۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
کد خبر: ۷۴۷۵۱۴

نارضایتی‌های دانشگاه، اقتصادی است نه سیاسی

نارضایتی‌های دانشگاه، اقتصادی است نه سیاسی
گزارشی از ساواک به تاریخ ۱۹ اسفند ۵۱ با طبقه‌بندی «خیلی محرمانه» موجود است که مامورین ساواک اذعان می‌دارند که اعتراضات دانشگاه‌ها، نه به خاطر مسائل سیاسی، که اغلب آن‌ها اقتصادی و تحت تاثیر گرانی‌های سرسام‌آور است.

اسناد متعددی درباره شرایط دانشگاه‌ها، دخالت مقامات امنیتی در دانشگاه‌ها و ایجاد جو امنیتی وجود دارد. لابلای این اسناد، گزارشی از ساواک به تاریخ 19 اسفند 51 با طبقه‌بندی «خیلی محرمانه» موجود است که مامورین ساواک اذعان می‌دارند که اعتراضات دانشگاه‌ها، نه به خاطر مسائل سیاسی، که اغلب آن‌ها اقتصادی و تحت تاثیر گرانی‌های سرسام‌آور است.

مامور دیگری معترف است که دانشگاهیان، عوامل بیگانه نیستند، بلکه مردمی هستند که از وضعیت داخلی عصبانی‌اند. به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو، تعدادی از اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در معرض دید خوانندگان قرار می‌گیرد.

تاریخ گزارش: 51/12/19

موضوع: نارضایتی

طبق نظر مطلعین، تشنجات محیط دانشگاهی قبل از اینکه جنبه سیاسی داشته باشد، جنبه اقتصادی دارد.

نظریه شنبه: موقعی که استادان دانشگاه و اولیای دانشجویان، در مسائل روزانه زندگی با گرانی سرسام‌آور بسیاری از اجناس مواجه می‌شوند و دولت و مسئولان دولتی بالا رفتن قیمت‌ها را در هشت سال اخیر، به دروغ 12درصد اعلام می‌کنند، طبقه روشنفکر و درس خوانده نمی‌تواند خود را در این مسئله که با زندگی روزانه‌اش بستگی دارد، بی‌تفاوت نشان دهد. قدم اول ایجاد ناراحتی و عصبانیت در بین استادان و دانشجویان از طرف خود دولت با عنوان نمودن (رفاه حال عموم) برداشته می‌شود، بعد از آنکه عصبانیت در محیط دانشگاه به وجود آمد، ماجراهای بعدی به تدریج از طرف عناصر شناخته شده دنبال می‌گردد. استادان و دانشجویان دانشگاه می‌گویند هیچ‌کس. دگرگونی بنای جامعه ایران را که در نتیجه انقلاب شاه و مردم به وجود آمده، کتمان نمی‌کنند و اصالت این انقلاب مورد تایید همه‌کس می‌باشد. آنچه مورد ایراد طبقه روشنفکر است، این است که مسئولان نتوانسته‌اند برنامه انقلاب را به صورتی اجرا کنند که مشکلاتی برای زندگی مردم، مخصوصا خانواده‌های کم‌درآمد به وجود نیاید. بعد از انقلاب، طبقه فئودال روستایی از بین رفته است و فئودال شهری جانشین آن شده است. عده‌ای هم اکنون در تهران، بیش از ده‌ها میلیون تومان مستقلات دارند و سرنوشت کرایه مسکن مردم به دست آنها قرار دارد و این عده در هشت سال اخیر موفق شده‌اند کرایه مسکن را در تهران به 3 برابر افزایش دهد. درآمد چه کسی در این هشت سال سه برابر شده است که بتواند تحمل گرانی کرایه مسکن را داشته باشد؟

نارضایتی‌های دانشگاه، اقتصادی است نه سیاسی

نظریه سه شنبه: به طور کلی استادان و دانشجویان، اصولا وابستگی به سیاست‌های خارجی ندارند و اگر تشنجی در دانشگاه وجود دارد، بیشتر مربوط به مسائل زندگی روزانه است و تا این مشکلات برطرف نشود، ناراحتی های موجود در بین دانشجویان وجود خواهد داشت.

نظریه چهارشنبه: صحت خبر و نظریه شنبه مورد تایید است.

نارضایتی‌های دانشگاه، اقتصادی است نه سیاسی

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات