۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۷۶۹۱۱
بخش پایانی/آیت الله مومن:

مجلس خبرگان سر سوزنی از انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری پشیمان نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله مومن گفت: کسانی که مدعی هستند رهبری فقهای شوری نگهبان را انتخاب می کند و شورای نگهبان هم صلاحیت اعضای مجلس خبرگان رهبری و خبرگان رهبری هم رهبر را انتخاب می کنند مغالطه است.
تبيين علمي موضوع ولايت فقيه توسط آيت الله مومن در فيضيه قم
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مومن، عضو فقهای شورای نگهبان، شب گذشته، 10 اسفندماه در نشست ولایت فقیه، پیشینه، جایگاه، ادله و شبهات در مدرسه فیضیه در پاسخ به این سئوال که روند موجود انتخاب رهبری دور است با بیان این مطلب تصریح کرد: شورای نگهبان 12 عضو دارد که حقوقدانان آن توسط رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی و توسط مجلس انتخاب می شود ولی شش فقیه عضو از سوی رهبری انتصاب می شوند.

وی ادامه داد: اگر چه انتصاب فقها با رهبری است ولی فقها قبل از آن که منتصب رهبری باشند انسان هایی عالم و عادل هستند که در حوزه به عنوان افراد مومن، مسلمان و با سواد شناخته می شوند و این درست کاری و فقیه بودن آنها توسط رهبری به آنها داده نشده است بلکه قبل از این جایگاه دارای این ویژگی ها بوده اند.

آیت الله مومن تصریح کرد: چگونه است کسی که تا قبل از عضو شدن در شورای نگهبان مورد قبول مردم و حوزه بوده و به عنوان فردی ثقه و عادل و عالم شناخته می شده است یک دفعه چون عضو شورای نگهبان شده است دیگر نمی توان به او اعتماد کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روند دقیق تایید صلاحیت اعضای خبرگان توسط فقهای شورای نگهبان از طریق آزمون کتبی و شفاهی و ... اظهار کرد: فقها سر سوزنی کسی را بیخودی تایید و یا رد نمی کنند و صرف عضو بودن در شورای نگهبان هم صلاحیت ذاتی فقیه را از بین نمی برد.

وی تاکیدکرد: البته مجلس خبرگان رهبر را انتخاب نمی کند، بلکه عالمان دین و فقهای واجد شرایط می توانند تصدی ولایت کنند و مجلس خبرگان فردی را که واجد این شرایط است می شناسد و به مردم معرفی می کند.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه آیا با وجود مراجع متعدد تزاحم ولایات ایجاد نمی شود، بیان کرد: فعلیت ولایت برای پیامبر و ائمه چه مردم حضور یابند و چه حضور نیابند وجود دارد اما درباره علما و مراجع، اگر به طور مثال 10 نفر باشند دلیلی نداریم که از ابتدا ولایت دارند اما چون امام علی فرموده اند که خداوند از علما پیمان گرفته وظیفه دارند در مقابل ظالم بایستند، مادامی که مردم از آنها حمایت کردند ولایت آنها فعلیت می یابد.

آیت الله مومن ادامه داد: اولیای امر نداریم و ولی امر یک نفر است، البته همه می توانند در صورت واجد شرایط بودن تصدی کنند و اگر چند نفر باشند چون تصدی ولایت برای اجرای احکام الهی است و شائبه مادی ندارد یک نفر که صلاحیت بیشتری دارد باید ولی شود.

وی با بیان اینکه تزاحم در شرایطی پیش می آید که کسی به دنبال قدرت باشد عنوان کرد: اگر فردی به دنبال این امور باشد ذاتا صلاحیت و عدالتش باطل می شود و در پیشگاه خدا مسئول است، از این رو تشخیص صلاحیت دار بودن با خود فرد و افراد مورد وثوق است و در شرایط فعلی به لحاظ قانونی با مجلس خبرگان است.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکیدکرد: استبداد اصولا در ولی فقیه متصور نیست و اگر چنین چیزی باشد فاتحه آن خوانده است و از ابتدا فردی که به دنبال استبداد است صلاحیت تصدی ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره امام و مقام معظم رهبری بیان کرد: امام ذره ای غیر خدا در وجودش راه نداشت، ایشان به تبعیت از کلام حضرت علی به مقابله با ظالم پرداخت و وقتی مردم حمایت کردند ایشان تصدی ولایت کرد.

وی افزود: درباره مقام معظم رهبری هم وضع همین طور بود، ایشان در روز انتخاب چندین بار از پذیرش این مسئولیت خودداری کردند و در نهایت با اجبار و اصرار و با رای بیش از دو سوم اعضا، رهبری را قبول کردند.

آیت الله مومن تاکید کرد: درباره آیت الله خامنه ای، تشخیص خبرگان در عینیت بخشی به ولایت ایشان نقش داشت اما درباره امام حضور مردم ولایت را عینیت داد. خبرگان رهبری آیت الله خامنه ای را شناخت و من و مجموع خبرگان هم سر سوزنی در این تصمیم پشیمان نیستیم./925/پ202/ج
ارسال نظرات