۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۹
کد خبر: ۷۴۰۷۷۸

رتبه علمی ایران در حوزه داروسازی از ۵۴ به ۱۵ ارتقاء پیدا کرده است

رتبه علمی ایران در حوزه داروسازی از ۵۴ به ۱۵ ارتقاء پیدا کرده است
عضو انجمن داروسازان تهران گفت: الان بیش از ۳۰ هزار فارغ التحصیل در کشور داریم که ۶۵۰۰ نفر از آن ها داروسازان جوان هستند.

پنجم شهریور زادروز محمدبن زکریای رازی و روز داروساز است. وی سال ۲۵۱ هجری قمری در ری متولد شد. زکریا پزشک، فیلسوف و شیمیدان برجسته است که به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است؛ به پاس تلاش‌های بسیار رازی و آثار چشمگیر او در پزشکی و شیمی زادروز این شیمیدان بزرگ ایرانی، روز داروسازی نامگذاری شده است .

زکریای رازی در علوم پزشکی، ریاضیات، فیزیک، شیمی، متافیزیک، فلسفه و منطق تالیفات بسیاری دارد. از جمله آثار معروف او، کتاب الحاوی است که به عنوان یک دانشنامه پزشکی شامل اکثر شاخه‌های طب ، اصول درمان و بهداشت ، بیماری‌شناسی و داروشناسی شناخته می‌شود. وی تجارب شخصی خود و دیدگاه سایر پزشکان دوره خود را در شرح بیماری‌های مختلف در این کتاب نوشته است. شهرت او در میان همگان به حدی رسید که اعراب او را طبیب المسلمین خوانده‌اند و از آن جا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد اروپاییان به جالینوس عرب نیز مشهور بوده است.

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت گفت: خدمات داروسازان مربوط به روز و مقطع زمانی مشخص نیست. هر لحظه که نیازمندی در بستر بیماری، به نیت برخورداری از شفای الهی دارو دریافت می‌کند، دست مهربان داروسازانی که در صنعت داروسازی، پیشخوان داروخانه‌ها و سایر بخش‌های تامین و تدارک دارو مشغول خدمت شبانه‌روزی هستند، حس می کند.

به گفته وی بازار  ۹۹ درصدی تولید داخل،  ارتقای روزافزون داروی داخلی، توزیع یکپارچه داروی با کیفیت و قیمت یکسان و مناسب در سراسر کشور،  تولید داروهای درمان کرونا در کمترین زمان در داخل و کاستن از وابستگی از واردات این داروها و تولید واکسن‌ کرونا با تمامی پلتفرم‌هایی که در دنیا مطرح هستند، افتخار انکارناپذیری به شمار می‌رود.

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در ایام شیوع کرونا نقش داروسازان بر همه، بیشتر از قبل عیان شد. 

به گفته وی داروسازان در دوران شیوع بیماری کرونا توانستند با انجام تحقیقات، شش نوع واکسن را تولید و روانه بازار کنند. تولید واکسن سبب نجات جان هموطنان شده است. 

محمدی بیان کرد: الان بیش از ۹۹ درصد از نیاز کشور علی رغم تمام مشکلات مانند اعمال تحریم‌های استکباری و با ادعای پوشالی نبود تحریم در حوزه سلامت تامین می شود و اقدامات درخشانی توسط داروسازان انجام شده است.

کشاورز، عضو انجمن داروسازان تهران گفت: الان بیش از ۳۰ هزار فارغ التحصیل در کشور داریم  که از این تعداد، ۶۵۰۰ داروساز جوان هستند. معتقدم که  استفاده از پتانسیل علمی آن ها سبب آبادانی بیشتر کشور در این حوزه خواهد شد.

او بیان کرد: رتبه علمی ایران در حوزه داروسازی از ۵۴ به ۱۵ ارتقاء پیدا کرده است و بر اساس برنامه ریزی ها ایران در آینده یکی از قطب های داروسازی خواهد شد.

یونس پناهی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت گفت: رشته داروسازی در محافل علمی مورد توجه قرار گرفته است. ۱۲۸۵ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعال هستند که ۴۰ درصد از این شرکت‌ها در زمینه تولید مواد اولیه دارویی فعالند. 

پناهی افزود: ۲۵۷ دانشمند در حوزه سلامت در کشور فعالیت دارند که ۲۸ درصد از این دانشمندان در حوزه داروسازی فعالند. 

او ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت داریم که ۵۲ مرکز تحقیقاتی در زمینه داروسازی هستند. مجلات تراز اول علمی مربوط به حوزه داروسازی هستند و همکاران داروساز در زمینه مرجعیت علمی تلاش خوبی دارند.

رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: آینده علوم پزشکی و داروسازی مهم است و در این مقطع ورود هوش مصنوعی تغییراتی را ایجاد خواهد کرد و باید مطابق با این تغییرات عمل کرده و اقدامات لازم را انجام بدهیم. 

به گفته وی صنعت داروسازی کاملا علمی است و این حوزه، یک صنعت راهبردی است. ساده انگاری و عدم استفاده از نظر کارشناسان درست نخواهد بود. 

ارسال نظرات