۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۸۷۳۵۱
مسؤول تدوین دانشنامه مشروطیت:

موضوعات جدید نیازمند روش های نوین پژوهشی است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم سیاسی بیان داشت: پژوهش و تحلیل درست از مشروطه ما را به تحلیل درست تر از انقلاب اسلامی ایران می رساند.
پژوهش در حوزه

حجت الاسلام ابوذر مظاهری، مسؤول تدوین دانشنامه مشروطیت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری، به شرح مراحل دانشنامه نویسی پرداخت و از تدوین دانشنامه مشروطیت گزارش داد.

دانشنامه و روش‌های پژوهشی

وی گفت: موضوعات جدید نیازمند روش های نوین پژوهشی است و با روش واحد نمی توان موضوعات گوناگون را بررسی کرد از این رو باید به تعداد دانش‌های مختلف به وجود آمده در حوزه، روش های مختلف پژوهشی را فرا گرفت.

وی با اشاره به نقش دانشنامه نویسی در روند پژوهش های علمی بیان داشت: اولین کار در دانشنامه نویسی تدوین مدخل است.

این محقق علوم اسلامی بیان داشت: استخراج مدخل از اهمیت بالایی برخوردار است و چهل درصد کار دانشنامه نویسی را تشکیل می‌دهد لکن باید به لحاظ علمی، مدخل جامع استخراج و کلیه موضوعات به صورت جزئی و کلی و عام و خاص مشخص شود.

وی بیان داشت: در مرحله بعد مدخل ها به پژوهشگران ارائه می‌شود و پژوهشگران به تدوین مقالات خود خواهند پرداخت پس از این مرحله، بررسی مقالات آغاز می‌شود که آیا منابع تحقیق دسته اول و تا چه اندازه متقن بوده است، این کار را شوراهای علمی و تخصصی تایید محتوا بر عهده دارند.

این محقق حوزوی بیان داشت: در مرحله بعد مشخصات فنی دانشنامه نویسی همچون حذف نقل قول ها و کوتاه کردن جملات انجام می‌شود و گاهی بر روی یک کلمه دانشنامه بحث می‌شود که آیا حداقل متن را به خود اختصاص داده است یا خیر.

وی بیان داشت: ویراستاری دانشنامه هم مرحله دیگری است که البته ویراستاری خاصی است.

مشروطیت و اهمیت پژوهشی

مسؤول دانشنامه مشروطیت عنوان کرد: جلد اول دانشنامه مشروطیت که به رجال مشروطه می پردازد و بر علما و فقها متمرکز است، مراحل نهایی را طی می کند که البته روش معمول این است که نخست در شکل کتاب غیر دانشنامه ای منتشر شود.

وی بیان داشت: مشروطه از آنجا که واقعه‌ای مهم و اثرگذار در حال و آینده کشور ماست، قابل توجه است.

این محقق علوم سیاسی بیان داشت: امروز برخی انقلاب اسلامی ایران را بر پایه مشروطه تحلیل می‌کنند که اگرچه این تحلیل اشتباه است اما پتانسیل موضوع را نشان می دهد.

وی بیان داشت: تحلیل درست از مشروطه ما را به تحلیل درست تر از انقلاب اسلامی ایران می رساند.

این دانش آموخته حوزه اظهار داشت: در زمینه مشروطیت یک روایت نادرست وجود دارد که باید شکسته شود.

وی گفت: اولین تفسیر درباره مشروطیت در زمان رضا شاه و به گونه ای غربی ارائه شده است و باید هژمونی این تفسیر شکسته شود. /909/ت302/ع

ارسال نظرات