۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۸۰۲۵۵
مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی:

تعطیلات حوزه به معنای تعطیلی هدف طلبگی نیست

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: مدارس علمیه موفق با برنامه ریزی صحیح در تعطیلات، جهت تربیت عقلی، اخلاقی، جسمی، روانی، سیاسی واجتماعی طلاب تلاش و از این فرصت برای انتقال ثقل کار در حوزه های تربیتی دیگری استفاده می کنند.
طلبه
حجت الاسلام علی جلائیان، مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، بیان داشت: طلاب در ایام تعطیل به سفرهای تبلیغی و زیارتی بروند و یا به دسته بندی و رسیدگی به درس های گذشته بپردازند.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: تعطیل شدن دروس حوزه قطعا همراه با افت است، اما تعطیلی درس و کلاس به معنای تعطیلی درس خواندن نیست زیرا بسیاری از طلاب در دوران تعطیلی آموخته های خود را تثبیت می کنند. اگر طلبه یا حوزه علمیه در دوران تعطیلی، برنامه ریزی برای تثبیت آموخته ها و ارتقاء لایه های تربیتی نداشته باشد قعطا تعطیلات افتی جدی در روند آموزشی محسوب می شود.

حجت الاسلام جلائیان اظهارداشت: مدارس علمیه موفق با برنامه ریزی صحیح در تعطیلات، جهت تربیت عقلی، اخلاقی، عاطفی، جسمی، روانی، سیاسی واجتماعی طلاب تلاش می کنند واز تعطیلات برای انتقال ثقل (سنگینی) کار در حوزه های تربیتی دیگری استفاده می کنند.

مدیر مدرسه علمیه جوادالائمه مشهد با بیان این که تعطیلی در حوزه بسیار کوتاه است بیان داشت: طلاب اهداف کلی را به صورتی جزئی در آورند و اهدافی که نیازمند فراغت های بیشتری است در ایام تعطیل به آنها بپردازند، در ایام تابستان اساتید حوزه فقط درس های اصلی را تعطیل می کنند تا طلاب برای رسیدگی به خانواده و تبلیغ به شهر های خود ویا دیگر شهر ها مراجعه کنند. درس فقط درس، کلاس ومنبر نیست، بلکه طلبه در مدت زمانی که در منزل و درکنار خانواده است، مبلغ تمام عیار اعتقادات اسلامی خویش خواهد بود.

وی با بیان اینکه حضور طلاب در شهر های خود و یا دیگر اماکن نوعی تبلیغ است، در خصوص نظم طلاب تصریح کرد: نظم فرصت ها وزمان را در اختیار طلبه می گذارد وطلبه با رعایت نظم در کارهای فشرده موفق خواهد شد، زیرا نظم عامل انگیزه وتلاش است و زمینه انجام بیشتر فعالیت ها را در فرصت اندک مهیا می کند.

مدیر مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی تاکید کرد: طلبه هایی که در سطوح پایین تر(سطح یک) هستند باید در ایام تابستان برای تقویت ادبیات در قالب تجزیه و ترکیب و ادبیات کاربردی و تمرینات مباحث منطق وفقه( مطابق با نظر مراجع) برنامه ریزی داشته باشند.

وی افزود: طلاب در سطوح متوسط(سطح دو وسه)بهتر است به نهادینه کردن آموخته ها و تحقیقات خود در ایام تعطیل بپردازند./968/ت302/ص


ارسال نظرات