۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۵۴۲۰۳
حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری:

شب قدر، شب اندازه گیری ظرفیت انسان ها است

شب قدر، شب اندازه گیری ظرفیت انسان ها است
اصفهان ـ استاد حوزه با بیان اینکه شب قدر، شب اندازه گیری ظرفیت انسان هاست، گفت: منظور از احیا گرفتن شب قدر تفکر و تعقل در آیات قرآن و عمل به و به سفارشات اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری شب احیاء نوزدهم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس علی ابن باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان گفت: منظور از احیا گرفتن شب قدر تفکر و تعقل در آیات قرآن و عمل به و به سفارشات اهل بیت(ع) است.

وی از قرآن به عنوان حیات انسان‌ها نام برد و افزود: خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال می‌فرماید، هرکس می‌خواهد احیا شود و حیات داشته باشد رمز حیات ما به آیات قرآن و کلمات پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) است.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: قرآن حیات انسان‌ها است و اگر قرآن را از زندگی حذف شود، حیات از بین خواهد رفت و نابود خواهد شد، از این رو هرکس می‌خواهد انسانیت زنده باشد و نابود نشود تنها راه حلش توسل به قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه امروز انسانیت مرده است، گفت: مشکل امروز بشریت این است که از انسانیت فاصله گرفته و نابوده شده است و طی ۶ ماه ۳۳ هزارنفر را در غزه به شهادت می‌رسانند که حدود نیمی از آنها زنان و کودکان هستند.

وی ادامه داد: شب احیا برای این است که ما با قرآن و روایات خودمان را زنده کنیم و زنده بودن انسان‌ها نیز به تعقل آنها است چرا که تنها تفاوت بین انسان و حیوان قوه تعقل است.

به گفته وی حدود ۲۵۴ آیه در قرآن انسان‌ها را به تعقل، تفکر، تدبر، تذکر و تامل دعوت کرده است تا برای انجام هرکاری ابتدا فکر کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه بزرگی به سن نیست و به عقل انسان‌ها است، گفت: و قرآن می‌گوید اگر انسان عاقل باشد زنده است و حتی خواب انسان عاقل نیز حیات است.

وی افزود: خداوند قرآن در آیه ۲۲ سوره قاف می‌فرماید، برخی در طول عمر خود خواب هستند و بعد از مرگ خود تازه بیدار می‌شوند و از خدا می‌خواهد یک بار دیگر او را به دنیا برگرداند، اما بیداری بعد از مرگ هیچ سودی ندارد.

به گفته وی شب قدر شب اندازه گیری انسان‌ها است و کسی که شب قدر بیدار باشد بزرگ می‌شود و متوجه می‌شود دنیا ارزش دلبستگی به آن را ندارد و مالک اصلی خدا است هرچه در دنیا است و موقت و امانت است.

وی ادامه داد: کسی که شب قدر بیدار باشد احیاء و زنده می‌شود و متوجه می‌شود پست و مقام و شهرت و ثروت ماندنی نیست و امانتی و موقتی است و باید دست خالی راهی آخرت شود.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: اگر می‌خواهید ببینید احیا شده اید یا نه، شب احیا خود را وزن کنید ببینید به چه مقدار دلبسته دنیا هستید چرا که عدم دلبستگی به دنیا علامت احیا شدن و زنده شدن است.

وی افزود: دلبستگی به دنیا امیرمومنان (ع) را به شهادت رسانیدند و امام حسن (ع) را تنها گذاشتند و فاطمه زهرا (س) را بین در و دیوار قرار داند و امام حسین (ع) را به شهادت رسانیدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آنهایی که وابسته به دنیا نبودند در دفاع مقدس حتی یک روز هم به جبهه نرفتند، اما برخی دیگر همه فرزندان خود را در دفاع مقدس تقدیم اسلام و نظام کردند و شهدا، چون دلبسته به دنیا نبودند همسایه اهل بیت(ع) شدند چرا که آنها با مرگ خود نمردند و نزد خدا روزی می‌خورند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری گفت: شرط احیا شدن و زنده شدن در شب احیا، عدم دلبستگی به دنیا و باربستن صندوق ذخیره آخرت برای رفتن به سفر طولانی آخرت است. /۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات