۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۸۸۸۱۳
عضو فقهای شورای نگهبان:

سفر مقام معظم رهبری به قم حرکت تکاملی حوزه های علمیه را شتاب می دهد

خبرگزاری رسا ـ عضو فقهای شورای نگهبان، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم، سفر ایشان را شتاب دهنده روند حرکت تکاملی حوزه های علمیه عنوان کرد.
ديدار اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم با رهبر معظم انقلاب آيت الله سيد محمد رضا مدرسي يزدي عضو فقهاي شوراي نگهبان


آیت الله سید محمدرضا مدرسی یزدی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سفر حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری به شهر مقدس قم، اظهار داشت: سفر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به شهر مقدس قم، نعمتی والا و عطیه ای الهی بود که خدا در این ایام به حوزه های علمیه عنایت کرد.

وی سفر رهبر فرزانه انقلاب به شهر مقدس قم را دربردارنده برکات و دستاوردهای فراوان برای این استان و حوزه های علمیه دانست و ابراز داشت: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی آثار و تبعات سودمند سفر مقام معظم رهبری به قم را بیشتر کند و جهان اسلام، تشیع و حوزه های علمیه را در این شرایط بسیار حساس از برکات این سفر متنعم سازد.

آیت الله مدرسی یزدی، سفر مقام معظم رهبری را شتاب دهنده حرکت تکاملی در حوزه های علمیه دانست و تاکید کرد: از درگاه خداوند و ایزد منان می خواهیم رهبر عزیز ما را مؤید و موفق بدارد و عمر با برکت به ایشان عطا بفرماید و ما را قدردان این نعمت بزرگ قرار دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه با اشاره به رابطه متقابل نظام با حوزه های علمیه تصریح کرد: شکی نیست که حوزه های علمیه و نظام اسلامی بهم پیوسته هستند و انقلاب زاییده و فرزند حوزه های علمیه است.

وی بیان داشت: حوزه باید علاقمند به نظام اسلامی باشد و وظیفه خود می داند که نظام را حمایت و هدایت کند، از سویی دیگر نظام هم وظیفه خود می داند که حوزه های علمیه را در سراسر کشور حمایت کند.

آیت الله مدرسی یزدی افزود: البته در این بین مساله مهم این است که مراجع و بزرگان حوزه همواره تاکید داشته اند که حوزه باید به گونه ای استقلال خود را حفظ کند که آمد و رفت دولت ها نتواند تاثیری در بینش های علما و حوزه داشته باشد.

تامین زیرساخت های مورد نیاز حوزه از سوی نظام و دولت، خللی به استقلال آن نمی زند

وی تصریح کرد: این موضوع منافات ندارد که نظام نتواند حمایت های خود را از حوزه های علمیه انجام دهد و مانعی ندارد زیرساخت ها و امکانات جانبی که مورد نیاز است با حمایت و پشتیبانی نظام و دولت در حوزه مهیا شود و این مساله وابستگی هم برای حوزه ایجاد نمی کند.

این عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی تاکید کرد: حوزه های علمیه همواره مستقل بوده اند و حرف و کلام خود را با صراحت بیان کرده اند و معاش طلاب و روحانیان نیز از طریق وجوهات مردمی و شرعی اداره می شده است.

حوزه بدون اخلاق، حوزه نیست
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص نظام رفتاری حوزه های علمیه، اخلاق را از ارکان مهم حوزه های علمیه دانست و گفت: حوزه بدون اخلاق، حوزه نیست.

وی با اشاره به دو بعد اخلاق نظری و عملی تصریح کرد: در بعد نظری اخلاق باید مبانی، کتب و آیات و روایات مربوط به اخلاق مورد توجه قرار گیرد و روی آن تدریس و مباحثه شود.

آیت الله مدرسی یزدی بیان داشت: در بعد عملی نیز اساتید و مسؤولان حوزه باید رفتار و منش شان به گونه ای باشد که طلاب به سوی شان جذب شوند و از آنها الگو بگیرند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدارهایی که با حوزویان داشتند راجع به این مقوله مهم تاکید کردند و باید اساتید حوزه در زمان تدریس لحظاتی را برای نصیحت و مواعظ اخلاقی اختصاص دهند تا طلاب با بنیه های قوی رفتاری و اخلاقی بار بیایند. /924/ت301/ج

ارسال نظرات