۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۷۴۸۲۶

مراسم بزرگداشت حاجیه خانم طاهایی سه‌شنبه در مهدیه تهران برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت حاجیه خانم طاهایی (خاموشی) موسس مدرسه علمیه نرجس مشهد روز سه‌شنبه در مهدیه تهران برگزار می‌گردد.
بانو فاطمه خاموشي
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران این مراسم از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، مدیریت منطقه یک این مرکز و هیئت موسس مدارس راه‌اندازی شده از سوی مکتب نرجس مشهد برپا می‌گردد.

این مراسم از ساعت 15 تا 17 روز سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه با حضور اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه و شاگردان آن مرحوم در مهدیه تهران برگزار خواهد شد.

در مراسم یادبود مرحوم حاجیه خانم طاهایی علاوه بر سخنرانی یکی از فضلای حوزه‌های علمیه کشور، مداحان به ذکر مصائب و مناقب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) خواهند پرداخت.

گفتنی است، حاجیه خانم فاطمه خاموشی (طاهایی)، مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد و از باسابقه‌ترین مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کشور، بامداد روز سه‌شنبه 13 بهمن بر اثر عارضه قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

مکتب نرجس مشهد، در سال 1345 توسط حاجیه خانم فاطمه خاموشی(طاهایی)، ‌در مشهد تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

خانم خاموشی عملکرد خود را با تشکیل کلاس‌های دروس پایه حوزه آغاز کرد و به مرور زمان گسترش داد همچنین با توجه به فضای فکری و سیاسی جامعه در زمان رژیم طاغوت با انجام فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی گسترده نقش مهمی در روشنگری افکار عمومی به خصوص جامعه بانوان ایفا نمود.

فعالیت‌های رسمی مدرسه علمیه نرجس به مدت سه سال از سوی رژیم منحط پهلوی متوقف گردید؛ اما جلسات سخنرانی افشاگرانه این استاد متوقف نشد. این مدرسه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجدداً شروع به فعالیت نمود و اساسنامه آن تدوین شد و به ثبت رسید.

راه‌اندازی این مؤسسه آغازگر یک فعالیت فرهنگی نو در حوزه‌های علمیه خواهران بود و توانست به منظور گسترش معارف دینی و تربیت طلبه، مدارس بسیاری را در سطح کشور پایه گذاری نماید که عبارتند از:
سه مدرسه علمیه به نام‌های «فاطمه الزهرا(س) توس»، «زهرای اطهر(س)» و «بیت الزهرا(س)» در مشهد مقدس و مدارس علمیه در شهرستان های بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر، چمن آباد، فریمان، خواف، زاهدان، زابل، ایرانشهر.

حاجیه خانم طاهایی در طول مدت تحصیل خود از محضر استادانی چون حضرات آیات و حجج اسلام میرزا جواد آقاتهرانی، شهید هاشمی نژاد، نهاوندی، موسویان، شیخ غلامحسین تبریزی (عبد خدایی)، سید جلال الدین طاهایی (همسر مرحوم ایشان) و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای فیض برد.
آن فقید علاوه بر تدریس‌های متنوع در عرصه علوم اسلامی، در زمینه مباحث تربیتی و روان‌شناسی و حقوق خانواده با بهره‌گیری از سیره تربیتی معصومین(ع) شرح ادعیه و زیارات و خطبه‌های معصومین شاگردان خود را بهره‌مند ساخت.

از آثار تألیفی آن مرحوم علاوه بر ده‌ها جزوه درسی، می‌توان به کتاب‌های «سیری در خطبه فدک» «سیری در دعای مکارم الاخلاق»، «معیار شناخت شیعه» و «سیری درزیارت عاشورا» اشاره کرد.

استاد طاهایی از سال 78 در شورای فرهنگ عمومی استان خراسان عضویت داشت و در سال 1382 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن معرفی گردید./917/د102/ص


ارسال نظرات