۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۸۶۰۰۲
چند خبر از خوزستان؛

اهدای قرآن به سال اولی‌های ماه رمضان در باغملک

خبرگزاری رسا ـ اهدای قرآن به سال اولی‌های ماه رمضان از رسوم باغملکی‌ها در روز عید فطر، برگزاری مسابقه شعرخوانی نماز در ماهشهر، برگزاری جشنواره شعر عربی دفاع مقدس در آبادان چند خبر از استان خوزستان است.
خبرگزاري رسا دفتر خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، اهدای قرآن به سال اولی‌های ماه رمضان از رسوم باغملکی‌ها در روز عید فطر، برگزاری مسابقه شعرخوانی نماز در ماهشهر، برگزاری جشنواره شعر عربی دفاع مقدس در آبادان چند خبر از استان خوزستان می باشد.

برگزاری مسابقه شعرخوانی نماز در ماهشهر

مسابقه شعرخوانی نماز با عنوان «زمزمه بیداری»، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز ماهشهر برگزار شد.

تعدادی از اعضای دختر کودک و نوجوان مرکز در مسابقه شعرخوانی نماز شرکت کردند.

در این مسابقه اعضای کانون از قبل شعرهایی را با موضوع نماز از کتاب‌های مختلف انتخاب و تمرین کرده بودند که در این برنامه به اجرا در آوردند.

علاوه بر مسابقه شعرخوانی، اجرای سرود توسط اعضا با موضوع معرفی دو قبله و با عنوان «اولین و دومین قبله مسلمانان، مسابقه (احکام نماز) و ایستگاه ادبی با عنوان «پنجره‌ای روی سجاده» نیز از دیگر برنامه‌های جنبی این مسابقه بودند.

اعضای کودک نیز با آوردن عکس‌های جشن تکلیفشان به بیان خاطره‌های نخستین نمازشان پرداختند.

در پایان برنامه، از 10 نفر از برگزیدگان مسابقه «زمزمه بیداری» تقدیر شد.

اهدای قرآن به سال اولی‌های ماه رمضان از رسوم باغملکی‌ها در روز عید فطر

یونس شفیعی، مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک، اظهار داشت: در باغملک چهار قوم مختلف لر، ترک، کرد و عرب به صورت مسالمت‌آمیز در کنار یک دیگر زندگی می‌کنند که در روز عید فطر و پس از خواندن نماز مخصوص این روز دید و بازدید خود را از یک دیگر آغاز می‌کنند.

وی افزود: در روز عید فطر باغملکی‌ها شیرین به دست به دید و بازدید از خانه‌های یک دیگر می‌پردازند. در این بازدید نخست اولویت با همسایگان به ویژه همسایگان چپ و راست است و پس از آن تبریک عید به اقوام آغاز می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در روز عید فطر مردم این شهرستان به کارهای مختلفی هم چون دید و بازدید و عیدی دادن به کوچک‌ترها، رفتن بر سر مزار مردگان، خانه تکانی و غیره انجام می‌دهند. پیرزن‌ها و پیرمردها در این روز به آن دسته از دختران و پسرانی که امسال پس از رسیدن به سن تکلیف برای نخستین بار روزه گرفته‌اند به عنوان تشویق قرآن هدیه می‌دهند.

شفیعی توضیح داد: هم چنین سر زدن به خانواده‌های عزادار از دیگر کارهای مردم باغملک در این روز است. مردم به دلیل اعتقاد به گذراندن زندگی پاک و بدون گناه یک ماهه در ماه مبارک رمضان در روز عید فطر به طور پیش قدم یا با وساطت دیگران به آشتی با یکدیگر و رفع کدورت‌ها می‌پردازند.

این دوستدار میراث فرهنگی یادآور شد: از جمله آیین‌های جالب توجه در میان مردم این شهرستان در روز عید فطر دادن فطریه ماه مبارک رمضان به خانواده‌های مستحق و فقیر است و آن را تنها صرف سادات پرداخت نمی‌کند بلکه هر خانواده‌ای، چه سید و چه غیر سید، در صورت نیاز فطریه را دریافت می‌کند.

برگزاری جشنواره شعر عربی دفاع مقدس در آبادان

برگزاری جشنواره شعر عربی دفاع مقدس در آبادان، برپایی نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری در خرمشهر و ... مهم‌ترین عناوین اخبار کوتاه فرهنگی از جنوب خوزستان است.

نخستین جشنواره شعر عربی دفاع مقدس در سه موضوع دفاع مقدس، مقاومت فلسطین و لبنان و حماسه حسینی در آبادان برپا می‌شود.

