۱۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۸۰۲۶۴
مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد؛

اهدای بیش از چهار میلیون کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: چهار میلیون و دویست هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های کشور اهدا شد که به طور متوسط هر کتابخانه دو هزار جلد دریافت کرد.
اهدای بیش از چهار میلیون کتاب به کتابخانه‌های عمومی کشور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسین خوانساری، مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، امروز در دیدار با اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی‌ اظهار داشت: در قبل از انقلاب 550 کتابخانه عمومی در کشور وجود داشت که این تعداد در حال حاضر به دو هزار و دویست کتابخانه رسیده است.

خوانساری اظهار داشت: دولت توجه ویژه‌ای به امر کتابخانه‌سازی دارد و جهش خوبی در ساخت کتابخانه‌ها صورت گرفته است، در آذربایجان شرقی نیز این توجه ویژه وجود داشته است.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه‌ای در کشور سه متر است که این فضا در برنامه سند توسعه به هشت متر خواهد رسید.

وی گفت: تنها سه درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه‌ها هستند در حالی که این میزان در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر و در حدودچهل تا شصت درصد است.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برنامه‌ریری کشوری را عضویت حداکثری ‌مردم در کتابخانه‌ ها دانست و افزود: با نشر فرهنگ مطالعه و ترغیب به مطالعه همچنین فراهم کردن شرایط می‌توان به این مهم دست پیدا کرد.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در رشد عضویت در کتابخانه‌ها اظهار داشت: سال‌های قبل، دو درصد جمعیت کشور عضو کتابخانه‌ها بودند که با اقدامات فرهنگی صورت گرفته این میزان یک درصد رشد یافته است.

خوانساری در ادامه افزود: نقشه راه ساخت کتابخانه‌ها طراحی شده است و در بحث فضا و ساخت و ساز امور تخصصی پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به فعالیت 944 انجمن کتابخانه‌های عمومی در کشور تصریح کرد: این انجمن‌ها در کل کشور فعال هستند و در راستای تصمیمات تخصصی فعالیت می‌کنند و نشست‌ها و برنامه‌های خود را برگذار می‌کنند.

خوانساری اظهار داشت: ‌تعداد انجمن‌ها در سند توسعه به ده هزار و هفتاد انجمن می‌رسد و در هر انجمن 9 نفر حضور دارند که این انجمن‌ها مجموعاً هشت هزار عضو را شامل می‌شوند.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: چهار میلیون و دویست هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های کشور اهدا شد که به طور متوسط هر کتابخانه دو هزار جلد دریافت کرد.

خوانساری اظهار داشت: برنامه‌های مختلفی در راستای نشر فرهنگ کتاب در سطح کشور اجرا می‌شود که طرح کتابخانه الکترونیکی خرید منابع کتاب از آن جمله است.

مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین تصریح کرد: وضعیت امانت وضعیت مطلوبی نیست و در حالی که باید به ازای هر یک نفر پنج کتاب امانتی وجود داشته باشد، این رقم در کشور برای هر پنج نفر یک کتاب است.

همچنین خدایی، مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی در سخنانی اظهار داشت: کتب ادبی و دینی بیشترین کتب به امانت گرفته شده در استان را شامل می شوند که با توجه به این که اکثر کتب ادبی ایرانی و اسلامی از متون دینی اخذ شده اند، بنابراین اکثریت کتب به امانت گرفته شده شامل کتب دینی است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی افزود: در این میان کتب کلیات و فلسفه کم ترین میزان درصد کتب به امانت گرفته شده را شامل می شود.

خدایی گفت: با اشاره به آمار سال های قبل، اظهار کرد: ‌در سال 87 دو میلیون و هشتصد هزارنفر به کتابخانه های عمومی استان آذربایجان شرقی و شهرستان تبریز مراجعه کرده اند در حالی که این آمار با رشدی 32 درصدی در سال 88 به بیش از سه میلیون و هفتصد هزار نفر رسیده است./935/پ202/س
ارسال نظرات