۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۷۴۲۹۵۶

فتوای تحریم مطلق آیت الله بروجردی درباره بهائیت + متن استفتاء

فتوای تحریم مطلق آیت الله بروجردی درباره بهائیت + متن استفتاء
حضرت آیت الله بروجردی برای فرقه ضاله بهائیت قائل به حقوق مشروع یا عرفی کاملی به نام حقوق شهروندی نبوده و در نگاه کلان، جامعه بهائی را مصداق ضعفا و مظلومان نمی‌دانسته است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، طبق صورت استفتای مرحوم حضرت آیت الله بروجردی روابط زیر با بهائی‌ها حرمت دارد:

غذا خوردن، صرف نوشیدنی و مهمانی با آنها، ازدواج؛ زن دادن و زن گرفتن از آنان، حضور در اجتماعات آنان و یا راه دادن آنها به اجتماعات مسلمین، خرید و فروش و کرایه دادن املاک و وسائط نقلیه، معالجه نزد آنها، اصلاح سر و صورت پیش آنان، کارکردن برای انها حتی به صورت مجانی، هر گونه معامله تحت عنوان جعاله و مزارعه و شرکت و... با این فرقه.

فتوای تحریم مطلق آیت الله بروجردی درباره بهائیت + متن استفتاء

این فتوا از سوی همان بزرگمردی است که قائل به اتحاد اسلامی بود ولی از فتوا و مبارزات ایشان در قبال فرقه ضاله بهائیت و اسناد دیگری که در کانال آوردیم، دو نکته به دست می‌آید:

۱. حضرت ایشان برای این فرقه ضاله، قائل به حقوق مشروع یا عرفی کاملی به نام حقوق شهروندی نبوده و در نگاه کلان، جامعه بهائی را مصداق ضعفا و مظلومان نمی‌دانسته است.

۲. معظم له، بحث تعایش سلمی به همان کیفیّتی که برای پاره‌ای از ادیان و مذاهب مثل اهل تسنن جاری است، برای این فرقه جاری نمی‌دانسته‌اند، چون بهاییت کاملاً ساخته و پرداخته استعمار است و جنبه تشکیلاتی و وابسته دارد.

در نتیجه می‌شود قائل به کرامت انسان و تعایش سلمی با سایر مذاهب باشیم ولی در خصوص این فرقه خطرناک و متفاوت، موضع دیگری اتخاذ کنیم. پس مواجهه با بهائیت لزوما به معنای نفی مطلق کرامت انسان و انکار هر گونه تعایش سلمی و یا اثبات برخوردهای زننده نیست. به کار فرهنگی و مواجهه زمان‌شناسانه نیز نیازمندیم.

ارسال نظرات