۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۷۴۳۶۲۹
حجت‌الاسلام وحیدی منش در گفت‌وگو با رسا:

رژیم اسرائیل به لحاظ عقلانی در موضع ضعف قرار دارد

رژیم اسرائیل به لحاظ عقلانی در موضع ضعف قرار دارد
عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی نقاط ضعف رژیم صهیونیستی و قوت‌های فلسطینیان را برشمرد و گفت: طوفان الاقصی نقطه عطف زندگی مردم فلسطین است.

حجت الاسلام حمزه وحیدی منش عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عملیات «طوفان الاقصی» را نقطه عطف زندگی مردم فلسطین نامید و گفت: تاریخ فلسطین به قبل و بعد از «طوفان الاقصی» تقسیم می‌شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عملیات طوفان الاقصی را نشان دهنده قدرت جبهه مقاومت توصیف کرد و ابراز داشت: این قدرت فراتر از انتظاری است که همه تصور داشتند؛ رژیم صهیونیستی با سیستم اطلاعاتی خود که به عنوان قدرت این رژیم معرفی می‌کرد، نتوانستند قدرت عظیم مردم فلسطین را که در کنار گوش و چشمشان بود احساس و درک کند.

وی به گزارش‌های مراکز اطلاعاتی اسرائیل در مدت کوتاهی قبل از عملیات الاقصی مبنی بر اینکه غزه به هیچ وجه وضعیت تهاجمی و قدرت اقدام سخت در مقابل اسرائیل را ندارد اشاره کرد و گفت: این حمله با این گستره، شکست اطلاعاتی امنیتی فوق العاده سنگینی برای اسرائیل و حامیان آن از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی و نقطه قوتی برای فلسطینیان است.

حجت‌الاسلام وحیدی منش در توصیف قدرت حفاظت اطلاعات فلسطینیان در غزه اظهار داشت: حفاظت از اطلاعات و برنامه‌ریزی مخفیانه چنین عملیات گسترده‌ای، در یک وسعت سرزمینی کم و محصور، که شبیه زندانی بزرگ است، کاری حیرت انگیز و عملیاتی فوق العاده پیچیده و چند جانبه است که فلسطینیان آن را انجام دادند.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)ع ملیات طوفان الاقصی را مجموعه‌ای از عملیات اطلاعاتی، عملیات نظامی زمینی، هوایی و دریایی و تربیت، هماهنگ‌سازی و فرماندهی نیروها توصیف کرد و گفت: این نیروها با همه کارهای پشتیبانی توانستند جبهه را وارد سرزمین‌های اشغالی کنند؛ مبارزه‌هایی که تا کنون با رژیم صهیونیستی انجام می‌شد خارج از سرزمین‌های اشغالی بود، اما اکنون مقاومت با ورود به سرزمین‌های اشغالی توانستند گام بزرگی را در عرصه پیروزی بردارند.

وی از مطالب پیش گفته نتیجه گرفت: جبهه مقاومت در وضعیت فوق العاده مناسبی قرار دارد؛ رژیم صهیونیستی از شمال هم در هراس است که حزب الله وارد مبارزه با اسرائیل شود؛ این کابوسی برای اسرائیل است؛ بنابراین نقاط قوت جبهه مقاومت فراوان است؛ نه تنها جبهه مقاومت در درون فلسطین فعال است بلکه در اطراف آن یعنی لبنان و سوریه و دیگر مناطق جهان اسلام قدرت زیادی دارد.

حجت‌الاسلام وحیدی منش ادامه داد: امروز جهان اسلام فوق العاده قوی و رو به رشد است؛ از سوی دیگر رژیم اشاغالگر صهیونیستی رو به افول است؛ هم در عرصه نظامی وضعیت فوق العاده وخیمی دارد و هم به لحاظ سیاسی و اجتماعی وضعیتش فوق العاده بحرانی است؛ به لحاظ سیاسی، چندین سال است که رژیم غاصب اسرائیلی نتوانسته است یک دولت با ثبات تشکیل دهد؛ دولت‌های این رژیم ائتلافی و در معرض سقوط بوده‌اند؛ اختلافات اجتماعی یعنی اختلاف بین یهودیان معتقد و سکولار هم که در این منطقه بسیار زیاد است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: امروزه معادلات برخورد اسرائیلی‌ها با فلسطین و جهان اسلام به طور کامل متفاوت شده است؛ اگر جهان اسلام در دوره گذشته در حالت دفاعی قرار داشت، الان در موضع تهاجمی قرار گرفته است؛ این اسرائیل است که در موضع دفاع است؛ همین دیوار دور اسرائیل نشان می‌دهد از آرمان خود یعنی نیل تا فرات دست کشیده است و از آن زمان وارد لاک دفاعی شدند.

وی تهاجمات کور به خانه‌های مسکونی یعنی زن و بچه و ویرانی و کشتار بی‌رحمانه را از روی عصبانیت اسرائیلی‌ها توصیف کرد و گفت: این حرکات از روی منطق و عقلانیت نیست؛ همین نشان می‌دهد رژیم اسرائیل، به لحاظ عقلانی هم در موضع فوق العاده ضعیفی قرار دارد.

حجت‌الاسلام وحیدی منش درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توضیح داد: خیلی از دولت‌های منطقه که اسمشان اسلامی اما ماهیتشان اسلامی نیست، از سال‌های خیلی دور، روابط نزدیک و مخفیانه با اسرائیلی‌ها داشتند؛ اتفاق جدید تنها آشکار سازی این رابطه است؛ این آشکار سازی یکی از برکات طوفان الاقصی است که هویت این کشورها را آشکار کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیش‌بینی کرد: کشورهایی که بر اساس عقلانیت تصمیم می‌گیرند با دیدن چنین تقابلی بین فلسطینیان و رژیم صهیونیستی از عادی‌سازی روابط عقب‌نشینی می‌کنند و عادی‌سازی روابط در آن‌ها به کما می‌رود، ولی آن‌ها که پیوند خوردند باید آن‌ها را از دایره کشورهای اسلامی حذف کنیم؛ ملت‌های این کشورها هم باید با یک انقلاب سیاسی اجتماعی عمیق، زمام امور جامعه خود را در دست گیرند و بیش از این اجازه ندهند که چنین حکومت‌هایی بر آن‌ها سلطه داشته باشند.

محمود لطیف

ارسال نظرات