۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
کد خبر: ۷۵۰۴۵۰
حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری مطرح کرد؛

رفتار و گفتار حضرت زینب، مصداق بارز جهاد تبیین

رفتار و گفتار حضرت زینب، مصداق بارز جهاد تبیین
رئیس دانشگاه رضوی در جمع معتکفین ضمن توصیه به قدردانی اعمال عبادی و حفظ توفیقات الهی، از مقام رفیع حضرت زینب سخن گفت و رفتار و گفتار ایشان را مصداق بارز جهاد تبیین دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در سومین روز از اعتکاف دانشجویان و طلاب دانشگاه در مسجد مدرسه میرزا جعفر ضمن ترجمه چند آیه به ضعیف بودن انسان اشاره کرد و از فرصت هایی سخن گفت که خداوند برای جبران این ضعف نظیر ماه رجب و روزه و توسل و مناسک عبادی در نظر گرفته است.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: اکنون که زمینه توفیق فراهم شده و به این عمل عبادی اشتغال پیدا کردید ان شاءالله از کید و مکر شیطان در امان باشیم.

وی افزود: شیطان قسم یاد کرده همه را گمراه کند و او مثل دزدی قهار که هزاران سال تجربه سرقت دارد سراغ کسی می آید که چیزی در چنته داشته باشد شیطان به سراغ کسی می‌رود که سرمایه ای برای آخرت فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه رضوی با توصیه به مواظبت بر نفس و کید شیطان، عمل عبادی اعتکاف را گوهری گرانقدر دانست که باید قدردان بوده و آن را به خوبی حفظ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری در ادامه سخنان خویش به سالروز شهادت حضرت زینب سلام الله علیها اشاره کرد و بیان داشت: ایشان آنقدر رفعت مقام دارد که شاید ما نتوانیم درک کنیم چه رسد به اینکه بیان کنیم اما با توجه به فرمایشات بزرگان می شود نکاتی را در باره آن حضرت مطرح کرد.

وی به حدیث امام سجاد(ع) خطاب به ایشان که فرمودند :«اَنْتِ بِحَمدِ اللّهِ عالِمَةٌ غَیرَ مُعَلَّمَة وَ فَهِمَةٌ غَیرَ مُفَهَّمَة» اشاره کرد و گفت: امام معصوم که حرفش حجت است چنین می فرماید، این مقام بلند حضرت زینب سلام الله علیها را نشان می دهد یعنی ایشان علم لدنی دارد بدون معلم عالمه است و در دامن معصوم پرورش یافته است.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: حضرت در کربلا با همه وجود و هستی خودش شرکت کرد فرزندانش عون و جعفر را هم فدای سیدالشهدا کرد. در مقاتل نوشتند همه جا زمان شهادت یاران به کمک امام می آمد اما زمان شهادت فرزندانش از خیمه بیرون نیامد مبادا با روبه‌رو شدن با برادر کاری که برای خدا کرده از دست برود.

وی افزود: سیدالشهدا(ع) وقتی عازم میدان شد در لحظات آخر به خواهرشان سفارش کرد در نماز شب مرا فراموش مکن! این عظمت و شأن زینب سلام الله علیها را می رساند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: ایشان درهمان گرفتاری و مصیبت اسارت ظاهری اهل مناسک و عبادت بود از پا افتاد اما نماز شب را ترک نکرد و نشسته خواند.

حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری بیان داشت: رفتار و گفتار حضرت زینب مصداق بارز جهاد تبیین بود بار تبیین رسالت حسینی را به خوبی بر عهده گرفت درحالی که انبوهی از غم و غصه را بر قلب خویش داشت آن هم غمی که مقداری از آن آدم را فلج و بیچاره می کند.

وی در پایان گفت: این همه داغ دید زینب(س) اما مردانه ایستاد و این بار رسالت را به خوبی به شانه گرفت از این رو یک سال بیشتر دوام نیاورد و مثل چنین روزی به شهادت رسید./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات