۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۷۴۰۶۹۴

توصیه آیت الله اعرافی درباره شیوه برگزاری همایش های بین المللی علمی

توصیه آیت الله اعرافی درباره شیوه برگزاری همایش های بین المللی علمی
آیت الله اعرافی بر اهمیت عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شدن همایش های بین المللی علمی تأکید کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی امروز در دیدار اعضای ستاد همایش بین المللی جعفر بن ابیطالب(ع)«ذوجناحین»، ضمن تسلیت ایام سوگواری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، از تلاش و مجاهدت و اقدام بزرگ و راهبردی احیای نام صحابه نام آور و شخصیت های بزرگ تقدیر نمود و اظهار داشت: تجربه های گذشته این گروه در برپایی همایش های بزرگ بین المللی نشان می دهد که کارهای بزرگ را می‌توان با دست خالی و رویکرد جهادی رقم زد.

وی از نگاه کلان و راهبردی و زنجیره وار دست اندرکاران همایش بین المللی جعفر بن ابیطالب تقدیر نمود و یادآور شد: این که کار به صورت زنجیره ای مد نظر قرار گرفته بسیار ارزشمند است؛ علی رغم تمام کارهای زیادی که در تاریخ حوزه، این که این مجموعه همایش ها در معرفی صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله، در عین توجه به رویکرد تاریخی، مبتنی بر پشت صحنه کلامی مد نظر قرار دارد، بسیار ارزشمند است.

مدیر حوزه های علمیه ضمن اشاره به فصل راهبردی و کلامی و روح حرکت در برپایی همایش های فاخر بین المللی، با تأکید بر این که در معرفی صحابه و تابعین در مدار اهل بیت علیهم السلام بسیار مهم است، خاطرنشان ساخت: نیاز است تا برگزاری چنین همایش‌هایی در عین شمولیت و تسریع در برگزاری، مبانی آن مبتنی بر نقشه راه راهبردی هدفمند دنبال شود.

وی بر اهمیت انعکاس پژوهش ها در محیط های علمی و بازتاب و انعکاس دانشگاهی آن تصریح نمود و یادآور شد: یکی از اصول فعالیت بین المللی توجه به بازتاب رویکردهای علمی این همایش در جهان اسلام است، محصولات به ادبیات مختلف و زبان های گوناگون و در قالب بسته های اثرگذار در جهان اسلام تبدیل گردد. فراوری محصولات پژوهشی و عرضه آن در جهان اسلام بسیار مهم است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اشراب شبکه های تبلیغی حوزه های علمیه با گستره متنوع و تحولی‌اش، از تولیدات و محصولات این همایش را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: تعریف دوره‌های تخصصی شخصیت‌شناسی یکی از مسیرهای اشاعه فکر و اندیشه است که می تواند مورد توجه دبیرخانه این همایش قرار گیرد.

وی گزارشی از فعالیت های دبیرخانه حمایت از پروژه های مورد نیاز نظام اسلامی در حوزه های علمیه ارائه نمود و با بیان این که از بیش از ۲۵۰۰ ایده و طرح ۵۰۰ پروژه علمی مورد حمایت قرار گرفته است، یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که می تواند مورد اهتمام قرار گیرد، ارائه طرح و پروژه‌های راهبردی و عملیاتی به دبیرخانه حمایت از پروژه های مورد نیاز نظام اسلامی است.

آیت الله اعرافی بر اهمیت عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شدن همایش های بین المللی علمی تأکید نمود و با بیان این که کتاب های این همایش باید با نگاه اجتهادی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: ارائه محتواهای دانشی در حوزه رسانه و فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت های پویای حوزه از جمله شبکه ولایت، خبرگزاری حوزه و تبلیغ مجازی حوزه های علمیه می تواند مورد توجه دست اندرکاران قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به هجرت جعفر بن ابی طالب(ع) به حبشه، این هجرت بزرگ را فوق راهبردی توصیف نمود و یادآور شد: جعفر بن ابیطالب (ع) نخستین پرچمدار اسلام راستین در سرزمین های خارج از حجاز بود؛ هجرت به حبشه توطئه های بسیاری در مقابله با اسلام و مسلمین را نقشه بر آب کرد.

وی گریزی به نماز حضرت جعفر و فروع فقهی و آثار مختلف آن زد و با بیان این که با توجه به فروع فقهی نماز جناب جعفر، می توان کتاب فقهی ناظر به آن نوشت، بر اهمیت معرفی شخصیت ها در قالب تولیدات هنری و رمان اشاره نمود و تصریح کرد: نیاز است تا نسبت تولیدات همایش‌های علمی، با درختواره رشته های حوزه و جامعة المصطفی بازتعریف گردد. توامان با نگاه تاریخی و کلامی باید شخصیت شناسی صحابه در رشته، گرایش و رویکردهای تخصصی اشراب و بازتعریف گردند.

ارسال نظرات