را برای تبلیغ و دعوت به سوی خدا جستجو می‌کرد تا آن‌ها را به عرصه تبلیغ مبدل سازد.

۳۲- خلیل ابی نادر (اسقف مارونی بیروت): امام خمینی (ره) شخصیتی که یاد انبیاء و ائمه را زنده نمود. امام خمینی (ره) در من تاثیر بسیار داشت، اگرچه من به عنوان یک روحانی مسیحی نمی‌توانم دینم را ترک کنم. اما با این حال اندیشه و افکار من نسبت به رسالت دینی وی از ویژگی‌های به خصوصی برخوردار است. امام خمینی (ره) در اوج رسالت خود اصول دین و اخلاقی خود را در رفتار و کردار روزانه با مردم حفظ کرد.

۳۳- دکتر سدیک دروژلفسکی (استاد دانشگاه روابط بین الملل وزارت امور خارجه روسیه): من می‌توانم بگویم قیام امام خمینی (ره) در میان مردم روسیه خیلی آشکار است. تمام متخصصان ایران شناسی و کارمندان وزارت امور خارجه و دانشجویان با آن آشنایی دارند و مطالعه می‌کنند. پیام امام خمینی (ره) خیلی مهم بود. متن این پیام برای دوستی بود نه جنگ.

۳۴- بیل جیمز (استاد دانشگاه و محقق آمریکایی): تردیدی نیست که امام خمینی (ره) با اخلاص کامل و اراده محکم اهداف خود را دنبال می‌کرد.

۳۵- سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزب الله لبنان): دفاع از جمهوری اسلامی ایران یک مسئولیت شرعی است و رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان لبنان یک رابطه عقیدتی و ریشه دار است که از رهبری واحد اسلامی نشات گرفته است.

۳۶- استاد احسان توفیق بعدرانی (امام جمعه بزرگ‌ترین مسجد دمشق): درایت و شهامت و سیاست امام خمینی (ره)، عزت و عظمت و سربلندی مردم ایران و تمام مسلمانان جهان را درپی داشت.

۳۷- پروفسور انیس امین کاریچ (وزیر فرهنگ و هنر پیشین بوسنی و هرزگوین): تمامی مسلمانان بوسنی و هرزگوین طرفدار و مدافع اندیشه‌های امام خمینی (ره) هستند. خوب است بدانید که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون در بوسنی و هرزگوین نام امام خمینی (ره) را به عنوان «پدربزرگ» تلفظ می‌کردیم.

۳۸- سعید عسیلی (شاعر لبنانی متخلص به «شاعر الحزین): امام خمینی (ره) چشمان خفته ملت‌های عربی را به جهاد و مبارزه علیه ستم بیدار کرد.

۳۹- راشد القنوشی (رهبر جنبش اسلامی النهضه تونس): شخصیت امام خمینی (ره) به مثابه رهبری عقیدتی، سیاسی و انقلابی که رنج همه‌ی زحمت کشان را به دوش دارد، جلوه می‌کند که در واقع تبلور آمال و آرزو‌های همه‌ی ملت است و آن‌ها را در مسیری روشن و درست هدایت می‌کند.

۴۰- شهید شیخ راغب حرب (از رهبران حزب الله لبنان): ملت مسلمان لبنان انقلاب اسلامی ایران را از انقلاب خود می‌داند، جریان انقلاب اسلامی منافع ابرقدرت‌های سلطه گر را به خطر انداخته است.

۴۱- احمد هوبر (اندیشمندان مسلمان اهل سوئیس): هنگامی که من از سال ۷۹- ۱۹۷۸ (۵۷- ۱۳۵۶) به مطالعه درباره امام خمینی رحمه الله به خصوص از منابع ایرانی شروع نمودم، به طرز عجیبی شگفت زده شدم، چراکه امام خمینی رحمه الله اولین رهبر مذهبی در قرن ماست که انقلابی را به وجود آورد که همزمان سه وجهه مذهبی، سیاسی و فرهنگی را در خود جمع کرده بود.

۴۲- احمد شیخ زهیر (امام جماعت مسجد شهر بوستون آمریکا): امام خمینی (ره) در قلب ماست و همه او را عاشقانه دوست دارند.

۴۳- علی حسن مووینی (رئیس جمهور وقت تانزانیا): امام خمینی (ره) رهبر انقلاب اسلامی ایران در زمان ما به پیروزی مظلومین علیه ظالمین کمک به سزایی کرد. این انقلاب نیروی خود را مصروف مبارزه برای آزادی آفریقا از استعمار و نیز مبارزه‌ی جهانی علیه ظلم و استثمار نمود.

