۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۷۵۳۶۰۲
یادداشت؛

جماران نشنال و قبح شکنی

جماران نشنال و قبح شکنی
سایت جماران در حمایت از قبح شکنی‌ای که در درمانگاه قرآن و عترت شهر مقدس اتفاق افتاده بود در راستای هم سویی با اینترنشنال مصاحبه‌ای با حجت الاسلام قاضی زاده داشته است که جای تامل دارد!

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کاظم قاضی زاده، مدرس فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفتگو با جماران گفته بود که رفتار روحانی موبایل بدست ناپسند غیر قابل توجیه و متاسفأنه همراه با عدم آگاهی نسبت به نحوۀ مواجهه با منکرات صورت گرفته است؛ کاری که تحت عنوان عکسبرداری و فیلمبرداری یا تظاهر به عکسبرداری و فیلمبرداری صورت می‌گیرد، اصولاً اسم آن نهی از منکر نیست؛ بلکه فراتر از «نهی از منکر» و به نوعی «منع از منکر» به صورت تهدید به «افشاگری» و یا «پرونده‌سازی» است؛ روشن است که اگر از این خانمی که به هر دلیل بدون حجاب در درمانگاه بوده، سوال کنند که آیا حاضر بودی که کشیده‌ای به صورت تو بزنند یا از تو عکس بگیرند؟ حتماً می‌گفت که «من کشیده را ترجیح می‌دهم، چون عکس برداری به معنای تهدید و عاملیت نیروی امنیتی و انتظامی محسوب می‌شود؛ و تبعات وسیع تری را برایم پدید می‌آورد.»

وی در ادامه اشاره کرده بود: خیلی روشن است که این عاملیت از سوی هیچ فرد خاصی نمی‌تواند به عنوان یک امر مجاز شناخته شود؛ حتی حاکمیت هم درباره این‌که چگونه با منکراتی مثل بی‌حجابی برخورد کند، باید تجدید نظر جدی انجام دهد و نحوه مواجهه با منکراتی مثل بدحجابی را به گونه‌ای سامان دهد که موجب تنفر عمومی جامعه نسبت به دین‌داران و دین‌داری نشود؛ مسلماً هر عملی که موجب وهن آموزه‌های دینی و یا موجب تنفیر مردم از دین شود، مجوز شرعی ندارد.

لازم است در رابطه با مصاحبه حجت الاسلام قاضی زاده با پایگاه خبری تحلیلی جماران نکاتی عرض شود: اولا: رفتار طلبه در درمانگاه در صورتی که احتمال تأثیر حفظ حجاب وجود داشته باشد واجب بوده است؛ زیرا طبق نظر همه مراجع تقلید احتمال تأثیر برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر کفایت می‌کند؛ حتی اگر احتمال تأثیر در این باشد که پیامکی توبیخی از طرف نهاد‌های مسئول برای فرد خاطی ارسال شود؛ البته جای تعجب دارد که چگونه بعضی‌ها نسبت به نهی از منکر در شهر مقدس قم که هنوز قبح کشف حجاب در آن ریخته نشده احتمال تأثیر نمی‌دهند در حالی‌که به تجربه ثابت شده اکثر تذکرات منجر به رعایت طرف مقابل شده است.

ثانیا: ممکن است رفتاری که روحانی انجام داده، از جنبه دیگری واجب باشد به این دلیل که  رفتار خانم مکشفه در واقع قبح‌زدایی از یک منکر بزرگ بود؛ تذکرات مکرر دیگران در رعایت حجاب آن خانم موثر نبود و چنین عملی در درمانگاهی که نزدیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها قبح اجتماعی زیادی دارد و جلوگیری از این قبح‌زدایی بر همه مسلمانان واجب است.

ثالثا: در مورد اینکه این رفتار از مصدایق نظر حرام به موی زن نامحرم و یا مصداق وهن، بی حرمتی دین و بیزاری مردم نسبت به دین است باید از نظرات فقهاء بررسی شود؛ بسیاری از مراجع تقلید از قبیل آیت الله سیستانی (المسائل المنتخبه، ص ۳۹۸) و آیت الله مکارم (استفتائات، ج ۲، ص ۳۵۰) و آیت الله وحید خراسانی (منهاج الصالحین، ج ۳، ص ۲۹۵) و آیت الله تبریزی (منهاج الصالحین، ج ۲، ص ۳۳۳) می‌گویند نظر به موی زنی که وقتی او را نهی از منکر می‌کنند رعایت نمی‌کند اگر از روی ریبه نباشد اشکال ندارد؛ بعضی دیگر از مراجع در این زمینه احتیاط واجب داشته اند مانند مرحوم امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری؛ شاید آن طلبه بزرگوار مقلد مرجعی بوده که این عمل را جائز می‌داند؛ علاوه بر این، مراجعی که در این نگاه اشکال می‌کنند نسبت به نظر از طریق دوربین گوشی احتیاط می‌کنند؛ شاید آن روحانی گرامی در این مسأله به مرجع تقلیدی رجوع کرده که این کار را مجاز می‌داند؛ بنابراین نمی‌توان طلبه محترم را متهم به انجام کاری خلاف شرع کرد.

در مورد شبهه «ایذاء» مؤمن باید گفت که بر خلاف برداشت بسیاری از افراد، خانم مکشفه مادر کودک نبوده بلکه خاله کودک بوده است و آن کودک صرفا برای ختنه‌کردن به درمانگاه آمده و مریض نبود؛ چند نفر قبل از طلبه گرامی به آن خانم تذکر داده بودند و طبیعی است که احتمال ایذاء داده نمی‌شود؛ علاوه براینکه آن طلبه گرامی به شهادت دوستان و فیلمی که نشان داده شد فردی آرام و اخلاقی هستند لذا احتمال ایذاء در مورد ایشان اثبات نمی شود و آن خانم به اقرار خودش مشکلات روانی داشته و پرخاشگری عجیب او را کسی پیش‌بینی نمی‌کرد.

در مورد شبهه «وهن دین» اولا عرف این عمل را وهن دین نمی‌داند؛ زیرا طلبه گرامی هیچ عمل خلاف شرع و اخلاقی مرتکب نشده است؛ این مطالب، فضاسازی‌ رسانه‌ای است که می‌خواهند القا کنند هر کس در مقابل منکری ایستاد وهن دین کرده است؛ بعضی‌ها کشف حجاب یک خانم در درمانگاهی نزیک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها که مسلما قبح‌شکنی است را نادیده می گیرند و سر و صدا و فحاشی‌های آن خانم را سبک‌کردن دین می دانند؛ حال آنکه آن روحانی گرامی نمی‌دانست این خانم چنین برخورد عجیب و غیر اخلاقی و عرفی را انجام می‌دهد؛ مسئولین درمانگاه گفتند بعد از مدتی مسأله به خوبی تمام شد و روحانی محترم هیچ شکایتی از آن خانم نداشت.

در انتها باید گفت برخورد بسیار متین و اخلاقی این طلبه بزرگوار که در تصاویر نیز کاملا مشهود است مصداق عمل به وظیفه شرعی است و هر انسان منصفی به دور از فضاسازی رسانه‌ای اعتراف خواهد کرد روحانی گرامی که مورد فحاشی و ضرب و شتم قرار گرفت مظلوم ماجرا واقع شد.

ارسال نظرات