۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۸۶۲۵۵

جهان اسلام اهانت به قرآن را چگونه پاسخ دهد

خبرگزاری رسا ـ گروهی از صاحب نظران دینی و سیاسی اهانت به قرآن مجید را محکوم و به بررسی راه کارهای برخورد با این عمل اهانت آمیز پرداختند.
تجمع اعتراض آميز مردم اهواز نسبت به هتک حرمت قرآن کريم


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، پایگاه خبری تحلیلی مشرق در گفت‌و‌گو با صاحب نظران دینی و سیاسی به بررسی چگونگی برخورد مسلمانان و جهان اسلام با اهانت به قرآن کریم پرداخته است.

توطئه برگزاری مراسم هولناک'قرآن سوزی' یک پروژه صهیونیستی است تا دنیای اسلام را از اصلی ترین موضوع یعنی اشغال فلسطین و مذاکرات سازش به سمت تکرار تقابل اسلام و مسیحیت و جنگ های صلیبی سوق دهد. تحلیل این حادثه مصیبت بار را با صاحبنظران سیاسی درمیان گذاشته ایم.

کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
این اقدام جنایت کارانه ای بود که توسط برخی انجام شد. این عمل اقدامی کاملاً وحشیانه بود که در دوران مدرن صورت گرفت. لذا با توجه به قدرتی که امروز، اسلام پیدا کرده و همین طور قدرتی که نظام ایران در پرتو انقلاب اسلامی کسب کرده و همچنین جریان مقاومت که امروزه در دنیا یک عظمتی از خود نشان داده، طبیعی است که قدرت های بزرگ و به طور مشخص آمریکا و صهیونیست‌ها از این وضعیت کاملاً ناراضی‌اند و دشمن اصلی خودشان را اسلام می‌دانند.
برای راه کار عملی باید به وظایف دولت‌ها و ملت‌ها توجه کرد. یعنی یک بخش دولت‌ها هستند که باید در چارچوب سازمان کنفرانس اسلامی تجمع کنند و نسبت به این حادثه واکنش جدی از خود نشان دهند. همین طور در سازمان ملل که در آینده نزدیک مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد، باید در این چارچوب از خود واکنش جدی نشان دهند.
اما در مورد ملت‌ها، به نظر می‌رسد که آنها وظایف خود را به خوبی می‌دانند. از آنجا که ملت‌ها احساساتشان جریحه دار شده، بنابراین دولت های استکباری در روزهای آینده خواهند دید که ملت ها در ممالک اسلامی واکنش جدی از خود بروز خواهند داد و حتماً این حادثه موجب تحرک جدی دیگری در بین ملت های مسلمان علیه منافع قدرت های بزرگ به ویژه ایالات متحده امریکا در سراسر دنیا خواهد شد.

حسن عباسی،کارشناس و تحلیلگر مسایل سیاسی
در تاریخ معاصر، آخرین بار کتاب سوزی توسط هیتلر در عصر حاکمیت نازی ها در مقابل ساختمان راشیتاگ در برلین صورت گرفت.حربه کتاب سوزی، آخرین زور جوامع فاشیستی در برابر تابش نور حقیقت است. وقتی تمدن غرب می خواهد به گفتگوی تمدن ها بپردازد یا با موشک کروز حرف می زند یا کتاب سوزی می کند و تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارد.اگر کسریگ وین (کشیش مسیحی) با اقدامات خود علیه قرآن و پیامبر اکرم(ص) توانست نور اسلام را خاموش کند، اصاعه به ساحت قرآن توسط نئوپاگانیست‌ها و کفرکیش‌های جدید نیز می‌تواند موفق شود.
واقعیت این است که جهان به سرعت در حال حرکت به سمت آگاهی از باطل بودن لیبرالیسم و حقانیت اسلام است و وقتی اراده الهی بر این قرار دارد که حق و عدل الهی جاری شود، شب‌پره‌های لیبرال و نمرودیان و فرعونیان چگونه می‌توانند مانع آن شوند؟!

حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده مقام معظم رهبری در امور حج
حرکت بسیار زشت، غیرانسانی و غیرشرعی بود. همه باید در برابر آن واکنش نشان دهند. تکلیف روشن است. قداست قرآن فقط برای مسلمان‌ها نیست. کتاب‌های مقدس برای همه ادیان محترم است. وقتی کسانی با جسارت چنین کاری را انجام می‌دهند، این نشان می‌دهد توطئه خطرناکی برای ایجاد درگیری بین ادیان در دست اقدام است. باید هرکس فراخور موقعیت خود جلوی این توطئه را بگیرد.
نباید مقابله به مثل کرد؛ مثلاً آتش زدن انجیل. اعتراض باید جهانی باشد. اعتراض‌های مردمی قطعاً مؤثر است، ولی باید در چارچوب‌ها و ضوابط بوده تا بتواند اثرگذار باشد. نباید حرکتی صورت بگیرد که این عمل آنها را کمرنگ جلوه دهد و اذهان را منحرف کند. باید با تدبیر و درایت و به شکل قانونی باشد تا انشاء الله مؤثر افتد. مقامات کشورهای اسلامی نیز باید حرکت تقابلی جدی نشان دهند.

محمد علی رامین، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد
همه ما مسلمانان باید اعلام کنیم که در پاسخ به سوزاندن قرآن توسط فرزندان شیطان، ما همگی به تکریم پیامبران الهی و کتب آسمانی آنها می‌پردازیم. همه خداپرستان پیروان کتب آسمانی، در تکریم مقدسات دینی و تلاش در جهت تحقق آرمان‌های رسولان و انبیاء الهی، پیمان مشترک منعقد کنند. متولیان ادیان توحیدی که در واقع منادی یک حقیقت واحد هستند، باید در پاسداری از حریم توحید و از حریم مقدسات موحدان پای‌بندی و اتحاد عملی خود را به اطلاع جهانیان برسانند.
مجلس خبرگان و علمای بزرگ که مجموعه ای از یاران امام امت اسلامی هستند باید بتوانند این پیمان مشترک را با نمایندگان سایر ادیان الهی – از جمله رهبران کلیساها و علمای سایر کشورهای اسلامی – تنظیم کرده و اتحاد عملی پیروان ادیان الهی را در مقابله با توطئه‌های شیاطین محقق و متجلی سازند. آنچه در این بیان برای خنثی‌سازی ابتدایی این فتنه پلید شیطانی ضرورت دارد این است که همه ما مسلمانان اعلام کنیم که در پاسخ به سوزاندن قرآن توسط فرزندان شیطان، ما همگی به تکریم پیامبران الهی و کتب آسمانی آنها می‌پردازیم.

حجت‌الاسلام رحیمیان،نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امورایثارگان
قطعاً جهان اسلام باید با اتحاد مثال زدنی شدیدتر از آنچه که با موضوع آیات شیطانی داشت با مسببان این مسئله برخورد کند.
باید مثل همیشه مسلمانان چه در ایران و چه در سایر کشورها با رفتار عاقلانه و با کنترل احساسات مقدس خود برخورد منطقی داشته باشند. بهانه‌ای به دست افراد تندرو به ویژه مسیحیان صهیونیست ندهند. چرا که آنها به دنبال افروختن آتش جنگ‌های مذهبی هستند. برخوردها باید در 2 سطح صورت گیرد: 1- تبلیغی و رسانه ای، 2- قانونی
باید با اتحاد مثال زدنی در برابر این توطئه بایستیم. برای مقابله با این توطئه هیچ فرقی بین ملت‌ها و دولت‌ها نیست. من تعجب می‌کنم که ملت ایران چرا سکوت کرده‌اند؟ ملت‌های مسلمان و ام‌القراء جهان اسلام که ایران است باید بپا خیزند. توهین به قرآن این کتاب آسمانی شوخی بردار نیست.

فاطمه رجبی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی
این مقابله صلیبیون با اسلام است. یعنی جنگ تمام عیار مسیحیت و یهودیت با اسلام. مقابله جهان اسلام هم باید مقابله اسلام با صلیبیون باشد. به نظر من، این موقعیت صلاح‌الدین ایوبی را می‌طلبد تا در مقابل تمام کفر مسیحیت و یهود بایستد.
برای مقابله با این توطئه هیچ فرقی بین ملت‌ها و دولت‌ها نیست. من تعجب می‌کنم که ملت ایران چرا سکوت کرده‌اند؟ ملت‌های مسلمان و ام‌القرای جهان اسلام که ایران است باید بپا خیزند. توهین به قرآن، این کتاب آسمانی شوخی بردار نیست.
نه آن کشیش مسیحی خارج از دولت آمریکاست و نه ملت‌های مسلمان خارج از دولت‌هایشان هستند. به خصوص ایران اسلامی که متأسفانه ملت و دولت مقابل این جنایت فجیع سکوت محض کردند.
توهین از طرف امت به ادیان آسمانی به خصوص دین مسیحیت جایز نیست، ولی مقابله با دولت‌های استکباری به خصوص دولت امریکا که سرمنشأ فساد و تقابل با اسلام است، لازم است.
تأکید می‌کنم که این مسئله، موضوع یک کشیش نیست و در واقع تهاجم دولت‌های غربی و امریکا به اسلام است.
ابتدایی‌ترین راهکار عملی توسط ملت‌ها و دولت‌ها آشکار کردن مخالفت با این عمل و تظاهرات خیابانی و البته بیانیه‌های رسمی دولت‌هاست؛ به گونه‌ای که دولت‌های غربی و به ویژه دولت امریکا را مسئول این جنایت معرفی کند. و بعد تحریم کالاهای شرکت‌های صهیونیستی که متأسفانه با توجه افزایش فخر فروشی در کشور ما در سا‌ل‌های اخیر، این شرکت‌ها در کشور ما سرمایه‌گذاری خاصی می‌کنند.

سیامک مره صدق، اقلیت دینی و نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی
رفتارهای غیرانسانی که توهین به ارزش‌های پیروان ادیان الهی است. از سوی کلیه پیروان ادیان توحیدی و حتی از سوی تمام انسان‌های آزاده محکوم می‌شود. هیچ توجیه منطقی برای این کار قابل تصور نیست. این رفتار جنون‌آمیز توسط یک فرقه که تمامی پیروان آن دیوانه هستند انجام شده و به هیچ وجه نباید چنین رفتاری را به پای ادیان الهی نوشت. چون این کار توسط کسانی انجام شده که هیچ بهره‌ای از ارزش‌های الهی و انسانی نبرده‌اند.
بنده به عنوان نماینده جامعه یهودیان در مجلس شورای اسلامی این رفتار را شدیداً محکوم می‌کنم. دیگر اقلیت‌های دینی هم توسط نمایندگانشان این حرکت غیرانسانی را محکوم می‌کنند. تمام موحدین و حتی تمام افراد آزاده یک چنین حرکت توهین آمیزی را از خود نشان نمی‌دهند.
توهین به هریک از ادیان الهی، توهین به تمام این ادیان محسوب می‌شود. به عنوان راهکار عملی می‌توانم بگویم همان طور که مراجع محترم تقلید در ایران اعلام کرده‌اند که باید تمام پیروان ادیان توحیدی به دیگر ادیان الهی احترام بگذارند، این بهترین جواب برای توهین‌کنندگان است.
مسلماً این رفتار غیرالهی و ضدانسانی از سوی کسانی ایجاد شده که هیچ ایمانی به ارزش‌های توحیدی ندارند و به دنبال جنگ‌افروزی بین پیروان این ادیان هستند. به نظر من تمام پیروان ادیان توحیدی باید انزجار و نفرت خود را از این حرکت غیرانسانی و جنون‌آمیز اعلام کنند.

