۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۷۴۱۳۱۶
همزمان با اربعین حسینی در کربلا؛

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین
مراسم عزاداری اربعین در دفاتر مراجع عظام تقلید و پیاده روی جاماندگان حسینی در جای جای ایران اسلامی از اولین ساعات امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، هزار و چهارصد و سی سال از روایت پیامبر (ص) می گذرد که خطاب به سیده نساء العالمین فاطمه زهرا (س) فرمود: یا فَاطِمَةُ إِنَّ نِسَاءَ أُمَّتِی یبْکونَ عَلَی نِسَاءِ أَهْلِ بَیتِی وَ رِجَالَهُمْ یبْکونَ عَلَی رِجَالِ أَهْلِ بَیتِی وَ یجَدِّدُونَ الْعَزَاءَ جِیلًا بَعْدَ جِیلٍ فِی کلِّ سَنَةٍ.

ای فاطمه! زنان امت من بر زنان اهل بیتم و مردان ایشان بر مردان اهل بیت من گریه خواهند کرد، همه ساله هر گروهی پس از دیگری عزاداری را تجدید می نمایند.

آری، رسیده آن روزی که گروه گروه، دسته به دسته، آئین به آئین، ملت به ملت مسیر نجف امیرالمومنین (ع) تا کربلای حسین سربریده دشت کربلا را با پای پیاده و عاشقانه طی سفر می کنند.

جامانده های این مسیر نیز در شهر و دیار خود در حالی که دلتنگ آن مسیر بهشتی هستند اما نبودن خود را با بودن در مسیر حسینی دیگر قضا می کنند و ابراز ارادت خود به خامس آل عبا را به نمایش دیدگان جهانیان می گذارند.

نه تنها عراق، بلکه نهضت حسین امروز در سراسر دنیا جهانی شده و اربعین رنگ دیگری به خود گرفته است.

مسیر حسین به مثابه اقیانوسی است که همه رودهای عالم عاشق پیوستن به او را دارند و برای رسیدنش سختی مسیر را به جان هر چند به بهایی گزاف خریدار هستند و امسال مرز بیست میلیونی خود را شکستند تا به جهان بگویند این مسیر تشنه دیدار آخرین فرزند پیابر است و حضورشان تجدید بیعتی با اوست که منتقم خون حسین است.

جاماندگان مسیر حسینی در ایران سنگ تمام گذاشتند و در تمام شهرهای ایران مجالس عزاداری و پیاده روی به راه انداختند و عاشقانه عزاداری کردند.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

دفاتر مراجع عظام تقلید پذیرای عزاداران حسینی بود

دفتر مقام معظم رهبری-قم مراسم سوگواری اربعین حسینی را با سخنرانی آیت الله حاج سید هاشم حسینی بوشهری و روضه‌خوانی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر محمدی برگزار می‌کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با حضور در دفتر خود در کنار عزادارن سیدالشهدا به عزاداری پرداخت.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین آقای جوانمرد و مرثیه‌سرایی مداحان اهل‌بیت علیهم ‌السلام و با حضور هیئت زنجانی‌های مقیم تهران میزبان عزاداران شد.

عزاداری اربعین حسینی صبح امروز با حضور حضرت آیت الله نوری همدانی و آیت الله اعرافی مدیر حوره های علمیه در دفتر معظم له برگزار شد.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

مراسم قرائت زیارت اربعین حسینی ظهر امروز با نوای جواد برزگر و استقبال گسترده اقشار مختلف مردم در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

در کنار عزاداری در دفاتر و هیئت ها پیاده روی اربعین در سایر شهر و بلاد ایران اسلامی نیز برپا بود که حضور گسترده عزاداران قابل توجه و چشم نوازی می کرد.

تهران به سوی مرقد عبدالعظیم  به نیابت از مرقد الحسین

پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی تهران همانند سال‌های گذشته از مسیرهای مختلف منتهی به حرم سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تدارک دیده شده بود. در تهران این مراسم با نام «حیاتنا الحسین» پس از اقامه نماز صبح با قرائت زیارت شریف اربعین و از ساعت ۶ صبح در مسیرهای مشخص شده برگزار گردید.

