۲۶ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۹۰۶۷۵
آیت الله علم الهدی:

جریان استکبار مظهر شرک روی زمین است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که برائت از مشرکان محور اصلی حج است، گفت: برائت واقعی، قطع کردن دست استکبار و ایادی و عوامل آن در زندگی فردی و اجتماعی است و باید به صورت یک جریان جدی در جامعه ما پیاده شود.
آيت الله علم الهدي، امام جمعه مشهد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد صبح امروز در خطبه های نماز عید سعید قربان به برخی از اندیشه های انحرافی دشمنان تفکر اسلامی اشاره کرد و گفت: این افراد در مقام تخطئه معتقدند اسلام دین خون و خشونت است و در برابر خونریزی عید می گیرند و شادی می کنند در حالی که شادی و عید به این خاطر نیست بلکه عید الهی است.

وی افزود: خداوند پیش از انکه بندگان سراغش بیایند خود به فکر آنها است، آن‌ها که عبودیت و بندگی او را در اثر اشتغالات و گرفتاری های دنیا فراموش کرده اند غافلند که مملوک و بنده هستند و صاحبی دارند خدایی که آنها را آفریده و روزی می دهد با این حال خدا به سراغشان آمده و عرفه را روزی برای این افراد قرار داد که با دعا و مناجات خدا را بازیابند.

آیت الله علم الهدی تصریح کرد: امروز عید خدایابی است و سرور ما به خاطر این است که کوتاهی‌ها و غفلت‌هایی که در عرصه بندگی و عبودیت‌مان داشته‌ایم بخشیده شده و مورد کرامت حق قرار گرفته‌ایم‌.

امام جمعه مشهد، قربان را عید خدابینی و خداشناسی دانست و گفت: قربان به معنای وسیله تقرب الی الله است و دلیل نامگذاری امروز به این نام آن است که در این روز انسان با قربانی یک حیوان، در واقع سر بریدن از نفس خود را در پیشگاه الهی به نمایش گذارده و عامل فاصله انداختن بین خود و خدا را از بین می برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند «و اذبح حنجرة الهوی و الطّمع عند الذّبیحة» ابراز داشت: دو جانور وجود که به صورت دو ویروس خطرناک او را از خدا جدا می کند، طمع و دنیاپرستی و لذت خواهی و هوای نفس است که انسان با بریدن سر حیوان، آن ها را سر می برد لذا گفته اند بهتر است فرد خودش قربانی را ذبح کند.

وی در خطبه دوم نماز عید قربان با اشاره به ایام حج یاد آور شد: حج امسال محوری ارزشمند و قابل تأمل داشت و تا اندازه ای یادآور حج ابراهیمی بود و آن اجرای مراسم برائت از مشرکان بود، متأسفانه بسیاری از مسائل محوری و اصلی دینی برای بخشی از مردم هنوز یا به عنوان دین توجیه نشده و یا روی اندیشه های انحرافی و افکار پوسیده حاضر نیستند آن را جزو دین بپذیرند، عده ای که فکر می کنند برائت از مشرکان که یک حرکت جمعی سیاسی ارزشمند در عرفات است و از سوی بعثه رهبری اجرا می شود صرفا یک مراسم سیاسی است مربوط به نظام جمهوری اسلامی و تثبیت اغراض سیاسی است، در اشتباهند چراکه برائت از مشرکان، مخ حج و محور اصلی آن است.

امام جمعه مشهد در ادامه به ریشه های قرآنی برائت از مشرکان در حج اشاره کرد و گفت: زمانی که پیامبر اکرم(ص) مکه را فتح کرده و بت های کعبه را از بین برد و از مکه خارج شد با اینکه دیگر در کعبه بتی نبود، اما کسانی که ایمان نیاورده بودند از روی عادت قبلی خود همچنان با همان رسم شرک آمیز خود اطراف کعبه طواف می کردند و مسلمانان هم جلوگیری نمی کردند؛ اما پس از نزول آیات یک تا سه سوره توبه، پیامبر(ص) مأمور شد که این آیات برائت را بر مشرکان خوانده و به آنان گوشزد کند که دیگر حق ورود به مسجدالحرام را ندارند.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: دومین دلیل قرآنی برائت، مناسک حج ابراهیمی است، حضرت ابراهیم(ع) هم بنیانگذار کعبه است و هم نخستین مجری مناسک حج از سوی دیگر خداوند در قران فرموده که ابراهیم(ع) الگوی مسلمین است یعنی همچنان که او حج به جا آورد شما نیز همانگونه حج به جا آورید و مانند او از مشرکان برائت جویید.

وی ادامه داد: به دلیل سلطه جریان استکبار بر سرزمین عرب و حکام دست نشانده اش در سعودی، دو قرن بود که این آیین عظیم حج تعطیل شده بود؛ اما با پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل دستور از سرگیری آن را صادر کردند.

امام جمعه مشهد گفت: عید قربان و روز عرفه، روز برائت از مشرکان است انسان باید ابتدا شرک و مشرکان را بشناسد تا برائت پیدا کند، شرک، ضد توحید است خواه نفس انسان باشد یا سنگ و چوب یا قدرتی استکباری؛ این‌که هر چیزی غیر خدا را به عنوان عامل مؤثر در وجود بدانیم شرک است.

وی، جریان استکبار را مظهر شرک و مشرک روی زمین دانست و افزود: برائت واقعی، قطع کردن دست استکبار و ایادی و عوامل آن در زندگی فردی و اجتماعی است جریان فساد و منکرات و بدحجابی و ... دست متجاوز شرک و استکبار در جامعه ما است، نمی‌توان گفت برائت از مشرکان داریم و این دست را قطع نکرد.

آیت الله علم الهدی با تأکید براین‌که برائت از مشرکین باید به صورت یک جریان جدی در جامعه ما پیاده شود اظهار داشت: نظام و مردم در مقابل این موارد نباید بی تفاوت باشند، در همه عرصه های کشور باید با منکرات و مفاسد اجتماعی برخورد شود هم از سوی دستگاه‌های اجرایی و هم مردم. نمی‌توان برائت از مشرکین را با سکوت در برابر مظاهر منکرات و فساد جمع کرد./930/201/س
ارسال نظرات