۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۹۱۲۳۰

گزارشی از اجلاس بزرگداشت غدیر در مشهد

خبرگزاری رسا ـ سومین اجلاس سالانه غدیر با پیام آیت الله صافی گلپایگانی در مشهد برگزار شد.
عيد غدير، غدير
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سومین اجلاس سالانه غدیر شب گذشته اول آذرماه با پیام آیت الله صافی گلپایگانی در مشهد آغاز به کار کرد.

آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد در این همایش به بررسی مستندات غدیر در قرآن و روایات پرداخت و گفت: مدارک مربوط به ولایت حضرت علی(ع) بسیار و خارج از حد احصاء است که به صورت های مختلف در کتب حدیث و تاریخ مطرح شده است اما آنچه در این مجال بدان می پردازیم، مسأله اثبات اصل امامت و وصایت حضرت است.

غدیر تداوم بخش بعثت و رسالت پیامبر است

وی اظهار داشت: از مسائل بسیار مهم تاریخی که می توان گفت رخدادی از آن مهم تر در تاریخ رخ نداده است مسأله بعثت پیامبراسلام(ص) است چه اینکه بعثت پیامبر، ابلاغ بهترین و کامل ترین برنامه تکامل و سعادت برای همه اقشار و انسان ها در طول تاریخ است ارزش هر جریان به آثار و منافع آن بستگی دارد بنابراین محصول این جریان و آنچه برآن مترتب می شود نیز مهم تر از همه جریانات تاریخی است.

آیت الله سیدان ادامه داد: با توجه به این جهت، آنچه در حفاظت این جریان نقش دارد و می تواند این حادثه مهم را تداوم بخشیده و در همه ابعاد تشریح کند نیز بسیار اهمیت خواهد داشت و آن چیزی جز مسأله غدیر نیست زیرا در آن محوری برای بعثت و آنچه مایه تکمیل بعثت است مطرح می شود. لذا سعادت بشر به تلاش در ابعاد مختلف غدیر و در مسیر تکریم و حفظ بستگی دارد .
این استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در تاریخ اسلام، همه مورخان اعم از شیعه و سنی هر که از روی لجاجت و عناد این حقیقت روشن و مهم را نادیده نگرفته، جریان غدیر را بیان کرده و بدان معتقد است .

آیات و روایات غدیر در کنار هم باید بررسی شوند

وی در ادامه ضمن قرائت آیات مرتبط با غدیر در قرآن کریم تأکید کرد: آیات و روایاتی که در این زمینه است باید در کنار هم مورد ملاحظه قرار گیرد و اینطور نیست که بتوان ایات را مستقل از روایات استفاده کرد چرا که بعضا آنچه از محتوا و خصوصیات آیات استفاده می شود این است که در رابطه با محوری مهم در اسلام(غدیر) است و یا بعضا مویداتی در خود آیات وجود دارد، نصوص و روایات عامه و خاصه در حد تواتر وجود دارد که این ها با هم نص کامل و عاری از شبهه در اثبات ولایت و وصایت و خلافت امیرمؤمنان علی(ع)را شکل می دهند.

آیت الله سیدان ابراز داشت: از کتب مفید و مستدل در این زمینه کتاب «مصباح الهدایة فی اثبات الولایة » مرحوم آیت الله سیدعلی بهبهانی است که در آن چهل حدیث در ضمن چهل آیه مرتبط با مسأله ولایت مورد بررسی قرار گرفته است که به حکم روایات معتبر عامه و خاصه، مراد از آن ها مسأله غدیر است و مرحوم بهبهانی معتقد است از خود آیات استفاده می شود که به جریانی جزئی و خصوصی (غدیر) اشاره دارند نه اینکه به حکم روایات معتبره بر مصداق(غدیر) منطبق شوند.

ایمان آوردن حضرت علی(ع) در ابتدای بعثت از روی فهم و درک و اراده بوده است

وی با اشاره به آیه «الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة .... و هم راکعون» گفت: با توجه به اینکه در هیچ فقهی انفاق، زکات و... در حال رکوع استحباب ندارد آوردن جمله «هم راکعون» در این آیه شریفه در میان آیاتی که صرفا بیان مسائل انفاق و رکات است باید اشاره باشد به حضرت علی(ع) وگرنه آوردن آن امری زائد و بیهوده خواهد بود و وجود چنین جمله زائدی در کلامی فصیح و بلیغ جایز نیست.

آیت الله سیدان افزود: حاضران در واقعه غدیر سه دسته شدند گروهی گفتند پیامبر در معرفی حضرت علی(ع) اشتباه کرده است برخی گفتند پیامبر از روی هوای نفس این کار را کرده و عده ای گفتند انچه پیامبر گفته ارزش خاصی ندارد و لازم الاطاعه نیست.

