۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۸۸۵۵۲
آیت الله شبستری:

مردم کشورهای همسایه دوستدار آموزه‌های اهل بیت هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: مردم کشورهای همسایه و منطقه دوستدار معارف و آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت هستند.
آيت الله شبستري   امام جمعه تبريز
آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، که روزهای گذشته برای شرکت در همایش میلاد امام رضا(ع) در محل قدمگاه آن حضرت در مرو قدیم، به ترکمنستان سفر کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز به تشریح نتایج این سفر فرهنگی پرداخت.

وی با تشریح مشترکات فرهنگی و دینی مردم ایران و ترکمنستان خاطر‌نشان کرد: مردم کشورهای همسایه و منطقه دوستدار معارف و آموزه‌های اهل بیت عصمت و طهارت هستند، چنان‌که شور و نشاط معنوی مردم عشق‌آباد در سالروز میلاد امام رضا(ع) کاملاً مشهود بود.

امام جمعه تبریز با تأکید بر گسترش روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران و ترکمنستان تصریح کرد: این‌گونه روابط موجب تحکیم اعتقادات دینی و فرهنگی مردم دو کشور خواهد شد.

وی با اشاره به جزئیات سفر خود به ترکمنستان و مرو گفت: بر حسب مسؤولیتی که در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) دارم، همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضا‌(ع) در این همایش شرکت کرده و در جریان آخرین اقدامات فرهنگی و دینی شهر مرو قرار گرفتم.

وی با بیان این‌که مقرر شده دولت ترکمنستان با همکاری ایران در شهر مرو بنایی در یادبود اقامت امام رضا(ع) احداث کنند، گفت: در دوران مأمون‌الرشید، آن حضرت دو سال در مرو قدیم که در آن زمان پایتخت خراسان بوده اقامت کردند.

بر اساس گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با این همایش ترجمه کتاب هشتمین خورشید ولایت امام رضا‌(ع) به زبان های ترکمنی و روسی که از سوی انتشارات بین المللی الهدی چاپ شده است، رونمایی شد.

این کتاب در 187 صفحه نگاهی کوتاه به زندگی امام رضا (ع) دارد و مطالبی از جمله ولادت امام رضا (ع) و والدین آن گرامی، دوران کودکی و جوانی حضرت رضا (ع)، سیرة عبادی حضرت رضا (ع)، امامت حضرت رضا (ع)، امام رضا‌(ع) در عصر هارون، اقدمات فرهنگی امام رضا‌(ع)‌، نشر عقیدة شیعه، امام رضا‌(ع) و پیشنهاد ولایتعهدی، هدف مأمون از ولایت عهدی، احضار امام رضا (ع) به مرو، امام رضا‌(ع) در مرو، جشن ولایتعهدی، سیاست ها و تدابیر امام رضا (ع) برای مقابله با مأمون، همراه نبردن هیچ یک از بستگان، تماس با پایگاه های مردمی خودداری از پیشنهاد مأمون، پذیرشی مشروط، بهره برداری از منصب ولایتعهدی، اقدامات مأمون بر ضدّ امام رضا (ع) ، شهادت امام رضا (ع)، پیام امام رضا (ع) به پیروان، پاداش زیارت حضرت رضا (ع) از نظر حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) نمونه ای از حکمت ها و سخنان امام رضا (ع) و نمونه ای از معجزات و کرامات حضرت رضا (ع) دارد./935/ت302/س
ارسال نظرات