خیل عظیمی از جمعیت با ذکر دلدادگی به ساحت مقدس امام حسین (ع) با ذکر لبیک یا زهرا، لبیک یا مهدی، لبیک یا حسین، لبیک یا عباس وارد خیابان هفده شهریور به یاد پیاده روی در مشایه عراق شده بودند. در ابتدای این مراسم پلاکاردهایی با شعار حیاتنا الحسین، حب الحسین یجمعنا، و القرآن یهدینا در بین جمعیت دلدادگان حسینی پخش و توزیع شد. شعار القرآن یهدینا را می‌توان واکنش مردم عزادار به اهانت‌های اخیر در کشورهای اروپایی به ساحت مقدس قرآن دانست.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

رئیس جمهور در بیرجند عزاداری کرد

آیت الله سیدابراهیم رئیسی که صبح امروز به خراسان جنوبی سفر کرده بود در مراسم پیاده روی و عزاداری جاماندگان اربعین در بیرجند شرکت کرد.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

شهرکرد نمی از دریای حسین است

مراسم بزرگ پیاده روی حرم تا حرم از امامزاده سید محمد (ع) غرب شهرکرد تا امامزادگان حلیمه و حکیمه (س) شهرکرد برگزار شد.

همزمان با اربعین حسینی در مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری پیاده روی اربعین آغاز شد که با حضور پر شور مردم همراه بوده است.

این پیاده روی بزرگ در شهرکرد از امامزاده سید محمد (ع) تا امامزادگان حلیمه و حکیمه (س) بوده است.

حرم رضوی میزبان عزاداران حسینی

پیر و جوان و مرد و زن با پوشیدن لباس‌های سیاه و عزاداری در مسیر میدان ۱۵ خرداد تا حرم رضوی جلوه‌هایی از دل دادی خود را به اهل بیت به نمایش گذاشتند.

دلدادگان حسینی و عزاداران به سمت بارگاه امام هشتم حرکت کردند و صحنه‌های بی بدیلی را خلق کردند.

زنان و مردان، کودکان و نوجوانان از میدان ۱۵ خرداد مشهد به سمت حرم رضوی با عزاداری و نوحه خوانی و نوای یا حسین، یا حسین در حرکت هستند.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

هزینه حسینی بودن دفاع از دین تا پای جان است

«آیت الله علم الهدی» نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: برادران و خواهران، عزیزان من، این راهپیمایی میلیونی اربعین چه معنایی دارد؟ میلیون‌ها نفر که جاده طولانی و طاقت‌فرسای مشایه را تا مسیر کربلای معلی طی می‌کنند و ده‌ها برابر آن جمعیت هم جامانده از کاروان زیارت در شهرهای مختلف اربعین را گرامی می‌دارند، می‌خواهند این پیام را بدهند که اگر زمانی ۷۲ نفر مجاهد صدیق در کاروان اباعبدالله (ع) وجود داشت، امروز شمار لشکر حسینی از ۳۰ میلیون نفر فراتر رفته و همه ما آماده هستیم تا همچون حضرت سیدالشهدا (ع) بذل مهجه کنیم تا حیرت ضلالت از ارکان جامعه برچیده شود. اینجاست که تحقق این شعار باید در شئون زندگی اجتماعی ما متجلی باشد تا در عرصه جهاد تبیین یا دفاع از حجاب و عفاف، همه تا پای جان در میدان باشند.

پیاده روی جاماندگان اربعین در شهرهای مختلف خوزستان

مراسم پیاده‌روی جاماندگان، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان در استان خوزستان برگزار شد.

عاشقان اهل بیت با پیوستن به خیل جمعیت جاماندگان اربعین حسینی در استان خوزستان مسیر مشخص شده را پیاده طی کردند.

همزمان دو گذرگاه مرزی استان خوزستان یعنی شلمچه و چذابه شاهد حضور هزاران زائر ایرانی و خارجی است که در حال رفت و آمد به سمت مراسم اربعین در عراق هستند.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

استان سمنان به رنگ اربعین

آئین گردهمایی و راهپیمایی بزرگ اربعین دلدادگان حسینی همزمان با دیگر نقاط کشور در استان سمنان نیز برگزار شد و مردم متدین این استان بار دیگر نغمه یا حسین (ع) سر دادند.‌

پیاده روی دلدادگان حسینی در سمنان ساعت هشت صبح روز اربعین از میدان امام علی (ع) تا مصلی و در درجزین ساعت ۹ و نیم صبح از مسجد قائم (عج) تا مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار شده است.

پیاده روی اربعین جاماندگان و دلدادگان حسینی در شهمیرزاد ساعت ۹ و نیم صبح از میدان امام (ره) تا امام زاده یحیی (ع) و گلزار شهدا برگزار گردید و در شاهرود این مراسم از هفت صبح از سه راهی مجن تا امام زاده بسطام، در دامغان از گلزار شهدای شهدای پارک دانشجو تا بلوار جانباز، بلوار شمالی و امامزادگان محمد و جعفر (ع) و در گرمسار از گلزار شهدا تا امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شده است.

پیاده روی دلدادگان حسینی در مهدیشهر از میدان ولیعصر (عج) به سمت دانشکده روانشناسی دربند، در سرخه از میدان آزادی به سمت نظامین، اسد آباد و در نهایت لاسجرد، در آرادان از شهدای گمنام تا امامزاده شاه نظر و در ایوان کی از شهدای گمنام تا امامزاده عاقب (ع) برگزار شده است.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

شیعه و سنی به عشق نوه پیامبر عزاداری کردند

مراسم پیاده روی اربعین حسینی با عنوان «اجتماع لشکر امام حسین (ع)» در زاهدان هم با خیل عظیم مردم شیعه و سنی برگزار شد.

روایت دلدادگان استان فارس در اربعین حسینی

مجاورت با حرم احمد ابن موسی (ع) در کنار دلدادگی به ائمه اطهار (ع) موجب شده تا محرم و صفر بهترین فرصت برای ابراز ارادتمندی به خاندان عصمت و طهارت (ع) باشد و اربعین حسینی نیز یکی از مهم‌ترین جلوه‌های بیان این دلدادگی برای مردم فارس است.

هم‌زمان با سراسر کشور مراسم دلدادگان اربعین حسینی در استان فارس نیز از حدود ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه آغاز شد.

در شهر شیراز مراسم پیاده‌روی از میدان امام حسین (ع) آغاز و تا حرم مطهر احمد ابن موسی شاه‌چراغ (ع) ادامه پیدا کرد.

مراسم عزاداری در بیوت مراجع برگزار شد/ حضور مشتاقان و دلدادگان در مسیر حسین

حضور گسترده خانواده‌های قمی در پیاده روی جاماندگان اربعین

شهر قم در ماتم و عزای اربعین حسینی سیاه پوش شده و مردم از ساعات ابتدایی صبح امروز در مسیرهای پیاده‌روی دلدادگان حسینی حضور یافته‌اند.

حضور خانواده‌ها، زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه در این مراسم چشم گیر است.

مردم قم در مسیر پیاده روی با برپایی موکب‌های مختلف از عزاداران پذیرایی می‌کنند و با برگزاری مراسمهای مذهبی در اربعین امام حسین و یارانش اشک می‌ریزند.

طبق آخرین آمار رسمی از ۲۷ مرداد تا پایان روز دوشنبه ۱۳ شهریورماه جاری بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر وارد شهر قم شده و حدود ۲۰۰ هزار نفر از آنها که به طور عمده از زائران غیرایرانی هستند در مواکب قرارگاه مردمی اربعین این استان اسکان یافته‌اند.

فضای حاکم بر شهر قم کربلایی و عاشورایی است؛ معابر و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آکنده از خیل عاشقانی است که با شور و شعور وصف‌ناپذیری مشغول عزاداری و تعظیم شعائر دینی هستند.

این گزارش گوشه ای از ارادت مردم ایران به حضرت عشق و خاندان کرامت بود که با قلم به تصویر کشیده شد، هر چند تمام ایران سیه پوش و عزادار حسین است اما توان قلم بیش از این مقدار نیست که بتواند تمام دلداگی ها را به نمایش بگذارد.

اگر چه هوا گرم و چهره ها همه آفتاب سوخته و عرق ریزان شده بود اما عشق به حسین بن علی عاشقان را در این مسیر ثابت قدم نگه داشته بود.

ارسال نظرات