۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۷۸۵۵۱
در فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی می‌خوانیم؛

گردشگری در فقه اسلامی

خبرگزاری رسا ـ نخستین شماره فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی به همت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم منتشر شد.
کتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در نخستین شماره فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی هشت مقاله برگزیده به چاپ رسیده است.

«بررسی مفهوم «دوام» در آثار ملاصدرا» عنوان نخستین مقاله این فصلنامه است که در آن مفهوم منطقی و فلسفی دوام با توجه به آثار صدرالدین شیرازی مورد بررسی قرار گرفته است.

مقاله « کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی و ایمانوئل کانت» در پی آن است تا ارزش و کرامت انسان را از دیدگاه امام خمینی(ره) و کانت مورد مقایسه قرار دهد.

«بررسی بلوغ وسن بلوغ از دیدگاه فقهی و حقوقی» عنوان مقاله ای است که اشاره کوتاهی به مسئله بلوغ وسن بلوغ از نگاه فقهای امامیه و حقوق مدنی دارد و به بیان اختلاف نظر بعضی از حقوق دانان نسبت به نظر فقهای امامیه پرداخته است.

مقاله «گردشگری در فقه اسلامی(توریسم)» نگاه اسلام در باب توریسم واهداف سفر در نگاه اسلامی و برتری توریسم و گدشگری اسلامی نسبت به جهان گردی و توریسم متداول در دنیا را اثبات می کند.

در گزیده ای از این مقاله آمده است:«گردشگری مشروع آن است که سخص گردشگر دارای هدف خداپسند و قابل وقبول عقل سلیم باشد. در غیر این صورت نامشروع خواهد بود. البته سفرهای مشروع در برخی از شرایط واجب و در برخی از شرایط نیز مستحب یا مباح خواهد بود.»

«افلاطون شعله بلند در جستجوی آسمان»، «از سفسطه گرایی گرگیاس تا ماهیت عدم در فلسفه اسلامی»، «جایگاه اهل بیت و ویژگی های انسان کامل» و «بررسی قاعده فقهی مرور زمان یا تقادم در قانون آیین دادرسی» از دیگر مقالات به چاپ رسیده در این فصلنامه است.

نخستین شماره فصلنامه مطالعات فقهی و فلسفی به مدیر مسؤولی دکتر محمد حسین ایراندوست سردبیر دکتر محمد محمدرضایی به همت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات