۲۶ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۷۵۴۸۵
استاد حوزه و دانشگاه تبریز:

امام رضا نقطه وحدت ‌طایفه‌های ایرانی است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز گفت: امام رضا(ع) چه در زمان حیات و چه پس از شهادت به عنوان حبل المتین گروه‌های ایرانی مطرح شد.
بارگاه ملكوتي امام هشتم شيعيان/امام رضا(ع)


حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که در بیان زوایای برکات امام رضا(ع) به مسائل معرفتی و ولایی توجه بیشتری می‌شود، گفت: از مهمترین شاخصه های تاثیر ات این امام بزرگ که همان بعد اجتماعی و سیاسی است که متاسفانه چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی تاکید کرد: در بیان اهمیت تاثیر‌های اجتماعی و سیاسی این امام بزرگ باید به پیشینه تاریخی ایران زمین و سابقه شکل گیری گروه های مخالف حکومت مرکزی بغداد در نقاط مختلف ایران اشاره کرد.

مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز افزود: گروه های اجتماعی با محوریت قبیله ای در جای جای ایران سر برآوردند، عَلَم مخالفت با خلفای بغداد را برافراشتند و هر کدام دایه حکومت بر ایران را بر اساس مبانی جامعه شناختی و عقاید خود داشتند.

استاد حوزه علمیه صادقیه تبریز ابراز داشت: وجود امام رضا(ع)‌ استقلال ایرانیان را به همراه آورد‌؛ چون آن حضرت چه در زمان حیات و چه پس از شهادت به عنوان حبل المتینی برای گروه های ایرانی مطرح شد و ایرانیان بر گرد ایشان حلقه زدند و به برکت وجود ایشان اسلام و تشیع در اقصی نقاط ایران و کشورهایی که آن زمان بخشی از ایران بودند ریشه دوانید.

وی تاکید کرد: بارگاه مطهر امام رضا(ع) در دوران های مختلف تاریخ ایران همواره نقش آفرینی کرده است و این نقش آفرینی در قالب های مختلف معنوی و اجتماعی به عنوان یکی از محورهای اتحاد ایرانیان مطرح بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه تبریز گفت: هم اکنون برخی از متخصصان و دانشجویان علوم اجتماعی در حال جمع آوری این تاثیرهای اجتماعی هستند و جمعی از محققان موضوعات پایان نامه‌ای خود را به این موضوع اختصاص داده اند؛‌بنا براین نباید شناخت مرقد مطهر رضوی را محصور در عوامل مذهبی و عاطفی بدانیم./935/ت302/س

ارسال نظرات