۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۵۰۸۳۸
آیت الله سبحانی:

پژوهش های حوزویان باید در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد

پژوهش های حوزویان باید در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اهمیت قلم و پژوهش در عصر کنونی و سیره علمای گذشته در خلق آثار مورد نیاز جامعه، بر لزوم هدفمند بودن پژوهش های حوزوی و پاسخگو بودن پژوهش های حوزوی به نیازهای جامعه اسلامی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی در بیست و پنجمین همایش کتاب سال حوزه و هفتمین جشنواره مقالات علمی حوزه که صبح امروز در سالن همایش های مدرسه دارلشفاء قم برگزار شد با اشاره به ارزش قلم و پژوهش در آموزه های اسلامی و زیست انسان ها اظهار داشت: تا کنون برای بشر ۱۷ تمدن ثبت شده و آنچه که توانسته تا این تمدن ها را ثبت و ضبط کند، بهره گیری از ظرفیت قلم و نوشتن است و اگر قلم نبود، تمدن ها به جوامع دیگر وآینده نمی رسیدند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم به قلم قسم می خورد که این نشان از اهمیت و ارزش قلم و نگارش است و خداوند با بی سوادی و جهالت شدیداً مخالف است.

حضرت آیت الله سبحانی بیان داشت: در حدیثی از ائمه معصومان(ع) وجود دارد که صدای قلم نیز در نزد خداوند دارای ارزش است و کسانی که در راه خدا با قلم و نوشتن و پژوهش، جهاد می کنند، در نزد خداوند دارای ارزش و جایگاه رفیع هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به پیشتازی مسلمانان و شیعیان در دانستن اهمیت قلم و نوشتن اظهار داشت: امیرالمومنین علیه السلام و شاگردان ایشان که از افتخارات شیعیان است و همه شاگردان ائمه معصومان علیهم السلام پیشتاز و فعال در نوشتن بودند و همیشه قلم به دست داشتند.

حضرت آیت الله سبحانی وارد شدن احادیث غیر صحیح و اسرائیلیات را حاصل قلم بدست نگرفتن و مسئله منع احادیث نبوی دانست و عنوان داشت: این مسئله ننوشتن احادیث نبوی و منع نقل و کتابت احادیث به مدت طولانی بود که سبب از بین رفتن بسیاری از احادیث نبوی و وارد شدن احادیث غیر صحیح و اسرائیلیات به روایات شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت قلم و پژوهش در عصر کنونی و سیره علمای گذشته در خلق آثار مورد نیاز جامعه عصر اظهار داشت: سیره علمای سابق ما در گذشته این بود که خلأها را شناسایی کرده و با پژوهش هایی، خلأها را پر می کردند و باید در عصر کنونی نیز پژوهش های ما در راستای برطرف کردن خلأهای موجود جامعه و نظام اسلامی باشد.

وی افزود: سیره علمای گذشته برای ما درس است تا از پژوهش های غیر هدف دار و تکراری پرهیز شود و باید ملزومات رسیدن به این نتایج در حوزه‌های علمیه فراهم شود.

حضرت آیت الله سبحانی در پایان تاکید کرد: باید در حوزه های علمیه مرکزی مشخص و معین شود تا پایان نامه های پژوهشی به مرحله چاپ و انتشار رسیده و در اختیار علاقه مندان، پژوهشگران و افراد جامعه قرار داده شود.

ارسال نظرات