در ادامه این همایش، شیخ مرتضی جبل عاملی، ؟ در خصوص جریان درخواست پیامبر در لحظات احتضار مبنی بر آوردن کاغذ و جوهر و اینکه آیه 55 سوره مائده دال بر مساله غدیر است یا خیر اظهار داشت: خداوند در این آیه شریفه می فرماید خدا و رسول و کسانی که ایمان آورده اند ولی شما هستند؛ این ایمان از روی فکر و تأمل و اراده بوده نه اجبار لذا گروهی که شبهه کرده اند که ایمان اوردن حضرت علی(ع) در اوائل بعثت واقعی و صحیح نبوده درست نیست.

وی گفت: از سوی دیگر به پا داشتن نماز یعنی به تمام معنا انچه در ارتباط با نماز است در زندگی انسان ایجاد شود که چنین امری در مورد افراد عادی ممکن نیست و تنها در مورد حضرت علی(ع) حقیقت دارد. پس مورد و شدن نزول ایه نیز در خصوص ایشان است.

انفاق حضرت علی (ع) در حال رکوع در جهت رضای الهی بود نه عدم حضور قلب

وی افزود: برخی شبهه وارد کرده اند که چگونه حضرت علی(ع) در رکوع متوجه نیازمند شده و انگشتری خود را بخشیدند در حالی که در جای دیگر داریم که انقدر حضور قلبشان در نماز زیاد بود که تیر را از پایشان بیرون می کشند و متوجه نمی شوند. در پاسخ باید گفت افرادی که این شبهه را وارد می کنند حضرت علی(ع) را نشناخته اند زیرا حضرت در نماز متوجه خدا هستند بنابراین به همه چیزهایی که در راستای رضای الهی است توجه دارند از جمله کمک به نیازمند پس وقتی حضرت این نیاز را احساس می کنند از توجه به ذات اقدس الهی دور نشده و این انفاقشان نیز در راستای رضای الهی است اما کشیدن تیر از پای ایشان یک کار شخصی محسوب می شده و در ارتباط با خودشان بوده و به همین دلیل است که متوجه آن نمی شوند .

شیخ مرتضی جبل عاملی خاطرنشان کرد: در مورد درخواست پیامبر نیز از نظر گزارشات تاریخی تردیدی نیست که چنین امری واقع شده و در تاریخ طبری، صحیح بخاری و ابن هشام هم بدان اشاره شده است اما ابن سعد مورخ اهل سنت نقل می کند که در این جریان وقتی پیامبر درخواست کاغذ کردند و با اینکه زنان هم ما را سرزنش کردند باز هم از آوردن آن خودداری کردیم، نشان می دهد انچه پیامبر(ص) قصد نگارش و کتابت ان را داشتند انقدر واضح و روشن بوده که عمر و همکارانش در ان جمع حاضر شدند آبروی بیست ساله خود را خرج کنند تا این مسأله مکتوب نشود.

حاضران در غدیر مسلمان ولی پایبند به فرهنگ و آداب جاهلیت بودند

در ادامه، دکتر هادی وکیلی، استاد کرسی تاریخ اسلام و تاریخ معاصر دانشگاه فردوسی در پاسخ این سوال که با وجوداینکه حدود 120 هزار نفر در غدیر خطابه پیامبر(ص) و توصیه ایشان نسبت به ابلاغ این پیام را شنیدند چگونه است که در فاصله کوتاه غدیر تا رحلت پیامبر(ص) مردم از این امر صریح پیامبر سرباز می زنند اظهار داشت: یک پاسخ این است که جامعه ای که این پیام را شنیدند نو مسلمانانی بودند که در کنار پایبندی به آداب و رسوم قبیله ای خود نماز و روزه و حج و ... را نیز به جا می اوردند و پذیرش ولایت حضرت علی(ع) با اداب و فرهنگ و رسوم جاهلیت همخوانی نداشت لذا مقاومت کردند با اینکه مسلمان بودند .

فان لم تفعل در آیه اکمال دین، به جهت عظمت مسأله امامت است نه تهدید پیامبر

آیت الله سیدان در پاسخ به این سوال که اینکه خداوند در پایان آیه اکمال دین خطاب به پیامبر می فرماید اگر انجام ندهی، تهدید است یا خیر ابراز داشت: خداوند فرمود ابلاغ کن وقتی که شرایط فراهم شد نه در هر شرایط زمانی و مکانی لذا پیامبر(ص) مأمور به تبلیغ در وقت مناسب بود نه تبلیغ فوری و دفعات پیشین هم در واقع زمینه سازی بود پس مراد از این عبارت، تهدید نیست بلکه برای ابلاغ عظمت مسأله است .

در پایان این نشست که در تالار ولایت هتل الغدیر مشهد برگزار شد، سیدمصطفی موسوی‌گرمارودی به قرائت اشعاری در رثای حضرت علی(ع) و روز غدیر پرداخت.

گفتنی است سومین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر از اول تا پنجم آذرماه در هتل الغدیر مشهد برگزار می شود./930/ز502/ص
ارسال نظرات