۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۸۶۱۳۲
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اسلام هراسی باید به عنوان خط قرمز دیپلماسی کشورهای اسلامی قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: تبیین مواضع اسلام، گفتگوی اسلام و ادیان و بهره گیری از دیپلماسی رسمی کشورهای اسلامی راهکار مبارزه با اسلام هراسی است.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي


حجت الاسلام احمد مبلغی از اساتید عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اینکه اسلام هراسی یک اقدام باسابقه تاریخی است، گفت: سیاه نمایی از اسلام و شناساندن اسلام به عنوان دشمن و مانع پیشرفت از اهداف این پروژه است.

محقق علوم اسلامی، ادامه داد: مستکبران در صدد هستند تا با طرح مسائل پوچ، افکار عمومی را به انحراف بکشانند و این استراتژی را با راهبردهای گوناگون دنبال می کنند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: باید اسلام هراسی به عنوان مساله اول کشورهای مسلمان طرح شود و به بزرگی خطر تهدیدات این پروژه توجه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: باید تلاش شود تا اقدامات اسلام هراسی رسانه های استکباری به عنوان خط قرمز شناخته شده و دیپلماسی کشورها به گونه ای عمل کنند که این قضایا تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه برخی تبلیغات علیه اسلام به خاطر فعالیت گروهک های القاعده و طالبان است، بیان داشت: جهان اسلام باید نسبت به این گروهک ها اظهار نظر صریح کند و طرد این اقلیت از جامعه اسلامی بارز تر شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بیان داشت: در مقابله با فعالیت های اسلام هراسی باید سه نوع اقدام انجام داد که اول باید مواضع انسانی اسلام را در جهان به عنوان یک دست و هم دست تبیین و تبلیغ کنیم و با یک تلاش بین المللی و با توجه به اقتضائات جهانی اسلام را جلوه گر کنیم.

وی ادامه داد: گفتگوی اسلام با ادیان و دیگر تفکرات خنثی کننده تبلیغات دشمن خواهد بود و ما تجربه کرده ایم هرگاه مذاکره ترویج پیدا کرده، از موج اسلام هراسی کاسته شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه اذعان داشت: دومین راهکار این است که درباره اصلی ترین و مهمترین مسائل جهانی مانند محیط زیست و توسعه پایدار نظرات دین اسلام را تبیین کنیم که اسلام در این باره انسانی تر، دارای غنی و از ابتکار زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: در بعد دوم باید برجسته تر، هماهنگ تر و با بهره مندی افزون تر از امکانات مادی و معنوی در صحنه حضور پیدا کنیم.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: تلاش در جهت طرح دیدگاه های اسلام درباره مسائل جدید از این ویژگی برخوردار است که فراشیعه و سنی است و حساسیت های مذهبی در آن کمتر است و برپایی کنفرانس ها و معتمرها دارای اثرات چشمگیری است.

محقق علوم اسلامی ادامه داد: سومین راهکار برای مبارزه با موج اسلام هراسی، تلاش از راه نهاد های بین المللی و منطقه ای است که این موضوع باید در دستور کارشان قرار داده شده و در تعاملات خود بیشترین پافشاری را بر این مطلب داشته و نقش جدیدی تری ایفا کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: متاسفانه با اینکه مسیحیت خط قرمز کشورهای اروپایی محسوب می شود اما اسلام هنوز در دپلماسی کشورها حضور فعال نیافته است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات