۲۶ تير ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۴
کد خبر: ۸۱۰۴۴
امام جمعه مرند:

امام سجاد مروج هدف اصلی اسلام بود

خبرگزاری رسا ـ‌ امام جمعه مرند گفت: امام زین العابدین(ع) مروج هدف اصلی پیامبر اعظم(ص) که کمال بخشیدن به مکارم اخلاقی بود، شناخته می‌شوند.
امام سجاد(ع)
حجت الاسلام علی نعمت زاده، امام جمعه مرند، در سالروز ولادت حضرت سجاد(ع)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به نقش بی بدیل امام سجاد(ع) در تاریخ تشیع پرداخت و اظهار داشت: در واقع امام زین العابدین(ع) مروج هدف اصلی پیامبر اسلام(ص) که کمال بخشیدن به مکارم اخلاقی بود، شناخته می شوند.

وی ادامه داد: آن حضرت در شرایطی که مصائبی که به اهل بیت(ع) و خاندانش وارد شده بود، با اشاعه اخلاق نبوی، مرحله مهمی از اهداف الهی اسلام را محقق کرد.

حجت الاسلام نعمت‌زاده تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات امام سجاد،املای صحیفه سجادیه به فرزند بزرگوارشان امام محمدباقر بود که سندی ارزنده در میان مسلمین است.

وی گفت: از نقاط برجسته این کتاب شریف که معمولاً بدان توجه نمی‌شود؛ احیای صلوات بر محمد‌(ص) در این اثر بزرگ است که با تکرار مکرر در اذهان جامعه اسلامی جاودانه شده است.

حجت الاسلام نعمت زاده خاطرنشان کرد: امام سجاد با توجه به شناخت مردم از اهل بیت(ع) و موقعیت شهرها، در کوفه به نوعی و در شام به نوعی دیگر عمل کردند و با توجه به این که اکثر مردمان کوفه با خاندان اهل بیت‌ آشنا بودند امام در میان مردم عهد شکن آن شهر ضمن معرفی و شناساندن خود سعی کرد، خطا و اشتباه قاتلان امام حسین(ع) را به آنها بفهماند.

وی تصریح کرد: آن حضرت اما در شهر شام با توجه به تبلیغات شدید و مسموم علیه خاندان اهل بیت(ع)‌ و گمراهی مردم در اثر تبلیغات دشمنان چاره ای ندیدند، جز این‌که به قرآن متوسل شوند و حقانیت خاندان عصمت و طهارت(ع) با توسل به آیات قرآنی ثابت کنند.

وی با بیان این‌که دستگاه حاکم بنی امیه شیعیان حضرت علی(ع) را هر کجا می یافت به شهادت می رساند، افزود: از این رو امام زین العابدین(ع) مسائل و احکام دینی را به طریق دعا و مناجات منتقل فرمودند تا کسانی که به آن حضرت مراجعه می کنند، به بهانه شیعه بودن از سوی دستگاه جاری به قتل نرسند.

امام جمعه مرند به عنوان مثال امام سجاد در دعای هشتم از صحیفه سجادیه، عالی ترین درس‌های علم اخلاق و تزکیه نفس را در قالب دعا بیان می‌فرمایند و از حرص و آز و تندی غضب و خشم و تسلط حسد و رشک، سستی صبر و شکیبایی، کمی قناعت و خرسند نبودن به کمی قسمت و سوء خلق و بدخویی و افراط خواهش نفس از درگاه خداوند پناه می‌جویند تا این بیانات برای مخاطبان درس عبرت باشد.

وی در پایان با اشاره به این‌که شأن و عظمت اهل بیت(ع) از ابتدا در آیات و احادیث بیان شده بود، گفت: بعد از حادثه خونین کربلا مردم بیشتر از قبل متوجه شأن و عظمت بی بدیل خاندان عصمت و طهارت شدند و به نوعی شأن اجتماعی اهل بیت(ع) در دیدگاه مردم آن دوران بیشتر مورد توجه و احترام قرار گرفت./935/ت302/س
ارسال نظرات