۱۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۸۹۳۲۶
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد:

حوزه های علمیه ایدئولوژی علوی نظام اسلامی را تبیین و تدوین کنند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، وقت آن رسیده است که حوزه های علمیه در موضوعات کلان مبتلا به بشریت، به یاری جوامع بشتابند و ایدئولوژی علوی نظام اسلامی را تبیین و تدوین کنند.
دكتر محمد علي رامين دبير بنياد جهاني بررسي هلوكاست 2/ دکتر رامين
محمد علی رامین معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم، این سفر تاریخی را در بردارنده دستاوردها، خیرات و برکات فراوان برای حوزه های علمیه و شهر مقدس قم دانست.

وی در ادامه موقعیت ممتاز حوزه های علمیه در عصر کنونی را به برکت وجود انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی و شعارهایی که امام راحل عظیم الشان انقلاب اسلامی مطرح کردند، افکار عمومی برای یک حرکت اصلاح گرایانه در عرصه های جهانی بسیج و آماده شد.

رامین تصریح کرد: به تبع این مساله مهم، انتظارات گسترده ای نیز در جهان نسبت به علمای شیعه و حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه مقدسه قم به وجود آمده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: یکی از سؤالات کلیدی و اصلی این است که حوزه های علمیه ما تا چه میزان در تحقق این انتظارات موفق بوده است و در طی 32 سال گذشته به استقلال، آزادی و امنیت کامل برای بررسی همه موضوعات اسلامی رسیده اند؟

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: حوزه های علمیه برای پاسخگویی به نیازهای زمان و ارائه دیدگاه های اسلام در حل مشکلات جهانی چه اقداماتی را انجام داده و کدام توفیقات را نصیب اسلام و نظام کرده است.

رامین گفت: امام راحل در آخرین ماه های عمر شریف خود چکیده انتظارات خویش از حوزه های علمیه را در بیانیه ای که به منشور روحانیت معروف شد، بیان فرمودند؛ اکنون قریب به 22 سال از آن بیانیه می گذرد، سؤال مهمی که در ذهن های جستجوگر خلجان دارد این است که کدام بخش از این منشور هنوز محقق نشده و چه بخش هایی از این بیانیه و منشور مهم توسط حوزه های علمیه و علمای اعلام به سرانجام رسیده است.

وی اظهار داشت: در خلال 22 سال گذشته نیز امام خامنه ای برای ایجاد تحول در حوزه های علمیه مطالبی بسیار ارزشمند، راهبردی و راهگشا را در مناسبت ها و برهه های مختلف مطرح و بیان کرده اند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاکید کرد: افکار عمومی و جهان علاقه مند هستند تا میزان تحقق این انتظارات را مشاهده کنند؛ براستی ما باید از تلاش های مؤثر علمای بزرگوار در حوزه های علمیه در راستای پاسخگویی به نیازهای زمان اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

وی گفت: یکی از سؤالاتی که همواره در مجامع علمی و بیان نخبگان در داخل و خارج از کشور مطرح می شود این است که طرح اسلام برای اداره جهان تا آمدن امام عصر(عج) چیست؟ آیا حوزه های علمیه طرح مدونی را برای اداره جهان ارائه کرده اند؟

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: چرا موضوعی مانند ولایت فقیه که 41 سال قبل توسط امام راحل مطرح شد و از 32 سال گذشته نیز مبنای حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفت، به صورت یک تئوری جهان شمول توسط حوزه های علمیه و سایر علمای اعلام به جامعه جهانی ارائه نشده است.

وی اظهار داشت: رسانه ها باید پیگیر این مساله باشند و اطلاع رسانی کنند که از نظر علمای بزرگوار ما پرسش های بنیادین جامعه بشری در روزگار ما چیست و پاسخ های مکتب اسلام و مذهب تشیع به این پرسش ها کدام است؟

رامین بیان داشت: به نظر می رسد با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، وقت آن رسیده است که حوزه های علمیه در موضوعات کلان مبتلا به بشریت، به یاری جوامع بشتابند و ایدئولوژی علوی نظام اسلامی را تبیین و تدوین کنند و فراتر از مسائل روزمره با یک نگاه جهان شمول توحیدی راهگشای بشریت در مسیر تحقق زمینه های ظهور باشند.

رامین تصریح کرد: به نظر می رسد تبیین ابعاد ایدئولوژیک این تحول جهانی که در حال شکل گیری است متوجه حوزه های علمیه و شهر مقدس قم و حوزه علمیه این شهر باشد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تاکید کرد: امروزه انتظاراتی که از حوزه علمیه مبارکه قم است، در راستای تحولات عظیمی است که با شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، اسلام و سراسر جهان در حال شکل گیری است.

رامین با طرح این سؤال که طرح اسلام برای اداره جهان تا آمدن امام زمان(عج) چیست؟ به تبیین انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه پرداخت و بیان داشت: امام خامنه ای به عنوان نائب امام زمان(عج)، که وظیفه اصلی خود را زمینه سازی و ایجاد بستر مناسب برای ظهور می دانند، قطعا انتظار دارند که علمای بزرگ اسلام به یاری اسلام و مسلمین بشتابند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ایشان انتظار دارند که حوزه های علمیه و علمای اعلام با ارائه دیدگاه های اسلام و تدوین ایدئولوژیک مکتب یگانه پرستی، زمینه نجات نهایی بشریت را فراهم آورند و با رشد علمی و بصیرت دینی در میان جهانیان، آنان را برای پذیرش امام عصر(عج) آماده کنند./924/ت302/ج
ارسال نظرات