۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۸۸۶۱۳
مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه:

هویت طلبگی باید مورد کنکاش قرار گیرد

خبرگزاری رسا ـ مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه اظهار داشت: زندگی طلبگی باز تولید امروزی نشده و از کتاب‌های درسی گرفته تا مسائل دیگر متناسب با دنیای امروز تنظیم نشده است.
رهنامه پژوهش

حجت الاسلام امیر عموغلامی، مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، بیان داشت: تفقه که در ادبیات دینی ما از ارزش بالایی برخوردار است در معنای عام خود به معنای فهم دین است و پژوهش را هم شامل می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مهمترین مشکلات فراروی پژوهش طلاب بیان داشت: مشکلات طلاب نباید به صورت تک مولفه ای بررسی گردد و بلکه باید نظام حوزوی را تحلیل کرد.

محقق علوم دینی اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده طلاب این است که زندگی طلبگی باز تولید امروزی نشده است و از کتاب ‌های درسی گرفته تا مسائل دیگر متناسب با دنیای امروز تنظیم نشده است.

وی بیان داشت: نداشتن یک هویت اجتماعی مشخص، تامین نشدن مالی مناسب و فقدان آموزش های لازم از مشکلاتی است که باید نسبت به آن چاره اندیشی شود.

این محقق حوزوی بیان داشت: روابط استاد و شاگرد و تربیت علمی از بحث هایی بود که در شماره تابستان رهنامه پژوهش مورد بررسی قرار گرفت.

وی اذعان داشت: بررسی هویت طلبگی، جایگاه و انگیزه ها با توجه به رویکردهای گوناگون تاریخی، علوم اجتماعی، روان شناسی و ... از موضوعاتی است که برای شماره آینده رهنامه پژوهش در دست بررسی است.

این محقق حوزوی گفت: در این شماره با اساتیدی همچون حجج اسلام یزدان پناه، پناهیان، رهدار، پارسانیا، غنوی، عالم زاده نوری درباره هویت طلبگی به بحث نشسته ایم.

وی با اشاره به انگیزه اختصاص یک شماره از رهنامه پژوهش به هویت طلبگی، بیان داشت: هویت علمی موضوعی است که در بحث پژوهش و اجتهاد جایگاه اساسی دارد و لازم بود تا هویت طلبگی قبل از آن مورد کنکاش قرار گیرد.

حجت الاسلام عموغلامی اظهار داشت: نسبت به هویت طلبگی تعاریف گوناگونی وجود دارد که البته بدون شک تنها یک تعریف، صحیح و کامل خواهد بود اما اینکه تا چه اندازه این تعریف در بین طلاب وجود دارد، به آمار نیاز دارد.

وی در پایان بر ضرورت بحث از هویت طلبگی تاکید کرد و گفت: ما در این زمینه با یک آسیب جدی روبرو هستیم.

مدیر تحریریه فصلنامه پژوهش حوزه در پایان از انتشار شماره جدید این نشریه در اواخر پاییز خبر داد. /909/ت302/ع

ارسال نظرات