۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۴۴۶۰۶
سرپرست دفتر سیاسی و اجتماعی حوزه های علمیه:

استنباط مسائل «فقه مقاومت» در زمان حاضر بسیار ضروری است

استنباط مسائل «فقه مقاومت» در زمان حاضر بسیار ضروری است
حجت الاسلام رضازاده با اشاره به تلاش برخی غربگرایان در نفی مقاومت و تئوریزه کردن آن از لزوم توجه حوزویان به مسائل فقهی این اصل خدشه ناپذیر قرآنی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسین رضازاده سرپرست دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه های علمی در نشست تخصصی فقه المقاومه که عصر پنجشنبه در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: حوزویان باید کنشگری مناسبی نسبت به مباحث سیاسی و اجتماعی داشته باشند و دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه خود را مکلف به تسهیل این امر و ورود به مسائل می داند.

وی از ادامه یافتن جلسات فقه المقاومه خبر داد و افزود: یکی از مهم ترین مسائل امروز، مسأله مقاومت است که مسأله ای کاملا جدی و دغدغه های مقام معظم رهبری است؛ مقاومت مورد هجمه های رسانه ای و فکری قرار گرفته است و متأسفانه عده ای قلیل در کسوت روحانیت تفکرات لیبرالی و غرب گرایانه و نفی مقاومت را تئوریزه می کنند؛ در میان همه سلائق مختلف حوزه علمیه مسأله مقاومت یک اصل برجسته قرآنی است و خدشه ناپذیر است.

این استاد حوزه علمیه از لزوم تلاش حوزویان برای گسترش فکر و فرهنگ مقاومت سخن گفت: اینکه مسأله مقاومت برای ما واضح است دلیل نمی شود که به آن نپردازیم بلکه ممکن است در همین زمان حاضر در محفلی دیگر این مسأله واضح نباشد و حتی ممکن است تا 10 سال آینده از وضوح وجوب مقاومت کاسته شود.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمله به مبانی فکری طرف مقابل اظهار داشت: اگر مبانی اسلامی تبدیل به گفتمانی رایج در داخل کشور شود، بسیاری از مشکلات جامعه راحت تر حل می شود؛ برای حل مشکلات لازم است به جای پرداختن به معلول ها، قدمی فراتر رفت و دل ها و جان ها را به مفاهیمی عالی تر گره بزنیم.

حجت الاسلام رضازاده با اشاره به فضای سیاسی و اجتماعی کشور در سال 1401 اظهار داشت: در حال حاضر که فضای مقاومت در جامعه مطرح شده است فضای جامعه متفاوت شده و نقطه درگیری عوض شده است؛ اگر به مبانی فکری غرب حمله شود صحنه درگیری را ما تعیین می کنیم نه اینکه آن ها ما را درگیر انحرافات جنسی کنند؛ حوزویان باید این مفاهیم را تنقیح و پرگویی کنند.

وی در پایان با اشاره به لزوم توجه فقه به مسأله مقاومت خاطرنشان کرد: لازم است همه ابعاد مقاومت از طریق فقه بررسی شده و مسائل آن استنباط شود که این امر وظیفه حوزویان است.

ارسال نظرات