این جشنواره ساعت 17 روز دوشنبه، پنجم مهر 89، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این جشنواره، که فراخوان آن در اواخر مرداد منتشر شده، آثار خود را تا روز 22 شهریور به نشانی اهواز، خیابان سقراط شرقی، روبه‌روی بانک ملی، پلاک پنج، دبیرخانه جشنواره استانی شعر عربی دفاع مقدس ارسال کنند.

این جشنواره، که به مناسبت سالروز شکست حصر آبادان برگزار می‌شود، در هر بخش سه نفر را به عنوان برگزیده معرفی خواهد کرد.

مدارس خرمشهر آماده استقبال از 32 هزار دانش‌آموز است

جواد علوانیان، رئیس اداره آموزش و پرورش خرمشهر، اظهارداشت: یکی از مسائل مهمی که در کنار مسائل آموزشی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد مسائل روحی و روانی دانش‌آموان است.

وی افزود: بر این اساس وجود یک مرکز مشاوره‌ای در زمینه ارائه خدمات مختلف به دانش‌آموزان یکی از نیازهای محصلان خرمشهری به شمار می‌رفت.

رئیس اداره آموزش و پرورش خرمشهر ادامه داد: باتوجه به این مسئله و وجود این نیاز تصمیم به راه‌اندازی یک مرکز خدمات مشاوره‌ای برای دانش‌آموزان گرفته شد که خوشبختانه امروز شاهد تحقق این امر مهم هستیم.

علوانیان تصریح کرد: در این مرکز که با عنوان مرکز خدمات مشاوره‌ای بصیرت نام‌گذاری شده است، خدمات مختلف مشاوره‌ای مورد نیاز دانش‌اموزان به آنها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مرکز مشاوران مدارس دانش‌آموزانی را که نیاز به مشاوره دارند را معرفی تا نسبت به انجام خدمات مختلف و متناسب با نیاز به آنها اقدام شود.

رئیس اداره آموزش و پرورش خرمشهر خاطرنشان‌کرد: در مرکز مشاوره‌ای بصیرت علاوه بر مشاوره تحصیلی آزمون‌هایی ‌نیز از دانش‌آموزان انجام انجام خواهد شد.

علوانیان گفت: نتایج این آزمون‌ها در ارزیابی‌های کارشناسان مشاوره‌ای در خصوص دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف استفاده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده و تمهیدات در نظر گرفته شده مدارس خرمشهر آماده استقبال از دانش‌آموزان شده‌اند.

رئیس اداره آموزش و پرورش خرمشهر افزود: امسال بیش از 32 هزار دانش‌آموز خرمشهری در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه به تحصیل خواهند پرداخت.

علوانیان خاطرنشان‌کرد: این تعداد دانش‌آموز در 210 مدرسه شهری و 11 آمزشگاه در روستاهای مناطقه مختلف تدریس خواهند کرد.

برپایی نخستین نمایشگاه مقاومت و پایداری در خرمشهر

برای نخستین‌بار در سال‌جاری نمایشگاه مقاومت و پایداری همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در خرمشهر برپا می‌شود.

این نمایشگاه در بخش‌های مختلف عکس، آثار مکتوب و اسناد چند رسانه‌‌ای دایر می‌شود.

در این نمایشگاه سعی شده تا زمینه‌های لازم برای انتقال روایی و تاریخی متناسب با دوران دفاع مقدس به‌خوبی تبیین شود.

نمایشگاه مقاومت و پایداری در واقع مقاومت و ایستادگی مردم خرمشهر در روزهای نخست جنگ تا نقش آنها در آزادسازی خرمشهر و پایان جنگ تحمیلی را به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه روزهای نخست آغاز جنگ را به صورت دقیق روایت می‌کند و برنامه‌های دیگری همچون حضور فاتحان و رزمندگان در مدارس و بیان خاطرات آنها از آن دوران نیز در این هفته برنامه‌ریزی شده است.

برگزاری مراسم افطار با عنوان «دختران آسمانی» در آغاجاری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان آغاجاری مراسم افطار با عنوان «دختران آسمانی» را برای کودکان و نوجوانان روزه‌دار برگزار کرد.

این مراسم چهارشنبه شب با حضور «سیدی‌زاده» مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آغاجاری برپا شد.

سفره‌های ساده افطاری به یاد حضرت علی(ع)، برگزاری نماز جماعت و قرائت سوره «قدر» و دعای فرج برای ظهور امام زمان(عج) مورد استقبال و خوشحالی بسیاری از روزه‌داران کودک و نوجوان قرار گرفت.

روشن کردن شمع و دعا برای بیماران و نیازمندان توسط بچه‌ها نیز آن‌ها را با فضای معنوی ماه رمضان بیشتر آشنا کرد.

این مراسم با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ نماز و روزه برگزار شد./945/پ202/س
ارسال نظرات