گئورگ وارطان، نماینده اقلیت دینی ارامنه شمال کشور
تمام مسئولین دولت‌ها و ملت‌های پیرو ادیان مختلف ابراهیمی واکنش‌های خوبی نشان داده و این عمل را تقبیح کرده‌اند. اما جالب اینجاست که همان فردی که این پیشنهاد را داده بود، با توجه به هشدار و محکومیت‌هایی که در پی داشت از این کار صرف نظر کرد ولی متأسفانه افراد افراطی دیگری پیدا شدند که کار خودشان را انجام دادند. ولی آنها جایی در بین اشخاص مؤمن و جامعه مذهبی ندارند. اینگونه حرکات در واقع اعمالی تاریخ مصرف گذشته است.
در مورد اقدام عملی برای مقابله با این حرکات، به نظر من فرهنگ‌سازی است. یعنی به طور مثال زندگی مسالمت‌آمیز ما در ایران باید به عنوان نمونه در سطح جهان تبلیغ و فرهنگ‌سازی شود.
اگر به شناسنامه افرادی که این کار را انجام دادند توجه شود، می‌بینیم که آنها عضو یک سری فرقه‌های محدود و با اعضای اندکی هستند که تفکرات و احساسات افراطی دارند و اکثریت جوامع مختلف این احساس را ندارند.
متأسفانه نمونه بارز این موضوع در کشور خودمان است که برخی افراد افراطی را شاهد بودیم که از حرکت‌های زننده آنها زیاد نگذشته است. رمضان سال گذشته برخی از این افراطی‌ها به روزه‌داران حمله کردند و حتی آنها را به شهادت رساندند. همه اینها اعمال قبیحی است که در بین انسان‌ها جایی ندارد.


حجت الاسلام محمدتقی رهبر، نماینده مجلس شورای اسلامی
بر جهان اسلام واجب است که واکنش داشته باشد. چه مقامات سیاسی و مسئولین دیپلماتیک کشورها و چه کنفرانس اسلامی و وزراء خارجه این کشورها باید واکنش نشان دهند.
همین طور باید علماء، مجلس، دولت و خود ما حرکت کنیم. اما هدف حرکت‌ها باید خود امریکا باشد وگرنه مشتی عرق‌خور و گوشت خوک خورده، اگر در گوشه‌ای حرکتی بکنند، ما آنها را داخل آدم نمی‌دانیم که بخواهیم به آنها تعرضی کنیم. چون آنها ارزشی ندارند. اما دولت امریکا به عنوان یک دولت باید حافظ ادیان موجود در خاک خود باشد. کما اینکه ده‌ها میلیون مسلمان در این کشور زندگی می‌کند. قرآن فقط برای مسلمان‌ها هم نیست. بخشی از قرآن متعلق به پیامبران بزرگ خداست.
بنابراین سکوت دولت آمریکا و بی‌تفاوتی پلیس این کشور در برابر این اتفاق به معنی مشارکت و رضایت به این جرم است. پس باید لبه تیز اعتراض‌ها متوجه دولت امریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور باشد.
بر علما و دستگاه‌های دیپلماسی کشورها و همین طور کنفرانس اسلامی و خود مسلمان‌ها موظفند که در بیانیه‌ها و تبلیغات و گفته‌هایشان از یک طرف و از سوی دیگر در میدان‌های عمل، به سربازان اسلام یاری رسانند. کمااینکه امریکایی‌ها هم گفته‌اند که سربازان ما در برخی نقاط در خطرند و ما ترس داریم.
سربازان اسلام در هرکجا که باشند به خاطر این اهانت به آنها پاسخ خواهند داد تا آمریکا را از این اقدام و از سکوت و بی‌تفاوتی پشیمان کنند.
اما در مورد مقابله به مثل، ما به این کار معتقد نیستیم. چرا که کتاب انجیل متعلق به جهان مسیحیت است و ما به فرهنگ و ادیان انسان‌ها احترام می‌گذاریم. ولی اگر جریان‌های افراطی سلفی قصد دارند به این اهانت پاسخ دهند، نباید مقابله به مثل کنند. بلکه باید به سربازان آمریکایی پاسخ دهند و سوزاندن انجیل و حرکت‌هایی از این دست به هیچ وجه صلاح نیست.
ما سوزاندن قرآن را وحشی‌گری و یک حرکت قرون وسطایی مسیحیان می‌دانیم که دولت‌های مرتجع غربی جلوی این اقدامات را نمی‌گیرند. ما باید فرهنگ خودمان را به جهان نشان دهیم. یعنی به کتاب‌هایی چون تورات و انجیل که خیلی هم اصالت ندارند، اما چون مورد توجه و تقدس ملت‌ها هستند، باید احترام بگذاریم.
اما پاسخ عملی همان است که خود امریکایی‌ها در اظهاراتشان گفته‌اند. آنها بارها اذعان داشتند که سربازان ما در مخاطره هستند. پس باید در میدان‌های جهاد پاسخ آنها را داد.

 اسفندیار اختیاری، نماینده اقلیت زرتشتیان مجلس
از نگاه ما این اقدام به هیچ وجه قابل تحمل نیست. همه ادیان الهی قابل احترام‌اند و همه ما باید به این ادیان احترام بگذاریم. دوران این نوع نگاه به ادیان، خیلی وقت است که گذشته است.
این مسأله، هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ دینی قابل تبیین است. ولی بهتر است ابتدا از لحاظ دینی درباره آن بحث شود. این کار را تقبیح می‌کنم. در این گونه برنامه‌ها، تغییر افکار عمومی و نگاه‌های ویژه وجود دارد. ولی نطق پیش از دستور یکی از نمایندگان اقلیت مجلس در هفته‌های گذشته، بیان‌کننده موضع دقیق ماست که از طرف همه ما ایراد شد.
در مورد پشت پرده‌های این اتفاق، غیرممکن است که این عمل هیچ سابقه‌ای نداشته باشد. یعنی حتماً با زمینه‌چینی قبلی صورت گرفته و پشت پرده آن قابل بررسی است. اما از نگاه دینی این عمل به هیچ عنوان قابل تأیید نیست و کاملاً مردود است.
در زمانه ما اینگونه اعمال از نظر افرادی که منطقی بوده و همین طور دینی و اجتماعی باشند به هیچ وجه مورد قبول واقع نمی‌شود.
بنده به عنوان نماینده زرتشتیان ایران، این عمل را به شدت محکوم می‌کنم. برای جلوگیری از اینگونه برخوردها، به نظر می‌رسد که مهمترین رفتاری که باید میان تمام ادیان وجود داشته باشد، گفتگوی بین ادیان است. باید این گفتگو را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم تا هیچ کس نتواند از خلأ موجود در میان ادیان الهی سوء استفاده کند.

رضا سرشار، نویسنده و محقق
نقشه یهود و صهیونیزم است. برای اینکه مسیحیت و اسلام را به جان هم انداخته و منافع خودشان را بهره‌برداری کند.
باید واکنش‌های رسمی دولتی و همچنین واکنش‌های مردمی خودمان را از این عمل نشان دهیم.
باید مراقب باشیم که صهیونیست‌ها نتوانند از این قضیه بهره‌برداری خاص خودشان را بکنند. یقیناً اهالی فرهنگ تحت عنوان تشکل‌ها باید انزجار خودشان را از این اقدام نشان دهند.

نادر طالب زاده، مستند ساز
مسلمانان باید شدیدترین عکس العمل را نشان دهند./919/د103/ع

ارسال نظرات