۴۴- مولانا احمد بخاری (رهبر مسلمانان هند): امام خمینی (ره) مردی مومن، مجتهد، تاریخ ساز در سده اخیر بود، مرد مجاهدی که نظیر او در صد سال اخیر وجود نداشته است. امام خمینی (ره) چنان ذخیره‌ای در دنیا باقی گذاشت که صد‌ها سال زبانزد همه خواهد بود.

۴۵- عمر کرامی (نخست وزیر اسبق لبنان): بیداری اسلامی در جهان مرهون قیام امام خمینی (ره) است.

۴۶- اسقف کاپوچی (اسقف بیت المقدس): امام خمینی (ره) فقط متعلق به ایران نیست. تمام محرومان دنیا چه مسلمان و چه غیر مسلمان او را نجات دهنده‌ی خود می‌دانند.

۴۷- دکتر رمضان عبدالله (دبیر کل جنبش جهاداسلامی فلسطین): امام خمینی (ره) الگوی والای بشریت برای رسیدن به عزت، کرامت و سربلندی است و باید سیره‌ی امام راحل برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام (ره) برای امت اسلامی بازگو شود تا این امت راه درست زندگی کردن را در پیش گیرد. امام راحل (ره) برای انسان‌های مصلح و برای نسل‌های آینده چراغ هدایت، توشه‌ی زندگی و ذخیره‌ی انسانیت است.

۴۸- شهید فتحی شقاقی (رهبر پیشین سازمان جهاد اسلامی فلسطین): پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به مردم فلسطین اعتماد به نفس داد. این انقلاب به ما فهماند که پیروزی ما در گرو پیروزی از امام خمینی (ره) است. انتفاضه یکی از ثمرات بیداری اسلامی است که امام خمینی (ره) در منطقه و بویژه در فلسطین به وجود آورد.

۴۹- جلال طالبانی (رئیس جمهور عراق): قاطعیت امام (ره) در رویارویی با استعمار و توطئه‌های آن‌ها، خاری در چشم استعمارگران بود و حرکت امام (ره) توانست توطئه‌های آنان را خنثی سازد.

۵۰- مسعود بارزانی (رهبر حزب دموکرات کردستان عراق): امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین شخصیت سیاسی و دینی عصر، افق‌های تازه‌ای در برابر مسلمانان و مظلومان جهان گشود. کرد‌های عراق همواره از حمایت معنوی و انسانی امام (ره) بهره‌مند بوده و ارادت خاصی به ایشان دارند.

۵۱- سید ساجد نقوی (رهبر شیعیان پاکستان): در مورد شخصیت الهی حضرت امام (ره) سخنان زیادی ایراد شده، اما هنوز این مردم خدا شناخته نشده است و باید بیش از پیش در راه شناخت زندگی این امام بزرگ (ره) تلاش کرد و آن را معیار خودسازی قرار داد. یاد امام (ره) برای همیشه در دل‌های محرومان و مستضعفان باقی خواهد ماند.

۵۲- غلام اسحاق خان (رئیس جمهور وقت پاکستان): امام خمینی (ره) تنها رهبر ایران نبودند بلکه رهبر بزرگ جهان اسلام بودند. ایشان شخصی بسیار شجاع و دارای بینش عمیق اسلامی و عزتی که به اسلام برگرداندند تا ابد باقی خواهد ماند.

۵۳- دکتر ادریس کتانی (نویسنده معروف مراکشی و از اعضای مجمع کبار العلماء مغرب): به عقیده من مهم‌ترین کارامام خمینی رحمه الله حفاظت از اسلامی ماندن انقلاب پس از پیروزی بود. برای توضیح مطلبم نیاز دارم قسمتی از تاریخ معاصر را که، خود شاهد آن بوده ام برای شما بازگو کنم.

۵۴- الوین تافلر (اندیشمند و نظریه پردازی مشهور آمریکایی): امام خمینی (ره) با استفاده از نیروی مذهب بخش قابل توجهی از قدرتی که مدت‌ها در انحصار دولت‌ها بود در کنترل گرفت. وقتی امام خمینی (ره) فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند در واقع برای حکومت‌های دنیا پیامی تاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت و تحلیل آن عاجز ماندند و مظنون واقعی پیام امام (ره) چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربی‌ها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند، زیرا امام خمینی (ره) نخبه‌ای است که حرکتی را شروع کرده است که در ادامه حرکتش قلمرو اندیشه‌های بشری، هم جایگاه حکومت‌های دولتی و هم اقتدار دولت‌های ملی و محلی را تغییر می‌دهد.

۵۵- پروفسور حامد الگار (استاد اسلام شناسی در دانشگاه کالیفرنیای آمریکا): یک مسلمان هرچه قدر بخواهد از یک شخصیت بزرگ معنوی تعریف و تمجید کند، به خاطر آنکه بزرگی و عظمت تنها از آن خداست و نمی‌توان شخصی غیر از خداوند را با این صفات خواند، بهتر است در عوض به کارگیری چنین لفظی گفته شود که عظمت و بزرگی خداوند بنحو نادری در آن فرد جلوه پیدا کرده و او را به آیتی از "الله " مبدل ساخته است. امام خمینی رحمه الله قطعا چنین آیتی بود. هرکس که سعادت حضور درکنار او را داشته باشد می‌داند، زیارت وی حتی هنگامی که او یک کلمه سخن نیز نمی‌گفته، عمیق‌ترین تاثیر را بر روی آدمی می‌گذاشت. راز این تاثیر در همان ویژگی الهی نهفته است.

۵۶- پروفسور محمد مصطفی محمود ایوب (دانشمند مسلمان آمریکایی و مسؤول گروه مطالعات ادیان در دانشگاه تمپل آمریکا): بنده معتقدم که از جمله مهم‌ترین تاثیرات نهضت امام خمینی رحمه الله این بوده که حکومت در یک کشور بزرگ و با اهمیت اسلامی را از ماهیت لائیکی آن به ماهیت اسلامی و دینی مبدل ساخت و بدین ترتیب جمهوری اسلامی الگویی برای جنبش‌های اسلامی جهان گردید. من بر این باورم که از لحاظ قدرت فکری، امام تنها یک فرد یا پدیده فردی نبود بلکه یکی از سازندگان تاریخ بود. تاریخ، امام خمینی (ره) را به عنوان بزرگ‌ترین شخصیت جهانی قرن بیستم معرفی خواهد کرد، زیرا که او فردی بود که هم نبوغ سیاسی وهم نبوغ دینی را باهم داشت. امام خمینی (ره) در واقع یک ویژگی مهم داشت که عامل تفاوت او با دیگران بود این ویژگی قاطعیت او بود.

۵۷- یرواند آبراهامیان (نویسنده آمریکایی کتاب ایران بین دو انقلاب): آیت الله خمینی را غالباً یک روحانی سنتی توصیف کرده‌اند، اما ایشان درواقع، نوآور بزرگی در ایران بودند، هم به‌لحاظ نظریه سیاسی‌شان و هم ازنظر استراتژی مردمی که وجهه مذهبی داشت. نقش تعیین‌کننده و محبوبیت وسیع ایشان را با دو عامل می‌توان توضیح داد؛ عامل اول شخصیت ایشان به‌خصوص زندگی ساده و سازش‌ناپذیری با طاغوت بود. در کشوری که بیشتر سیاستمداران زندگی پرتجملی داشتند، او زندگی زاهدانه‌ای، چون عارفان و صوفیان و عاری از آلایش‌های مادی، چون مردمان عادی داشت. در محیطی که رهبران سیاسی، کارچاق‌کن، اهل ساخت‌وپاخت، و اعمال‌نفوذ شخصی و خانوادگی بودند، آیت الله خمینی مصرّانه از هرگونه سازشی، حتی آن‌گاه که ناگزیر و لازم می‌نمود، سر پیچیدند؛ تأکید کردند که اگر فرزندان خود ایشان مستوجب مجازات باشند، خود این کار را انجام می‌دهند؛ و همچون «مرد خدا» یی عمل کردند که نه به‌دنبال قدرت دنیوی بلکه مرجعیت روحانی بودند. همچنین در دهه‌ای رسوا از کردار سیاستمداران خودپسند، بی‌تفاوت، فاسد، نومید و بی‌ثبات، امام خمینی در عین صمیمیت، جسارت، تحرک، ثبات و بسیار مهم‌تر از همه، فسادناپذیری ظاهر شدند. کوتاه‌سخن ایشان رهبر انقلابی پرجاذبه‌ای بودند در زمانی که چنین رهبری بسیار کمیاب و سخت موردنیاز بود.

ارسال نظرات