۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
کد خبر: ۷۴۹۱۲۱
امام جمعه موقت کاشان مطرح کرد؛

اگر قرآن؛ مسیر «معرفة الله»

اگر قرآن؛ مسیر «معرفة الله»
اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت به روی انسان مسدود شده بود و انسان نمی‌توانست خدا را بشناسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر قرآن و در تفسیرآیه ۳۸ سوره ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: این آیه به یکی از صفات خداوند اشاره می‌کند.

وی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی‌های قرآن این است که قرآن کتاب معرفت الله است و امام راحل می‌فرماید، اگر قرآن نبود باب معرفت الله تا روز قیامت به روی انسان مسدود شده بود و انسان نمی‌توانست خدا را بشناسد.

امام جمعه موقت کاشان تصریح کرد: انسان از شناخت حقیقت خداوند عاجز است، اما یک معرفت اجمالی به اندازه توان خود می‌تواند به خدا داشته باشد، از این رو خداوند از طریق صفات خبریه در قرآن خودش را معرفی کرده است.

وی از علم به عنوان یکی از صفات خداوند نام برد و ادامه داد: خداوند در قرآن به صورت گسترده از علم بی پایان به عنوان یکی از صفات خود نام برده است و ذره از آنچه در آسمان‌ها و زمین است از علم بی پایان خدا مخفی نیست.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه انسان موحد به علم بی پایان خداوند اعتقاد دارد، افزود: انسان موحد دو ویژگی اعتقاد به علم بی پایان خداوند و در مرحله عمل نیز به اعتقاد خود توجه دارد.

وی به تفاوت‌های بین مکتب تربیتی الهی و مکاتب مادی اشاره کرد و گفت: تنها هنر مکاتب مادی برای تربیت انسان این است که علنی خلاف نکنند، اما این قدرت را ندارند به گونه‌ای تربیت کنند که در نهان نیز خلاف نکنند.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: ادیان الهی اسلام و قرآن این هنر را دارند که نه تنها آشکارا و علنی خلاف نکنند بلکه در خفا نیز خلاف نکنند و این هنر مکتب تربیتی و اعتقادی اسلام است.

وی گفت: اسلام پلیس مخفی را از راه تغییر در نگرش و اعتقادات و باور‌ها درون انسان قرار داده است به طوری که حتی در تنهایی و پنهان نیز خلاف نمی‌کند، از این رو همه تلاش خداوند در قرآن برای تغییر اعتقاد انسان است، چرا که اگر اعتقاد انسان تغییر کند رفتار او نیز تغییر خواهد کرد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: خداوند در قرآن عنوان کرده است این عالم مالک دارد و بر همه چیز آگاه است و هیچ چیزی از او پنهان نمی‌ماند، برای همین است که اگر انسان اعتقاد داشته باشد دنیا مالک دارد و بر همه چیز آگاه است مسیر زندگی او تغییر خواهد کرد.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند صراط مستقیم را که حرکت در مسیرهدایت بدون توقف و بدون متمایل به چپ و راست است در قرآن به ما نشان داده است، بنابراین تنها راه مبارزه با نفس و رسیدن به خدا و بهشت اعتقادات است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات